Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
RYSZKA Adolf | Sarkofag bez twarzy, 1988 r.

Adolf RYSZKA (Popielowo, 1935-1995, Warszawa)

Sarkofag bez twarzy, 1988 r.

ceramika, wys.: 33 cm, dł.: 58 cm

LITERATURA:
- Adolf Ryszka - rzeźba, [red.] Bogusław Mansfeld, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku 2007, poz. 82, s. 205 (il.)

Twórczość Adolfa Ryszki układa się w cykle. Cykl Sarkofagów powstał z różnych inspiracji artysty, zarówno klasycznych - sarkofagi, tumby etruskie, rzymski portret, jak i odległych od tych wzorów, niemal abstrakcyjnych form. Wywodzące się z ludzkiej sylwety kompozycje zmierzają do przedmiotowej konkretyzacji, barokowa nabrzmiałość kształtów, gra świateł i napięć ewoluują w kolejnych pracach z cyklu w całkiem oryginalną formę, dzięki której artysta stanie się rozpoznawalny. "Sarkofagi. Z bloku, ze zwartej bryły wyłania się postać. Zaledwie zarys postaci, miękkie modelowanie osuwających się stóp i fałd szat nie nawiązują ani do dostojeństwa renesansowych sarkofagów, a nie nagrobków etruskich. Pełne są metafory, poetyki i jakiegoś zadumania nad przemijaniem. Zadziwiająca jest zdolność Ryszki do swobody transfiguracji kształtu" (Aleksander Prokop, "Nowa Europa" nr 12, 1995).
"Sarkofag bez twarzy", w którym artysta sięga dalej, idąc ku formie niemal abstrakcyjnej, ma w sobie silny ładunek treści egzystencjalnych. W centrum rzeźbiarskich zainteresowań Adolfa Ryszki stał człowiek i ludzka kondycja, odczuwalna jest refleksja nad życiem i śmiercią, trwaniem i przemijaniem. Zdeformowanie postaci, uwikłanie jej w bryłę, która zdaje się być niemal wypchnięta prosto z ziemi, a zarazem nacechowana cielesnością, uzyskana została poprzez zwartą formę. Relacja pomiędzy postacią a tumbą nawiązuje do przykładów etruskich, gdzie zmarli są żywi, odpoczywają i przyglądają się pozostawianemu światu. Głowa zrośnięta z nadmiernie wybujałą podstawą, łożem, sarkofagiem - rozmyta, odkształcona podobna jest do malarskich portretów Francisa Bacona. Ryszka w wywiadzie dla Wiesławy Wierzychowskiej mówił: "ja sarkofagu nie kojarzę ze śmiercią - to jest raczej uwiecznienie, ślad, który pozostaje po człowieku, po narodach, po pokoleniach".
"Jestem zadowolony z tego - co do tej pory zrobiłem, ale mówię o pracy, a nie o wartości tej pracy, tego nawet nie staram się podsumować. (...) Zawsze wolę być przed, niż po spełnieniu".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
RYSZKA Adolf

Artysta urodził się w Popielowie (dzisiaj dzielnica Rybnika) w rodzinie górniczej. Pierwsze próby artystyczne podjął w szkole podstawowej, a doskonalił wbrew woli rodziny w zakopiańskim Liceum Technik Plastycznych w latach 1953-1957 pod kierunkiem Antoniego Kenara. W 1957 roku podjął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, które ukończył w 1962 roku dyplomem w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza.
Ryszka tworzył monumentalne dzieła plastyczne, rzeźby plenerowe, medale, plakiety. Tworzył rzeźbę w kamieniu i gipsie, medalierstwo, grafikę warsztatową o formach abstrakcyjnych i surrealistycznych. Poszukiwania artystyczne w połączeniu z podróżami doprowadziły go do wyboru postaci ludzkiej jako osi twórczości i wizji świata. W poszukiwaniu ideału pomocny okazał się perfekcyjny warsztat, operowanie technikami - jak mawiał sam artysta - intymnymi: rysunkiem, medalierstwem, ale też dobór materiału oraz odnajdywanie relacji między tematem, techniką, materiałem (kamień, metal, ceramika) a człowiekiem, naturą. Wszystkie te elementy możemy odnaleźć w pełnych narracji formach kameralnych czy plenerowych. Artysta tworzył w nich wizje continum czasowego i przestrzennego świata, miejsca i osoby, łącząc w jedno przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl