pastel/papier naklejony na tekturę, 64 x 52 cm (w świetle oprawy) sygnowany monogramem wiązanym i datowany l.g.: '18 AO 08' na odwrociu nieczytelna nalepka przedwojennego antykwariatu w Warszawie
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Polska
Jako uczeń Jana Piotra Norblina Aleksander Orłowski należał do najważniejszych kontynuatorów nurtu rodzajowego w malarstwie polskim. Tym samym, jako artysta zainteresowany realistyczną reprezentacją rzeczywistości oraz przedstawieniem historii współczesnej, był jednym z pierwszych twórców epoki nowoczesnej. Autor od 1802 roku tworzył w Petersburgu. Dzięki protekcji polskich arystokratów został malarzem wielkiego księcia Konstantego Pawłowicza. Orłowski otrzymał mieszkanie w petersburskim Pałacu Marmurowym, brał udział w życiu towarzyskim rosyjskiej arystokracji. Jego pozycja finansowa pozwoliła mu zgromadzić bogatą kolekcję dzieł sztuki, włoskiej majoliki oraz broni. Istotnym źródłem inspiracji Orłowskiego była sztuka dawnych mistrzów, w szczególności Rembrandta van Rijn. Artystę pociągała poetyka światłocieniowego malarstwa holenderskiego twórcy oraz naturalizm przedstawiania ludzi, co znajduje wyraz w prezentowanym pastelu „Turecki dowódca z buzdyganem”. Od początku pobytu w Petersburgu Orłowski rozwinął w swojej w twórczości wątek orientalny: malował Kozaków, Czerkiesów, Baszkirów czy Mongołów. Przedstawiał ich jako jeźdźców na koniu lub w popiersiu, skupiając się na twarzy, zgodnie z tradycją holenderskiego malarstwa tronies. „Turecki dowódca z buzdyganem” jest przykładem nowych tendencji – romantycznej wizji sztuki i tworzenia. Daleki od akademickich formuł, prezentuje swobodną, „rozmalowaną” technikę. Oparty na realistycznej obserwacji rzeczywistości charakteryzuje się jednak liryczną aurą i egzotycznym tematem.
Urodził się w 1777 roku w Warszawie, zmarł w 1832 roku w Petersburgu. Rysunku i malarstwa uczył się w warszawskiej pracowni Jana Piotra Norblina. Ponadto był uczniem Marcello Bacciarellego w "malarni" na Zamku. Brał udział w Powstaniu Kościuszkowskim, jego prace stanowią ważną dokumentację tego wydarzenia. W późniejszych latach był nadwornym rysownikem-batalistą księcia Konstantego. W 1809 roku za obraz "Biwak kozaków" uzyskał tytuł akademika Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Od 1819 roku był członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie. Jako pierwszy w Rosji zaczął uprawiać litografię. Malował pastelami i olejno. Tematy jego dzieł są różnorodne: sceny batalistyczne, wschodni jeźdźcy, sceny rodzajowe z życia wsi, orientalne typy Czerkiesów i Kirgizów, karykatury, portrety, heroizowane pejzaże - wszystkie dotyczą rzeczy dziejących się współcześnie. W pracach można dostrzec elementy malarstwa Rembrandta.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Rysunku i malarstwa uczył się w warszawskiej pracowni J.P. Norblina. Ponadto był uczniem M. Bacciarellego w "malarni" na Zamku. Brał udział w Powstaniu Kościuszkowskim, jego prace stanowią ważną dokumentację tego wydarzenia. W późniejszych latach był nadwornym rysownikem-batalistą księcia Konstantego. W 1809 roku za obraz "Biwak kozaków" uzyskał tytuł akademika Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Od 1819 roku był członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie. Jako pierwszy w Rosji zaczął uprawiać litografię. Malował pastelami i olejno. Tematy jego dzieł są różnorodne: sceny batalistyczne, wschodni jeźdźcy, sceny rodzajowe z życia wsi, orientalne typy Czerkiesów i Kirgizów, karykatury, portrety, heroizowane pejzaże - wszystkie dotyczą rzeczy dziejących się współcześnie. W pracach można dostrzec elementy malarstwa Rembrandta.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl