Artysta urodzony w Warszawie, w 1955. Studia 1974-1978 na Wydz.Historycznym UW,dyplom z historii książki w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej; 1978-1985 na Wydz.Konserwacji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, dyplom z konserwacji starych druków i grafiki.Od 1988 mieszka i pracuje w Gdańsku- Szadółkach. Uprawia malarstwo sztalugowe, ścienne, rysunek, grafikę książkową. Stale współpracuje z trójmiejskimi galeriami Triada, Klucznik, Glaza Expo Design, Top Art. Jest stałym współpracownikiem warszawskich Wydawnictw Naukowych i Technicznych, wykonywał projekty również dla Oficyny Edukacyjnej K.Pazdro w Warszawie,Wydawnictwa Oświatowego Andromeda i Non-Stop Press w Gdańsku. Ma na swoim koncie ponad sto zrealizowanych projektów okładek i kilka w całości zilustrowanych i opracowanych graficznie książek.
Jest autorem wystroju galerii i pubu Top-Art w Gdańsku na ul.Mariackiej, współautorem wraz z Anetą Gerulą wystroju Pubu Piwnica w Gdyni przy 10Lutego, wraz z A.Gerulą i Piotrem Szmitke Czasostopu Artystycznego w Gdyni przy ul.Derdowskiego.
"...Tomasz Steifer od najmłodszych lat pasjonował się sztuką i przeszłością .Z zamiłowaniem tworzył dzieła własne i kopie dawnych mistrzów(...) Od dzieciństwa fascynował się również heraldyką (..) i tej pasji pozostał wierny do dzisiaj. Jego uzdolnienia plastyczne , duża znajomość i wyczucie sztuki heraldycznej sprawiają, że z łatwością swoje znakomite projekty przelewa na papier, szkło czy metal. Prostymi środkami tworzy sugestywne i pełne ekspresji przedstawienia wpropwadzając widza w zaczarowany świat heraldyki" ( Leszek Pudłowski, wstęp do katalogu wystawy
"Ars Heraldica") z katalogu wystawy "Ars heraldica"
"...Steifer(...)również jako środka wyrazu używa w swoich pracach pisma. Jego surrealistyczne, często baśniowe i utrzymane w konwencji fantasy prace nie mogą przemawiać do widza jedynie obrazem, do nadania emanującego z płótna nastroju potrzebują wycyzelowanych liter układających się na obrazie w magiczne przesłanie.(...) z kolei u Tomasza Steifera pismo pełni funkcję magicznej inicjacji. To ono wprowadza niedowiarków w wymyślony, bajecznie kolorowy świat autora. Jest elementem gry, zabawy z widzem. Znakomicie wpasowuje się w konwencję wyliczanki, słownej zabawy, tej którą tak dobrze znamy z książki Lewisa Carolla "Alicja w krainie czarów".(...) Znaki na płótnach Steifera są magicznymi zaklęciami ,które przenoszą nas w inny wymiar. (...)" (Anna Urbańczyk, tekst z folderu wystawy "Znaki Czasu - Czas Znaków") z folderu wystawy "Znaki Czasu - Czas Znaków"
Artysta o sobie:
W obrazach surrealistycznych , tworzonych najczęściej technikami XVII-wiecznych Holendrów, odwołuję się zazwyczaj do przeszłości, mieszając czasem historię powszechną naszego realnego świata, z biblijną historią Stworzenia, z historią Śródziemia czy Hainu lub nieokreślonych baśniowych krain. Odniesienie do bieżącej rzeczywistości w mojej twórczości jest typowo surrealistyczne, powstaje przez wyłączenie świadomości, pozwalam wtedy ujawniać się ukrywanym tęsknotom, lękom, pragnieniom niejako automatycznie, jak w trybie hipnotycznego pisma, świadomie jedynie lub intuicyjnie nadając formę plastyczną niespodziewanie wyrosłym elementom czy tematom. Podobnie powstają moje martwe natury, z pozoru będące jedynie iluzjonistycznumi przedstawieniami rzeczywistości. Dobór rekwizytów, fragmenty wpółzatartych tekstów, tytuły starych woluminów, twarze na pożółkłych fotografiach - to wszystko ma swoje znaczenie, niesie jakieś przesłanie, choć bywa, że po ukończeniu obrazu sam nie jestem pewien dokładnej tego przesłania treści.
Trochę inne w charakterze i technice są moje prace na papierze, choć działają tu te same mechanizmy co w moim malarstwie, to stosując techniki rysunkowe pozwalam sobie na większą swobodę niż w malarstwie, na szerszy gest, więcej uproszczeń i niedopowiedzeń. Stanowi to dla mnie poniekąd odskocznie od pędzelków nr 0 i 1, i mam nadzieję, że ten dualizm nie jest wyrazem twórczej schizofrenii a formą poszukiwań.
Ważne w mojej twórczości jest pismo, runy wikingów albo krasnoludów, tajemnicze piktogramy zapomnianych lub nigdy niebyłych cywilizacji, tajemnie znaki zakazanych kultów, rękopiśmienne zawijasy z barokowych dworskich kancelarii czy pełne elegancji czcionki plantinowskich elzewirów stanowią dla mnie ważny, piękny i niepowtarzalny ornament, ale i istotną część obrazu. Często przekazują jakieś przesłanie - albo proste moje nazwisko i datę, albo tak intymne, że wymagało ukrycia w tajemnym alfabecie, zrozumiałym dla wybranych lub tylko dla autora. Trudno mi oceniać obiektywnie wartość swojej własnej twórczości, od tego są krytycy, rynek, klienci. Jestem jednak przekonany, że jej wartością jest prócz dobrego warsztatu, to, że jest autentyczna, wynika z mojej osobowości, mojej psychiki, świadomości i podświadomości. Zapraszam do obejrzenia swojej galerii.
Historia wystaw
Wystawy indywidualne:
1980 - Dęblin, Garnizonowy Dom Kultury - malarstwo,rysunek 1985 - Berlin Zach., Polnische Gospoda - " Impressionen aus Kreuzberg" 1987 - Berlin Zach., Polnische Gospoda - "Tolkiens Reich der Phantasie" 1996 - Triplow (Anglia),Triplow House - - malarstwo,rysunek 2000- Gdańsk, galeria Top Art - "Książki na suficie - obrazy na stołach" 2000 -Gdynia,Czasostop Artystyczny - malarstwo i rysunek 2001 - Gdańsk, Glaza Expo Design (wespół z H.Kuleszą i J.Miśkiem) - "Znaki Czasu - Czas Znaków"
wystawy zbiorowe: 1980 - Dęblin, Garnizonowy Dom Kultury 1985 - Dyplom`85, ASP,Warszawa 1995 - Ars Heraldica, Muzeum Niepodległości,Warszawa 1997,1998,2000 - Sztuka Książki, Warszawa 1997 - Sztuka Książki - Praga, Bratysława, Sofia, Stara Zagora 1997 -III Biennale Małych Form Malarskich, Toruń 1998 - Kolekcja Top Artu, Gdańsk, 1999 - Związki,galerie ZPAP, Gdańsk 1999 - III Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego, Lubaczó 2001 - II Międzynarodowy Festiwal Malarstwa Ściennego i Grafitti, Gdańsk 2001 - Pro Bolonia, GaleriaLufcik, Warszawa
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl