Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Alain Le Quernec
(ur. 15.11.1944 r., Le Faouët)
Artysta urodził się 15 listopada 1944 r. w Le Faouët (region Morbihan), jest rodowitym Bretończykiem. W latach 1961 – 1964) studiował sztukę w Akademie des Beaux-Arts w Paryżu, tam uzyskał tytuł nauczyciela sztuki. W dziedzinie plakatu uważa się za samouka.

Fascynacja polskim plakatem, jego swoboda obrazowania niezależna od zasad komercyjnej wizualizacji, skłoniła grafika w 1971 r. do przybycia do Polski i odbycia rocznego stażu w warszawskiej ASP u prof. Henryka Tomaszewskiego. Był to zwrotny moment w twórczości artystycznej Le Querneca. Grafik wielokrotnie podkreślał jak bardzo pod wpływem mistrza zmienił postrzeganie własnej twórczości. Według Tomaszewskiego ekspresja graficzna winna być rezultatem samodzielnego myślenia i sposobem na wyrażanie samego siebie. Z kolei zastosowanie określonych form graficznych służy przekazaniu istotnych treści, które stanowią zarazem rodzaj autorskiego komentarza wobec podejmowanego tematu.

Z tak ukształtowaną postawą twórczą i z przekonaniem, że może rozwijać swoją pasję graficzną niezależnie i w dowolnym miejscu powrócił Le Quernec do rodzinnej Bretanii, gdzie podjął pracę nauczyciela projektowania graficznego oraz aktywnie działa do dziś jako plakacista. Świadomie rezygnując z działalności w głównym centrum sztuki graficznej jakim był Paryż, wybrał odległą rodzinną prowincję, gdzie udaje mu się początkowo przy użyciu prostych rozwiązań formalnych, stosując jedynie czarno-białą kolorystykę i mały format, projektować i drukować plakaty dla ruchów politycznych, społecznych i kulturalnych. Te nietypowe prace publikowane następnie w fachowych pismach graficznych i prezentowane na międzynarodowych przeglądach plakatu uzyskują duży odzew i uznanie, dostarczając autorowi wystarczającej artystycznej satysfakcji, pozwalają na co dzień dalej kontynuować pracę w odosobnieniu, z dala od głównych ośrodków twórczych. Z biegiem czasu jego wysoka pozycja jako twórcy plakatu znajduje odzwierciedlenie w licznych wystawach indywidualnych i nagrodach, również poza granicami Francji.

Twórczość Le Querneca - Bretończyka dotyka najbardziej współczesnych problemów Bretanii, ale jest zarazem mocno osadzona w jej historii i tradycji. Pomimo, iż posługuje się obrazami swego regionu, unika schematów „pokazowego regionalizmu”. Raczej stara się ukazać esencję rodzinnej Bretanii poszukując nowych jakości i uwydatniając ich wartość. Prace cechuje wielowarstwowość przekazywanych treści, nie pozbawione są one krytycznego dystansu, humoru, temat ukazywany jest w rzeczywistym, ostrym świetle.

Projektowane przede wszystkim na zamówienie lokalnych zleceniodawców plakaty, koncentrują się na tematach politycznych, społecznych, kulturalnych i coraz częściej instytucjonalnych. Poruszana w nich tematyka będąca odpowiedzią na aktualne wydarzenia, otrzymuje jednak komentarz o charakterze uniwersalnym i ponadczasowym. Wiele jego prac posiada charakter autorski, wynikający z potrzeby odniesienia się do otaczającej rzeczywistości: wojna na Bałkanach, zagrożenie nuklearne, nacjonalizm, obrona praw człowieka, bieżące wydarzenia polityczne.

Jak stwierdził jeden z krytyków: „ Jego obrazy są czasem brutalne i szorstkie, mogą się nawet wydawać obraźliwe. Ale są też bardzo zmysłowe i dotykalne. Le Quernec zawsze ma coś do powiedzenia. Nawet jeśli forma nieco przysłania ten przekaz, autor zawsze pozostawia odbiorcy wolną przestrzeń do interpretacji”

Zestaw wykorzystywanych przez artystę rozwiązań graficznych ulega ciągłej ewolucji. Rysunek, który dominował w początkowej fazie jego twórczości, został stopniowo zastąpiony przez fotografię, która przetworzona staje się elementem składowym fotomontaży i kolaży tworzących graficzny wizerunek, bądź tak jak w pracach z ostatnich lat czysta fotografia obdarzona jedynie krótkim słownym komentarzem. Z drugiej strony ostatnie lata to również powrót do fascynacji formą i kolorem.
Ale to nie gama wykorzystywanych środków formalnych decyduje o rozpoznawalności jego stylu graficznym, lecz sposób myślenia i konstruowania głównego przesłania.

Obecnie dzięki intensywnemu rozwojowi technik poligraficznych, plakaty te są często drukowane w wielkich formatach o wymiarach 3 m x m 4 m i eksponowane w środowisku miejskim w specjalnych do tego przeznaczonych ramach. Poza plakatem Le Quernec projektuje systemy identyfikacji wizualnej, opracowuje projekty wydawnicze, od szeregu lat jego rysunki satyryczne publikuje dziennik „Le Monde”, zajmuje się praca pedagogiczną.

Grafik aktywnie uczestniczy w międzynarodowych konkursach i przeglądach sztuki plakatu oraz międzynarodowych sympozjach, organizuje warsztaty plastyczne dla studentów uczelni artystycznych na całym świecie. Jest laureatem wielu nagród na prestiżowych międzynarodowych imprezach plakatowych, m.in: 1 Nagroda na Konkursie Plakatu Kulturalnego (Paryż 1992), 1 Nagroda Triennale Plakatu Teatralnego w Sofii (1992), Złoty Medal na 18 Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (2002), 1 Nagroda na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Moskwie (2006), Srebrny Medal na 21 Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (2008). Jest członkiem Alliance Graphique Internationale (AGI) ( organizacja międzynarodowa zrzeszająca najwybitniejszych twórców projektowania graficznego).

Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl