Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Danuta Ciechanowska
(ur. 1965 r., Toruń)
Urodziła się w 1965 roku w Toruniu. W 1990 uzyskała dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w pracowni malarstwa prof. Janusza Kaczmarskiego. Uprawia twórczość w zakresie malarstwa i rysunku, zajmuje się teorią malarstwa. Od 1991 roku należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Od 1994 roku podejmuje pracę pedagogiczną, m.in. w latach 1999–2007 wykładała kompozycję z elementami teorii psychologii widzenia, malarstwo oraz historię sztuki współczesnej w Policealnym Studium Artystyczno-Zawodowym Towarzystwa Nowoczesnej Edukacji w Toruniu.

Prace Danuty Ciechanowskiej znajdują się w zbiorach: Muzeum Okręgowego w Toruniu, Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu, Galerii ChDK w Chojnicach oraz w kolekcjach prywatnych w kraju, Holandii, Niemczech, Słowacji, Szwajcarii, Kanadzie.

Wybrana bibliografia

Andrzej Churski, Dyplom na medal, dyplom za milion, „Nowości” 1991 (22.03.)

Ryszard Warta, Rysunek malarsko-filuterny, „Nowości” 1994 (30.08.)

Wiesława Wierzchowska, 2 Warsztaty Malarskie „Obraz i Metafora”, katalog wystawy, Galeria Wozownia w Toruniu, Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku, Galeria A w Starogardzie Gdańskim, 1995

Grzegorz Janikowski, Jak kamienie, katalog wystawy Pozornie szkicowe i niedbałe, Galeria Tumult, Toruń 1997

Marian Stępak, Myśl, czyli przyczynek do dyskusji na temat edukacji artystycznej, „Przegląd Artystyczno-Literacki” 1997, nr 10 (68)

Paulina Kuhn, Emocje i gesty, „Nowości” 1997 (23.09.)

Paulina Kuhn, Ślady prawzoru, „Nowości” 1998 (2.04.)

Anna Kroplewska-Gajewska, Głębokie lustro, katalog wystawy malarstwa i rysunku, BWA, Bydgoszcz 1998

Elżbieta Kantorek, Danuta Ciechanowska tworzy dzieła jednorodne w strukturze i barwie…, katalog wystawy malarstwa i rysunku, BWA, Bydgoszcz 1998

Tadeusz Marciniak, Danuta Ciechanowska maluje obrazy i tworzy rysunki…, katalog wystawy, BWA, Bydgoszcz 1998

Ewa Urbańska, Namalowane, zamalowane, ukryte – obrazy Danuty Ciechanowskiej, „Bydgoski Informator Kulturalny” 1999, nr 1 (291)

Bogna Derkowska-Kostkowska, Koncepcja w ekspresji, „Bydgoski Informator Kulturalny” 1999, nr 1 (291)

Dorota Rudnicka, Malarstwo Danuty Ciechanowskiej, „Promocje Pomorskie” 1999, nr 1 (73)

Jacek Werbanowski, Namalować ludzkie emocje i nastroje, „Życie Warszawy” 1999 (9.02.)

Ryszard Warta, Niepewność (W Dworze Artusa oglądać można wystawę Danuty
Ciechanowskiej), „Nowości” 1999 (29.04.)

Tadeusz Marciniak, Dwie wystawy w Toruniu, „Przegląd Artystyczno-Literacki” 1999, nr 6 (88)

Sabina Waśko, Z Bachem w tle (Po wernisażu w Galerii Arsenał), „Gazeta Wyborcza” 2000 (13.11.)

Ryszard Warta, Teraz inaczej (W toruńskiej Galerii Arsenał), „Nowości” 2000 (21.11.)

Sonia Zengel, Rozmowy z Niewidzialnym, katalog wystawy, Galeria „Non fere”, Bydgoszcz 2001

Sonia Zengel, Wystawa malarstwa Danuty Ciechanowskiej z Torunia pt. „Rozmowy z Niewidzialnym”, „Bydgoski Informator Kulturalny” 2001, nr 9 (320) i nr 10 (321)

Ewa Urbańska, Płaszczyzna, przestrzeń, światło – malarstwo Danuty Ciechanowskiej w Galerii „Non fere”, maszynopis, 2001

Witold S. Kozak, Prace Danuty Ciechanowskiej, „Promocje Pomorskie” 2001, nr 10 (106)

Wojciech Kapelański, Artyści przypominają dzisiaj wyznawców wiary tracącej poparcie…, katalog wystawy Kresy, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, Miejski Ośrodek Sztuki – Galeria BWA w Gorzowie Wielkopolskim, Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu, 2002

Sabina Waśko, Wielkie malowanie, „Gazeta Wyborcza” 2002 (15.06.)

Anna Kroplewka-Gajewska, Auf der Suche nach Harmonie und Inhalt, katalog wystawy Kunst aus Thorn, Altes Rathaus, Göttingen 2003

Małgorzata Filarecka, Rysunek w malarstwie Danuty Ciechanowskiej jako konstrukcja filozoficzna jej obrazów, wydruk pracy magisterskiej napisanej w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej UMK w Toruniu pod kierunkiem prof. dr hab. Jerzego Malinowskiego, 2003


Publikacje Danuty Ciechanowskiej

W "Kulturze" paryskiej o współczesnej sztuce polskiej (1947 - 1987), maszynopis pracy magisterskiej napisanej na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu pod kierunkiem dr Bogusława Mansfelda, 1990

Hymn na cześć osobowości, "Zachęta" (wydawnictwo Galerii Zachęta) 1990 (07.-08.)

Uczniowie Janusza Kaczmarskiego (Moje artystyczne „credo“), "Projekt" 1991, nr 4 (199)

Interesuje mnie ćwiczenie wyobraźni…, katalog wystawy Rysunek malarski, Galeria Wozownia, Toruń 1994

Autobiografia wrażliwości malarskiej, "Przegląd Artystyczno-Literacki" 1998, nr 1-2 (71-72)

Ten schemat kompozycyjny nie jest sztywny…, katalog wystawy Widno-kres, Kościół Św. Barbary w Grębocinie, Galeria S w Toruniu, 1998

Analogon/rysunek, karta katalogowa wystawy Analogon, Galeria "Na Piętrze", Toruń 1998

Sztuka rodzi się gdzieś, poza intelektem, świadomością…, katalog wystawy malarstwa i rysunku, BWA, Bydgoszcz 1998

Boskie milczenie i polifonia myśli, katalog wystawy Poczucie Sacrum, Muzeum Okręgowe Ratusz Staromiejski w Toruniu, Muzeum Diecezjalne w Pelplinie, 1999

Obserwacja. Ekwiwalent zmysłowy., katalog wystawy Światło i przedmiot, Galeria Arsenał, Toruń 2000

Interwencja obrazu, katalog wystawy Upadek - miarą siły, Muzeum Etnograficzne, Toruń 2001

Obrazy wypełnione „światłem“…, katalog wystawy Światło i przedmiot, ChDK, Chojnice 2001

Potrzeba kreacji, "Toruński Przegląd Oświatowy 45 Minut" 2002, nr 2 (28)

Dzieło z definicji jest subiektywne…, katalog wystawy Kresy, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, Miejski Ośrodek Sztuki - Galeria BWA w Gorzowie Wielkopolskim, Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu, 2002

Kresy, „Toruńskie Vademecum Kultury“ 2002, nr 6

www.csw.torun.pl/art-baza/artysci/danuta-ciechanowska

Wypowiedzi i recenzje
Charakterystyka twórczości

Wielkoformatowe i kameralne malarstwo oraz rysunek Ciechanowskiej są zjawiskiem niezwykle trudnym do sklasyfikowania, nie mieszczącym się w ramach żadnej „szkoły” malarskiej. Autorka pracuje nad coraz to nowymi cyklami prac, niemal opozycyjnymi w stosunku do poprzednich, które tytułuje: „W poszukiwaniu tożsamości” (1989 – 93), „Rysunek malarski” (1993 – 94), „Symbolony” (1994 – 98), „Analogon” (1997 – 99), „Światło i przedmiot” (2000), „Kresy” (2001 – 02), „Podstawową cechą koloru czarnego jest…” (2003 – 04).

„(…) Malarstwo to pozornie bliskie jest bezładnemu poruszeniu pędzlem po powierzchni płótna, jednak po wnikliwej analizie możemy stwierdzić, że z agresywnej linearności, której to kolor jakby jest podporządkowany, wyłania się nowa jakość. Też linearna, chociaż celowo zdeformowana. Najczęściej są to postacie. Niby nieudolnie rysowane, czerpią wiele ze swojego podłoża jak z życiodajnej pożywki. Odnoszę wrażenie, iż niczym z jedwabistej, szlachetnej struktury, która po części jest chaosem, rodzi się coś, co z formy embrionalnej przeobraża się na naszych oczach w kształt coraz bardziej harmonijny.”

Marian Stępak, Myśl, czyli przyczynek do dyskusji na temat edukacji artystycznej, „Przegląd Artystyczno-Literacki” 1997, nr 10 (68), s.34


„(…) Debiutowała wspaniale w warszawskiej „Zachęcie” dyplomem, który w dużych płaszczyznach malarskich wyrażał jej młodzieńczy entuzjazm do sztuki, zapał twórczy i jak się okazuje – proroczo zapowiadał jej siłę i wytrwałość w realizacji siebie w życiu jako malarki. Prace dyplomowe rozmachem i figuracją nawiązywały do problematyki i estetyki nowej ekspresji lat 80., ale w swym niedopowiedzeniu kształtu i wyrafinowanej gamie kolorystycznej wiązały się z tradycją wielką polskiego koloryzmu. Ujawniały też oscylację w kierunku poetyckich niedomówień, metafor i semiotycznej otwartości przedstawień na pograniczu abstrakcji malarskiej i neofiguracji.

Tytułowy „rysunek malarski” prezentowany w 1994 roku w P.G.S. „Wozownia” eksponował poważną, przełomową próbę eksploracji figuratywnego pola przedstawień. Poetyckie i mitologizacyjne tytuły poszczególnych obrazów sankcjonowały w świadomości odbiorcy ryzykowane w swej estetyce i prowokacyjne figury uproszczonych i zdeformowanych postaci.

W późniejszym malarstwie „pozornych szkiców i niedbałości” artystka złagodziła kontrasty figury i tła, wysublimowała i zanatomizowała antropomorficzne kontury postaci. Rzuciła je w bardziej malarsko nośne nurty i topiele, niekiedy rytmicznie i dekoracyjnie traktowanych, partii tła. Zatraciła ich wyrazistość, nadała im transparentną, metafizyczną i zagadkową, zatrwożoną i melancholijną, egzystencję. Doszła do bardzo atrakcyjnych – jednocześnie bogatych i syntetycznych zarazem – wysublimowanych rozwiązań malarskich przedstawień. Przedstawień coraz bardziej rozpoznawalnych w swej odrębności i autorskości we współczesnym malarstwie polskim. (…)”

Wiesław Smużny, Danuta Ciechanowska należy do najaktywniejszych twórczo…, maszynopis, 1998


„(…) Na początku drogi twórczej kompozycje są silne i szokujące, później następuje czas wyciszenia, zdyscyplinowania formy, a przede wszystkim zmiany jakości ekspresji na dojrzalszą, głębszą. Cały dotychczasowy dorobek artystyczny malarki charakteryzuje, jak sądzę, chęć zwrócenia uwagi na istotę bytu. Poszczególne okresy jej działań oscylują wokół tego głównego problemu, ukazując to zmiennymi środkami. Odzwierciedlają ogólnoludzkie wzajemne relacje, „przeglądanie się” w oczach innego człowieka lub zmaganie się z prawdą i fikcją ocen… To także walka ze sobą i o siebie, to strach, miłość i praca.

W pracach Danuty Ciechanowskiej zawsze dostrzegam człowieka. Nawet wtedy, gdy nie ma jego wizerunku, tak mocno i wyraźnie człowiek określa jej malarstwo. Malarstwo, które nie nudzi się, które odkrywa z czasem przed widzem coraz to nowe przestrzenie i nowe jakości. To także głębokie lustro…”

Anna Kroplewska-Gajewska, Głębokie lustro, katalog wystawy malarstwa i rysunku, BWA, Bydgoszcz 1998


„(…) Ciechanowska jest mistrzynią bieli i szarości, choć przecież nie tylko; jest „rasową” malarką, malarzem z tzw. pazurem! Biel – to ogromne milczenie i zarazem wielomówność. Jej brzmienie to pewien brak dźwięku – cisza, ale w tej ciszy już istnieje ten pogłos i przegłos czerni i całego wachlarza barw. Czerń jest w pewnym stopniu też głucha, choć dramatyczna i mocna, ale na jej tle i w sąsiedztwie bieli, inne kolory jawią się jako ekspresyjne, pełne wyrazu, z wieloma konotacjami. Są to skojarzenia po części muzyczne, ale przecież bliskie też poezji, refleksji filozoficznej i zamyślenia egzystencjalnego. (…)”

Tadeusz Marciniak, Dwie wystawy w Toruniu, „Przegląd Artystyczno-Literacki” 1999, nr 6 (88), s. 93


„(…) Cóż bowiem dla mnie - człowieka i artysty znaczy „światło”? Uwikłana w to, co ziemskie, ograniczona fizycznością materiału malarskiego, muszę postawić pytanie, czy światło widzialne godne jest przedmiotu poznania. Jeśli tak, które z barw objawiają Boskość? A jeśli jest inaczej, czy światło wyraża się w matematycznym wykresie paraboli promieniującego Słońca? Może bliższa prawdy jest parabola literacka – alegoryczna wypowiedź z moralną przestrogą, którą wielu przetransponowało już na język malarski. Należy także zapytać o współwystępowanie, równoległe istnienie Boga-światła w stanie czystym, jako siły kreatywnej oraz Boga-światła jako barwy, a więc formy przypadłościowej. Przyjęcie obydwu możliwości oznaczałoby, że Bóg-światło zanim stanie się rzeczywistością fizyczną, jest bez wątpienia zasadniczo rzeczywistością metafizyczną. Niestety twierdzenie to jest całkowicie niewystarczające, by stworzyć choć w namiastce obraz Jego. (…)”

Danuta Ciechanowska, Boskie milczenie i polifonia myśli, katalog wystawy Poczucie Sacrum, Muzeum Okręgowe Ratusz Staromiejski w Toruniu, Muzeum Diecezjalne w Pelplinie, 1999


„(…) Danuta Ciechanowska uprawia malarstwo zarazem sensualne i intelektualne, żeby nie powiedzieć filozoficzne, określa je powiązaniem trzech żywiołów malarskich, których nie sposób rozdzielić: przestrzeni, światła i barwy. Trzech odpowiedzi na pytanie czym jest malarstwo: przedstawianiem przestrzeni i brył, używaniem kolorów, zamykaniem światła w obrazie. U podstaw takiego spojrzenia tkwi nadrzędna rola światła dzięki któremu widzimy świat w jego barwności i wielowymiarowości. Jej malarstwo spaja w jedność antynomie: materialne-niematerialne, zmysłowe-umysłowe, fizyczne-metafizyczne, pozwala jednej jakości przechodzić w drugą. Danuta Ciechanowska przejmuje estymę jaką światło fizyczne i metafizyczne darzyli mistrzowie Bizancjum, postrzegając w jego jedności obraz Boga, choć sama stara się tak daleko w analizie światła nie podążać. Sposób obrazowania światła artystka znajduje w kolorze i nierozerwalnie związanej z nim fakturze.

Ewa Urbańska, Płaszczyzna, przestrzeń, światło – malarstwo Danuty Ciechanowskiej w Galerii „Non fere”, maszynopis, 2001
Historia wystaw
Wybrane wystawy indywidualne

1990 - Malarstwo, Galeria Zachęta, Warszawa
1993 - W cieniu, Stary Browar, Toruń
1994 - Rysunek malarski, Galeria Wozownia, Toruń
1995 - Rysunek, Galeria Póki Co, Olsztyn
1996 - Gracje, Galeria Kwadratura Koła, Toruń
1997 - Pozornie szkicowe i niedbałe, Galeria Tumult, Toruń
- Symbolony, Galeria Miejska, Inowrocław
1998 - Malarstwo, Galeria Kantorek, Bydgoszcz
- Analogon, Galeria Na Piętrze, Toruń
- Malarstwo i rysunek, BWA, Bydgoszcz
1999 - Malarstwo, Galeria Promocyjna, Warszawa
- Symbolony, Centrum Kultury Dwór Artusa, Toruń
2000 - Światło i przedmiot, Galeria Arsenał, Toruń
2001 - Światło i przedmiot, Galeria ChDK, Chojnice
- Rozmowa z Niewidzialnym, Galeria Non fere, Bydgoszcz
2002 - Kresy, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
- Malarstwo, BWA, Kielce
- Kresy, Miejski Ośrodek Sztuki – Galeria BWA, Gorzów Wielkopolski
- Kresy, Centrum Sztuki Galeria EL, Elbląg
2003 - Światło i przedmiot, Galeria Pryzmat, Kraków
2004 - Grenzenloser Kunst, SPD – Landtagsfraktion im Landtag Brandenburg, Potsdam
- Grenzenloser Kunst, Stadt – und Landesbibliothek, Potsdam
- Grenzenloser Kunst, DGB Region Mark- Brandenburg, Potsdam
- Grenzenloser Kunst, AOK für das Land Brandenburg, Berlin


Udział w wybranych wystawach zbiorowych

1989 - Tumult Toruński, Muzeum Okręgowe Ratusz Staromiejski, Toruń
1990 - Dyplom ‘90, Muzeum Okręgowe Dom Eskenów, Toruń
- Polskie Malarstwo, Wasserwerk Galerie, Siegburg, Niemcy
- Polskie Malarstwo, Hof & Huyser Moderne Kunst, Amsterdam, Holandia
- Tumult Toruński, Leiden, Holandia
1991 - Dyplom 1990, 1991, BWA, Sopot
1994-2004 - Dzieło Roku, Toruń, Włocławek, Grudziądz, Bydgoszcz, Göttingen
1995 - Obraz i Metafora, Galeria Wozownia, Toruń; Galeria Sztuki Współczesnej, Włocławek;
Galeria A, Starogard Gdański
- Katyń – Przeciwko Wojnie i Przemocy, Miejskie Centrum Kultury, Radom
1995-1999 - Annale ZPAP, Toruń, Warszawa
- Wystawa Artystów Toruńskich, Muzeum Okręgowe Dom Eskenów, Toruń
1997 - Warszawski Miesiąc Malarstwa ‘97, Galeria DAP, Warszawa
- II Triennale Autoportretu, Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom; BWA, Rzeszów
1998 - Widno-kres, Kościół Św. Barbary, Grębocin; Galeria S, Toruń
1999 - Znamiona Znaków, Galeria Nad Wisłą, Toruń
- Poczucie Sacrum, Muzeum Okręgowe Ratusz Staromiejski, Toruń; Muzeum Diecezjalne, Pelplin
- Prace na Papierze, Muzeum Plakatu, Wilanów
- Aqua fons vitae, BWA, Bydgoszcz
- Dekada 1989 – 1999, Galeria Arsenał, Toruń
2000 - IX Biennale Sztuki Sakralnej, BWA, Gorzów Wlkp.; Galeria Sztuki Współczesnej, Kołobrzeg
- XVIII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
- III Triennale Autoportetu, Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom; Państwowa Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
2001 - Upadek – miarą siły, Muzeum Etnograficzne, Toruń
- I Ogólnopolskie Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej – Trójmiasto ‘2001, Centrum Targowe, Gdańsk-Oliwa
2003 - Kunst aus Thorn, Altes Rathaus, Göttingen
2003-2004 - Polska – L’arte contemporanea polacca, Galleria d’Arte Moderna Le Ciminiere, Catania; Zamek Nelsona, Bronte
2004 - Uczą i malują, Muzeum Okręgowe Kamienica Pod Gwiazdą, Toruń
2005 - 6. Biennale Małych Form Malarskich, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
2007 - 7. Biennale Małych Form Malarskich, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
Nagrody i wyróżnienia
Nagrody i wyróżnienia

1990 - Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki dla Młodych Twórców
1991 - Stypendium twórcze Ministerstwa Kultury i Sztuki
1994 - Wyróżnienie w konkursie Dzieło Roku, Galeria Wozownia, Toruń
1995 - Nagroda w II Annale ZPAP, Galeria Wozownia, Toruń
1996 - Nagroda w konkursie Dzieło Roku, Muzeum Okręgowe Dom Eskenów, Toruń
- Nagroda w III Annale ZPAP, Pałac Dąmbskich, Toruń
1997 - II nagroda (malarstwo) i III nagroda (rysunek) w konkursie Dzieło Roku, Muzeum Okręgowe Dom Eskenów, Toruń
- Nagroda w IV Annale ZPAP, Pałac Dąmbskich, Toruń; Galeria Sztuki Współczesnej, Włocławek
1998 - III nagroda w konkursie Dzieło Roku, Muzeum Okręgowe, Dom Eskenów, Toruń; Muzeum, Grudziądz
- Wyróżnienie w V Annale ZPAP, Galeria DAP, Warszawa; Muzeum Okręgowe Dom Eskenów, Toruń
2000 - Stypendium twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2001 - Nagroda w konkursie Dzieło Roku, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń; Galeria Sztuki Współczesnej, Włocławek
2004 - Wyróżnienie w konkursie Dzieło Roku, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl