Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
LENICA Alfred | Wisząca groźba, 1969 r.

Alfred LENICA (1899 - 1977)

Wisząca groźba, 1969 r.

olej/płótno, 87,5 x 65,5 cm
sygnowany p.d.: 'lenica'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A.Lenica | WARSZAWA | 1969 | Wisząca | Groźba'

POCHODZENIE:
- spadkobiercy artysty
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- Alfred Lenica, Galeria Zapiecek, Warszawa, grudzień 1977
LITERATURA:
- Alfred Lenica, katalog wystawy, red. Beata Gawrońska-Oramus, Muzeum Narodowe we Wrocławiu 2014, s. 188 i 220 (il.)

"Bliskie nadrealizmowi kompozycje [Lenicy] są jakby wizjami podwodnego świata, kosmicznych galaktyk, rumowisk skalnych. Mają także coś z secesji, z jej przerafinowania, dekoracyjności".
Mariusz Hermansdorfer

"Wisząca groźba" to obraz pochodzący z końca najważniejszej dekady twórczości Alfreda Lenicy, która przypadła na lata 60. Jako przykład dojrzałego stylu tego artysty, praca oddaje istotę malarstwa, na formę którego złożył się szereg inspiracji i wpływów. Autorska technika i specyficzna kolorystyka, w której niebywałą rolę spełnia czerń - konstrukcja i spoiwo kompozycji - idą w parze z bogactwem formy, przywodzącej na myśl formy biologiczne. W budzących pełen wachlarz skojarzeń obrazach Lenicy nie chodzi li tylko o treść; tak samo ważny jest proces malarski, któremu trudno nie przypisać pewnej performatywności.
Najbardziej charakterystyczne obrazy Lenicy, do których należy prezentowana "Wisząca groźba", zaczęły powstawać dość późno. Po latach zmagań z impresjonizmem, kubizmem, ekspresjonizmem i socrealizmem Lenica odnalazł się w taszystowskim informelu, który umożliwił mu wyrażenie własnej osobowości twórczej. Choć nieprzedstawiające, formy malowane przez Lenicę przywodzą na myśl struktury organiczne. Kształty te zdają się być wynikiem pewnej "metamorficznej" przypadkowości, która nieobca jest samej naturze. W recenzji wystawy z lat 60. czytamy: "Fantastyczne 'motory biologiczne' nie odnoszą się do żadnego konkretnego zjawiska - są jedynie formą myślenia o przyrodzie. (...) Nadrealizm Lenicy wynika więc z wybitnie emocjonalnej wyobraźni, a jego sztuka - pełna urwanych nurtów i wciąż nowych poszukiwań - nadaje tym wizjom kształt dojrzały, oryginalny. Prezentowane na wystawie malarstwo wywodzi się z taszystowskich doświadczeń" (Stefan Papp, Alfred Lenica w Krakowie, "Współczesność" 14-21.04.1965).
Niezależnie od tego, czy Lenica był surrealistą, taszystą, czy stosującym automatyzm ekspresjonistą abstrakcyjnym, pewnym jest, że wybrał on drogę artysty awangardowego. Silnie związany z Grupą Krakowską - mimo tylko krótkiego pobytu w tym mieście - aktywnie współtworzył środowisko artystów nurtów eksperymentalnych i kontestacyjnych. W poczet członków kantorowskiej II Grupy Krakowskiej został przyjęty u szczytu kariery, w 1965 roku, formalizując tym samym związek, który istniał od dawna. Związek ów zainicjowany został w czasie odwilży, podczas wystawy grupy 4F+R i II Wystawy Nowoczesnych w Zachęcie, gdzie pojawił się Kantor, Jaremianka, Brzozowski, Stażewski i Kujawski. To właśnie z tym ostatnim zwiąże Lenicę nie tylko przyjaźń, ale i artystyczne pokrewieństwo.
Tym, co fascynuje w malarstwie Lenicy, są związki tej sztuki z muzyką. Marek Świca pisał: "Wydaje się, że opisywany po wielokroć w naukowej literaturze psychologicznej fenomen synestezji, czyli naturalnej, unikalnej i intensywnej percepcji polimodalnej, mógłby stanowić pewien punkt odniesienia dla postrzegania malarstwa Lenicy" (Marek Świca, "Kilka refleksji o sztuce Alfreda Lenicy", [w:] Alfred Lenica, katalog wystawy, red. Beata Gawrońska-Oramus, Muzeum Narodowe we Wrocławiu 2014, s. 49). Kontekstu tej interpretacji nadaje fakt, że Alfred Lenica był niepospolitym skrzypkiem i to właśnie jako muzyk zaangażował się w życie artystyczne okupowanego Krakowa. I chociaż Lenica z czasem został "pełnoetatowym" malarzem, muzyka była obecna w całym jego życiu i twórczości.


polski malarz, ojciec Jana Lenicy i Danuty Konwickiej. Teść Tadeusza Konwickiego.
Studia rozpoczął w 1922 roku na wydziale prawno-ekonomicznym Uniwersytetu Poznańskiego. Równolegle studiował muzykę w Konserwatorium Muzycznym. Swoje malarskie zainteresowania pogłębiał studiując w Prywatnym Instytucie Sztuk Pięknych prowadzonym przez Adama Hannytkiewicza. W latach 30. Alfred Lenica malował obrazy figuratywne, przede wszystkim martwe natury i pejzaże, wzorując się na kubizmie. Na początku wojny rodzina Leniców wysiedlona z Poznania udała się do Krakowa. Czas wojny był przełomowy w karierze malarza. Krakowskie środowisko artystyczne skupione wokół Tadeusza Kantora, a zwłaszcza przyjaźń z Jerzym Kujawskim zaowocowała pogłębieniem zainteresowań malarza awangardą.
W 1945 roku Alfred Lenica powrócił do Poznania, gdzie zaangażował się w działalność artystyczną. W 1947 został współzałożycielem awangardowej grupy 4F+R. Po latach prób i poszukiwań, Lenica coraz silniej dążył ku abstrakcji i taszyzmowi. W 1948 roku wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie zorganizowanej przez Tadeusza Kantora.
Obok poszukiwań i fascynacji abstrakcją, Alfred Lenica aktywnie współuczestniczył w nurcie socrealistycznym, tworząc wiele realistycznych obrazów w początku lat 50. W pierwszej połowie lat 50., w okresie socrealizmu, Lenica przerwał swoje twórcze eksperymenty, zwracając się w stronę wprowadzonej politycznym nakazem doktryny artystycznej. Z racji swoich przekonań politycznych był to dla niego powrót do malowanych już w latach 30. obrazów zaangażowanych społecznie i politycznie. Namalował wówczas takie obrazy, jak "Młody Bierut wśród robotników" (1949), "Pstrowski i towarzysze", "Przyjęcie do Partii", "Czerwony plakat" (1950). Na własny użytek próbował też łączyć eksperymenty formalne z ideowo zaangażowaną tematyką, jak w pracy "Tracimy dniówki" z 1953 roku, w której zastosował kolaż i monotypię.
Od 1955 roku wyklarował się ostatecznie styl malarski Alfreda Lenicy, który będzie mu towarzyszył aż do śmierci. Styl ten był połączeniem taszyzmu, surrealizmu, informelu i drippingu. Powstawały obrazy olejne o dużych formatach malowane w technice wypracowanej wcześniej przez artystę (uzyskiwanie prześwitów koloru spod kolejnych warstw farby), którą następnie udoskonalał i rozwijał. Lenica chętnie posługiwał się lakierami oraz farbami przemysłowymi.
Prezentował styl malarstwa abstrakcyjnego o odcieniu surrealistyczno-ekspresjonistycznym.
Lenica wiele podróżował; na zaproszenie ONZ przebywał na przełomie 1959/60 roku w Genewie, gdzie w siedzibie tej organizacji wykonał malowidło ścienne "Trzy żywioły" (Woda, Ogień i Miłość). Utrzymywał stały kontakt z rodzimą awangardą artystyczną, wystawiał z Grupą Krakowską, brał udział w większości plenerów w Osiekach koło Koszalina, uczestniczył w sympozjum "Sztuka w zmieniającym się świecie" w 1966 roku w Puławach

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
LENICA Alfred
Urodził się w 1899 r w Pabianicach, zmarł w 1977 r w Warszawie. Malarstwa i rysunku uczył się prywatnie w pracowniach Artura Hannytkiewicza i Piotra Kubowicza studiując jednocześnie ekonomię polityczną na Uniwersytecie Poznańskim, podjął też studia muzyczne w poznańskim konserwatorium. W latach 30-tych malował obrazy pod wpływem kubizmu, później surrealizmu. W 1947 r współtworzy grupę awangardy 4F+R / farba, forma, fantastyka, faktura + realizm/. Autor pierwszej polskiej pracy z nurtu informel - Farby w ruchu - tempera, 1949. Członek Grupy Krakowskiej. W okresie socrealizmu w oficjalnym nurcie sztuki propagowanej przez komunistyczne państwo, w latach 1948-50 prezes Okręgu Poznańskiego ZPZP. Po 1956 powrócił do informelu, z czasem powrócił do surrealizmu wypracowując własny styl - wirujących, kolorowych, niekiedy kaligraficznie opracowanych form i charakterystyczne, indywidualne techniki.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl