Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Joanna Rajkowska
(1968r. Bydgoszcz)
W latach 1988-93 studiowała na ASP w Krakowie u prof. Jerzego Nowosielskiego i jednocześnie w latach 1987-92 studiowała historię sztuki na UJ. W latach 1994-95 odbyła Semestralny Program Studyjny na Uniwersytecie Stanu Nowy Jork w Nowym Jorku. Stale współpracuje z Galerią Zderzak. Otrzymane stypendia: 1992 - Kunsthaus Horn, Austria; 1996 - Arts Link, Nowy Jork; 1996 - Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa.

Fascynują ją ekstremalne relacje anatomii i świadomości. Jej rzeźby przedstawiają zmutowane, zdeformowane ciała, androgyny, hybrydy, postaci o niezidentyfikowanej świadomości seksualnej. Używa nietypowych technik - figury zamawia w fabrykach manekinów, wykorzystuje martwe zwierzęta i owady oraz odlewy własnego ciała.
Mieszka i pracuje w Warszawie.

PROJEKTY PUBLICZNE

2008 Obóz dla uchodźców w Uhyst, Uhyst, Niemcy
Linie lotnicze, Galeria Trafo, Budapeszt, Węgry
Camping Dżenin, Freedom Theatre, Dżenin, Palestyna
2007 Dotleniacz, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Plac Grzybowski, Warszawa
2006 Wulkan Umea, Galeria Verkligheten, Umea, Szwecja
2004 Tylko Miłość, Szpital Wolski, Warszawa
2003-2005 Artysta do wynajęcia, Berlin, Łódź, Sheffield
2002 Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, Warszawa
2001 Dziennik Snów, Galeria XX1, Warszawa



Wypowiedzi i recenzje
"Pracuję w przestrzeni publicznej. Moje projekty powstają najczęściej w miejscach, które obciążone są traumą związaną z wydarzeniami z przeszłości, w których dochodzą do głosu społeczne lub etniczne antagonizmy. Nie próbuję doprowadzić do konsensusu, nie łagodzę konfliktów. Rozumiem moje działania jako tworzenie przestrzeni, w której owe napięcia mogą się ujawnić.

Moje projekty powstają we współpracy z ludźmi. W wydarzeniach, jakie tworzę, najistotniejszy jest element fikcji i święta, wzięcie rzeczywistości w nawias poprzez drobne interwencje dotyczące zmiany kontekstu zastanej sytuacji, podmiany/dodania elementów lub ich nazwania. Zmuszam do ustosunkowania się do zmiany, zbudowania na nowo relacji emocjonalnej, umiejscowienia siebie w nowym, zmienionym pejzażu.

Ingerencje zmieniają relacje do miejsc i zmieniają relacje ludzi wzajemnie wobec siebie - uzmysławiają różnice/podobieństwa, generują emocje i czasem prowadzą do konfliktów. Celem tworzonych przeze mnie sytuacji nie jest jednak komunikacja, porozumiewanie się. Próbuję wprowadzić uczestników w stan, w którym nie trzeba robić nic więcej niż wspólnie spać czy oddychać. Nie staram się ludzi zbliżyć do siebie, chcę, żeby najzwyczajniej byli wobec siebie. Jest to próba spotkania z założeniem, że najistotniejsza jest akceptacja prostego faktu, że jesteśmy obok siebie w tej samej przestrzeni.

Studiowałam u malarza, mistyka i znawcy teologii prawosławnej, profesora Jerzego Nowosielskiego. Profesor często powtarzał, że aby namalować dobrze jakiś przedmiot, trzeba się stać tym przedmiotem, utożsamić się z nim. Za jego słowami stała długa tradycja malarstwa ikon, tradycja w której przedmiot nie jest reprezentowany lecz jest obecny poprzez malarstwo.

W ten sposób malowanie stało się dla mnie doświadczeniem żywego, intensywnego kontaktu z rzeczywistością, sposobem komunikowania się. Doświadczenie to, przeniesione w sferę relacji międzyludzkich stało się bodźcem do tworzenia sytuacji i wydarzeń, w której najistotniejszy jest intensywny, pozawerbalny kontakt człowieka z człowiekiem." /Joanna Rajkowska/
Historia wystaw
WYSTAWY INDYWIDUALNE

2008 Rewolucja 1905, Festiwal Dialogu Czterech Kultur, Łódź
Siłą rzeczy, Akademia Sztuk Pięknych, Poznań
Złoto i srebro, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Plac Konstytucji, Warszawa
Obóz dla uchodźców w Uhyst (projekt publiczny), Uhyst, Niemcy
Miejskie dotleniacze - oazy, Festiwal Malta, Poznań (we wspólpracy z Krytyką Polityczną)
Camping Dżenin, warsztaty, Freedom Theatre, Dżenin, Palestyna
Linie lotnicze, (projekt publiczny), Galeria Trafo, Budapeszt, Węgry
2007 Spacer, warsztaty z redakcją Krytyki Politycznej, Warszawa
Dotleniacz, projekt publiczny, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Dotleń się, Galeria Nizio, Warszawa
2006 Wulkan Umea, Galeria Verkligheten, Umea, Szwecja
Zostaw to, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
2005 Dwadzieścia dwa zlecenia, Galeria Program, Warszawa
2004 Tylko Miłość, (projekt publiczny), Warszawa
2003 Formalna obietnica. Artysta do wynajęcia, Müllerdechiara Gallery, Berlin
2002 Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, [projekt publiczny], Warszawa
Rosa Stern i skutki uboczne, Galeria Nowy Wiek, Zielona Góra
2001 Dziennik Snów, Galeria XX1, Warszawa
2000 Satysfakcja gwarantowana, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Satysfakcja gwarantowana, AMS - Galeria Zewnętrzna
1999 Rzeczy, które robię wieczorem w Alejach Jerozolimskich, Galeria Manhattan, Łódź
W sobotę jem ciastka i onanizuję się, Galeria Otwarta, Kraków
1998 Menu of Desires, Galeria Bunkier Sztuki, Kraków
Galeria Starmach, Kraków
Miłość Człowieka Zwanego Psem, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa
1997 Lobster Lovers, Hallwalls Contemporary Art Center, Buffalo, USA
1996 Tercet na Skórę, Głos i Szaleńca, Teatr Bückleina, Kraków
Przypadłości. Nauka o chorobach wewnętrznych, Galeria Prowincjonalna, Słubice
Wieża ciśnień, ból głowy, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
1995 No Sign of Dying Soon, SUNY, NYC, USA
Podrażnienie, Galeria Zderzak, Kraków

WYSTAWY ZBIOROWE

2008 Wybrańcy, Digital Art Lab, Holon, Izrael
Punkty Odniesienia, Kolekcja Fundacji Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe, Warszawa
Miejsca w sercu, Galeria Arsenał, Białystok
Sensualia, Kraków, Galeria Starmach
Inne miasto, inne życie,, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki oraz Plac Konstytucji (projekt publiczny), Warszawa
Monstra, Motorenhalle, Drezno, Niemcy
Bifurkacje, Galeria Appendix2, Warszawa
Souvenirs: stłumiona pamięć historyczna i osobista w polskiej
i izraelskiej kulturze, Uniwersytet Ben Guriona, Beer Szewa, Izrael
Odczarowanie, Galeria BWA, Wrocław
Rzeczpospolita kultur, przegląd fimów dokumentalnych, Warszawa
2007 Open House, Fundacja IASPIS, Sztokholm, Szwecja
11. praskie guadrienalle 2007, Praga, Czechy
Pamięć tej chwili z odległości lat, które miną, była Fabryka Schindlera, Kraków
2006 Paris Is Burning, Galeria Laurin, Zurych, Szwajcaria
Architektura intymna/architektura porzucona, Galeria Kronika, Bytom
Ulica Próżna 2006, Fundacja Shalom, Warszawa
W Polsce czyli gdzie?, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Pasaże poludniowo-wschodnie, PAC, Ferrara, Włochy
Zostaw to (w przygotowaniu), Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
2005 Spectator T, Art Sheffield 05, Sheffield Contemporary Art Forum, UK
Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Jakoś to będzie. Wybory A.D. 2005, Galeria Piotra Nowickiego, Warszawa
Site-ations 2005, Cardiff, UK
Czas Kultury, Galeria Arsenał, Poznań
Horyzont zderzeń, Stara Rzeżnia, Art Poznań 2005, Poznań
Jak rozmawiać o sztuce współczesnej?, Galeria Arsenał, Białystok
Czas Kultury, Galeria Arsenał, Poznań
Horyzont zderzeń, Stara Rzeżnia, Art Poznań 2005, Poznań
Jak rozmawiać o sztuce współczesnej?, Galeria Arsenał, Białystok
2004 Śniadanie kontynentalne, KCB, Belgrad, Serbia
Łódź Biennale, Łódź
Busan Biennale, Busan, Korea
Wspomnienia z czasów niedojrzałości, Passage de Retz, Paryż, Francja
Biały Mazur, Bunkier Sztuki, Kraków
2003 Operacja myszy, Bunkier Sztuki, Kraków
Logo! No Logo?, Hogeschool West-Vlaanderen, Brugia, Belgia
Biały Mazur, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, Niemcy
Stockholm International Art Fair, Sztokholm, Szwecja
2002 Open House, Casino Luxembourg, Luxemburg
Rzeczywiście. Młodzi artyści są realistami, CSW, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Global Priority, Jamaica Arts Center, Nowy Jork, USA
Pejzaż semiotyczny, Galeria Charim, Wiedeń, Austria
Ostensiv-Moscow, Centralny Dom Artystów, Moskwa, Rosja
Oder-Sprung, Kunsthalle Essen, Niemcy
Polska, Teatr Akademia, Warszawa
2001 Na wolności w końcu, Sztuka Polska po 1989, Królikarnia, Warszawa
Ostatnia kobieta, Galeria Inner Spaces, Poznań
Ostensiv, Kunstraum B/2, Lipsk, Niemcy
Irreligia, Atelier 340 Muzeum, Bruksela
Słubice - Kraków, Galeria Prowincjonalna, Słubice
2000 Scena 2000, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
Na wolności w końcu, Sztuka Polska po 1989, Kunsthalle Baden-Baden, Niemcy
Postindustrialny smutek, Kunstverein Wiesbaden, Niemcy
1999 Blue Fire, 3rd Biennial Praque, Praga, Czechy
1998 Fragment Kolekcji 3, Zachęta, Warszawa
1997 Re-Bates, The L.C.Bates Museum, Hinckley, Maine, USA
1996 Art in Poland, New Directions, UB Art Gallery, Buffalo, USA
Sensitive, Galeria Arsenał, Białystok
Solvay, Blok A/D, L'Atelier, Kraków
1995 Unter Einem Dach, Podewil, Berlin
1994 Let Me Wash Your Hands, Sauce Place, New York
Nagrody i wyróżnienia
NAGRODY I STYPENDIA

2007 Nagroda Paszport Polityki w kategorii 'sztuki wizualne' przyznany przez tygodnik Polityka
2007 Stypendium Funduszu Wyszehradzkiego, Budapeszt, Węgry
2006 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Stypendium Fundacji IASPIS, Umea, Sweden
2001 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
1998 The Civitella Ranieri Fellowship
1997 The Skowhegan School of Painting and Sculpture Fellowship
1996 The ArtsLink Partnership, Buffalo, NY
Nagroda Prezydenta Miasta Krakowa, Kraków
1992 Kunsthaus Horn, Austria
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl