LITERATURA: - Adolf Ryszka - rzeźba, [red.] Bogusław Mansfeld, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku 2007, poz. 138, s. 56 (il.)
"Istnieje u mnie myślenie podwójne: w przestrzeni otwartej kontekst realistyczny, przedmiotowy jest mi niepotrzebny, nie muszę myśleć okiem, nosem, figurą. Na zewnątrz świat fizyczny nie potrzebuje kontekstu, jest zrozumiały sam przez się. We wnętrzu musimy rozwijać i kształcić wyobraźnię, bo z niej dopiero wyprowadzamy swój świat". Adolf Ryszka
O twórczości Ryszki Gustaw Zemła wypowiadał się w następujących słowach: "Wszystko to tworzy powierzchnię żywą, tajemniczą, poetycką i aluzyjną. Zadaję sobie pytanie: jakimi narzędziami? Jakim ruchem ręki można tak nieomylnie kształtować formy, które ciągle żyją i pulsują niepokojem". A inny znakomity rzeźbiarz - Jan Kucz - uważał, że: "Adolf Ryszka jest z całą pewnością jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy w powojennej Polsce. Jego sztuka niesiona wiarą w wartości, które sobą reprezentuje, samodzielność i niezależność swoich racji artystycznych, czyni jego dorobek odpornym na korozję czasu". Rzeźbiarz zadebiutował w 1966 roku. Pierwsze próby artystyczne podjął w szkole podstawowej, a doskonalił wbrew woli rodziny w zakopiańskim Liceum Technik Plastycznych w latach 1953-57 pod kierunkiem Antoniego Kenara. W 1957 roku podjął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, które ukończył w 1962 roku dyplomem w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza. W latach 1983-95 Adolf Ryszka był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ryszka tworzył monumentalne dzieła plastyczne, rzeźby plenerowe, medale, plakiety, pracował zarówno w kamieniu jak i gipsie. Poszukiwania artystyczne w połączeniu z podróżami doprowadziły go do wyboru postaci ludzkiej jako osi twórczości i wizji świata.
Prezentowana "Kompozycja I" wykonana została w gipsie, który artysta traktował jako pełnoprawny materiał plastyczny, zresztą będzie po niego sięgał jeszcze wielokrotnie w swej twórczości.. Artysta celowo porzuca drogie materiały - gips i ceramika pozwalają zachować mu swobodę modelunku, kameralny format pracy. Z gipsem artysta będzie eksperymentować, zacznie również patynować go na różne sposoby. Ale tutaj mamy do czynienia z czystą formą - biała, gładka i wypolerowana gipsowa bryła swą sterylną czystością potęguje odziaływanie formy. Ostre kształty, jakby wycięte nożem, budują kontrast blasku i cienia. Delikatne nawarstwienie form, miękkie modelowanie bryły, obłości i ostrości stawiają tę kompozycję w kręgu abstrakcji geometrycznej. Proponowana praca posłużyła za pierwowzór do powstałych w latach 70. kompozycji ustawionych w Botanical Garden w Vancouver. Rzeźby ogromnej wielkości (7 m długości) artysta wykonał w trawertynie tureckim, na plenerze zorganizowanym na Międzynarodowym Sympozjum w Kamieniu w Vancouver przez Vancouver School of Art.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Artysta urodził się w Popielowie (dzisiaj dzielnica Rybnika) w rodzinie górniczej. Pierwsze próby artystyczne podjął w szkole podstawowej, a doskonalił wbrew woli rodziny w zakopiańskim Liceum Technik Plastycznych w latach 1953-1957 pod kierunkiem Antoniego Kenara. W 1957 roku podjął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, które ukończył w 1962 roku dyplomem w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza.
Ryszka tworzył monumentalne dzieła plastyczne, rzeźby plenerowe, medale, plakiety. Tworzył rzeźbę w kamieniu i gipsie, medalierstwo, grafikę warsztatową o formach abstrakcyjnych i surrealistycznych. Poszukiwania artystyczne w połączeniu z podróżami doprowadziły go do wyboru postaci ludzkiej jako osi twórczości i wizji świata. W poszukiwaniu ideału pomocny okazał się perfekcyjny warsztat, operowanie technikami - jak mawiał sam artysta - intymnymi: rysunkiem, medalierstwem, ale też dobór materiału oraz odnajdywanie relacji między tematem, techniką, materiałem (kamień, metal, ceramika) a człowiekiem, naturą. Wszystkie te elementy możemy odnaleźć w pełnych narracji formach kameralnych czy plenerowych. Artysta tworzył w nich wizje continum czasowego i przestrzennego świata, miejsca i osoby, łącząc w jedno przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl