Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WEJCHERT Aleksandra | Bez tytułu, 1965 r.

Aleksandra WEJCHERT (1921 Kraków - 1995 Dublin)

Bez tytułu, 1965 r.

technika własna/płyta pilśniowa, 88,5 x 25,5 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'A.WEJCHERT 65'
na odwrociu papierowa nalepka 'No 33'

Cyril Barrett we wstępie do katalogu indywidualnej wystawy artystki w Galerie Lambert w Paryżu słusznie zauważył, że twórczość Aleksandry Wejchert zawsze sytuuje się w obrębie sztuki abstrakcyjnej, jednak nigdy jednoznacznie nie może zostać zakwalifikowana do któregokolwiek z licznych jej odłamów. Zauważalna jest predylekcja ku formalnym abstrakcyjnym strukturom, reprezentowana w szczególności przez jej reliefy tworzone w latach 60., jednak tym pracom daleko było do rygorystycznych założeń konstruktywizmu. Realizacje artystki również sugerują wrażenie ruchu, choć jej sztuki nie można też zaliczać do nurtu sztuki kinetycznej, pomimo że ostatnie dzieła zdecydowanie podążały w tym kierunku. W pewnych punktach sztuka ta wykazywała duże podobieństwo do prac artystów z kręgu op-artu, jednak oko zwodziła nie tylko formami dwuwymiarowymi – na równi z kolorem i konstrukcją dzieł ważna była ich bogata faktura. Artystka nie tworzyła swych prac w celu zwodzenia oka widza, ale jej celem nie pozostawało podążanie za ówczesnymi trendami i chwilowymi tendencjami.
Autorka wyjechała z Polski i przeprowadziła się do Włoch, jednak aż do roku 1963 nie zdecydowała się na całkowite zawodowe poświęcenie się pracy artystycznej. W początkach swej twórczości zajmowała się malarstwem sztalugowym oraz grafiką użytkową, będącą pokłosiem studiów na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Artystka przez wiele dekad otrzymywała rozliczne zamówienia na wykonanie realizacji w przestrzeni publicznej. Przyznawała, że specyfika każdej z lokalizacji oraz różnorodność zleceń rzutowała na szeroki wachlarz wykorzystywanych przez nią materiałów zarówno różnych odmian metali, jak i pleksiglasu, anodyzowanego aluminium, drewna, w swoich pracach rzeźbiarskich sięgała także po mozaikę i ceramikę. Mówiła, że to właśnie praca z nowymi materiałami, zdobywanie wiedzy o ich właściwościach jest dla niej źródłem inspiracji i przyjemności. Wejchert ukończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, dlatego wiedza z zakresu projektowania, inżynierii i urbanistyki znajduje odbicie w jej rzeźbach i reliefach, bardzo precyzyjnych w wykonaniu, a także poddanych kontroli i porządkowi, jednak nie w oschły, mechaniczny sposób.
Opisując swój artystyczny proces, zwracała uwagę, że w pierwszej kolejności myśli o kolorze i kształcie. Dopiero do tej wstępnej wizji stara się dobrać odpowiedni materiał, aby móc odtworzyć dzieło w formie pierwotnie tylko wyobrażonej. Tworząc reliefy, najczęściej operowała powielanym modułem – zmieniała rozmiar i proporcje, sytuując obiekty w różnej orientacji i odstępach, zwracała dużą uwagę na tworzące się miedzy nimi relacje czy współzależności. Obserwowała również grę światła i cienia, jaka rozgrywała się na pofalowanej powierzchni, aby w pełni uwypuklić bogatą fakturę, zazwyczaj w obrębie jednego reliefu ograniczała się do użycia jednego koloru.
Istotnym aspektem jej twórczości była rytmiczność zastosowanych form. Przy okazji jej wystawy w Dublinie w 1966 roku ekspozycji towarzyszył koncert muzyki elektronicznej kompozytora Desmonda Leslie, który wspominał, że realizacje Wejchert odzwierciedlają ślady dźwięku uzyskiwane przez oscyloskop, a także gradację kształtów przypominającą raz delikatne zaokrąglenia, innym razem frenetyczne rozedrganie; wizualnie podobne są do fal muzycznych kompozycji projektowanych na ekranie (Cyril Barrett, wstęp do katalogu indywidualnej wystawy Alexandry Wejchert w Galerie Lambert, Paryż 1968).


Malarka i grafik. W 1949 roku ukończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Następnie w latach 1952-56 studiowała na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP pod kierunkiem Leona Michalskiego. Poza grafiką warsztatową i użytkową zajmowała się także malarstwem sztalugowym oraz tworzyła mozaiki i malowane reliefy z drewna, betonu, stali. Wystawiała indywidualnie w Rzymie (1959), Dublinie (1966 i 1969) oraz Paryżu (1968). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych Polsce i zagranicą (Londyn, Dublin). Jej prace znajdują się w zbiorach muzeów w Paryżu, Rzymie i Dublinie oraz w kolekcjach prywatnych w Irlandii, Włoszech, Francji i USA.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WEJCHERT Aleksandra
Malarka i grafik. W 1949 r. ukończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Następnie w latach 1952-1956 studiowała na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP pod kierunkiem Leona Michalskiego. Poza grafiką warsztatową i użytkową zajmowała się także malarstwem sztalugowym oraz tworzyła mozaiki i malowane reliefy z drewna, betonu, stali. Wystawiała indywidualnie w Rzymie (1959), Dublinie (1966 i 1969) oraz Paryżu (1968). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych Polsce i zagranicą (Londyn, Dublin). Jej prace znajdują się w zbiorach muzeów w Paryżu, Rzymie i Dublinie oraz w kolekcjach prywatnych w Irlandii, Włoszech, Francji i USA.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl