Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DŁUŻNIEWSKI Andrzej | Obraz niebieski, 2002 r.

Andrzej DŁUŻNIEWSKI (1939 - 2012)

Obraz niebieski, 2002 r.

akryl/płótno, 170 x 120 cm
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: '120 x 170 cm | Andrzej DŁUŻNIEWSKI “OBRAZ NIEBIESKI" 2002'

Andrzej Dłużniewski był jednym z najbardziej konsekwentnych artystów awangardowych. Mimo że nie związał się nigdy z żadną określoną doktryną czy kierunkiem, rozwijane w jego sztuce zainteresowania oraz wykorzystywanie niestandardowych mediów zasadniczo zbliżają jego działania do sztuki konceptualnej. Również jego refleksja na temat roli sztuki bliska była postawie awangardzistów: "Wszystkie walory zaangażowania, którego społeczeństwo może oczekiwać od artysty, tkwią w samej sztuce, w jej najbardziej czystej postaci; choćby była najbardziej abstrakcyjna i trudna w powszechnym zrozumieniu - jest wypowiedzią równie społecznie i politycznie, i filozoficznie zaangażowaną" (Andrzej Dłużniewski). Radykalne podejście do sztuki i podkreślanie jej uwikłania w rzeczywistość cechowały także jednego ze spiritus movens europejskiej awangardy - Kazimierza Malewicza, rosyjskiego malarza i teoretyka sztuki, twórcy suprematyzmu i pioniera minimalizmu. To właśnie w hołdzie dla Kazimierza Malewicza powstała prezentowana przez nas praca. Poza "Obrazem niebieskim" powstały także dwa inne płótna - "Czarny kwadrat" oraz "Czarne słońce", które stanowiły oczywiste nawiązania do słynnego "Czarnego kwadratu na białym tle", obrazu, który odmienił XX-wieczną refleksję o sztuce.
Czyste kolory na niezagruntowanym płótnie i redukcja środków malarskich stały się dla Dłużniewskiego jednym z wyróżników formalnych jego sztuki. Prezentowany obraz powstał w 2003 roku, sześć lat po wypadku samochodowym, w wyniku którego artysta stracił wzrok. Pomimo tego Dłużniewski nie zaprzestał uprawiania sztuk wizualnych, sam artysta mówił po latach, że utrata wzroku ułatwiła mu imaginację i wizualizację idei. "Wiąże się z tym paradoksalna sytuacja, że właśnie po utracie wzroku przyszło mi do głowy, do głowy - to bardzo ważne - aby malować obrazy. Oczywiście nie samodzielnie, ale przy pomocy żony, przy pomocy Macieja Sawickiego, który jest moim byłym studentem, a teraz także przyjacielem i ostatnio przy pomocy mojego syna, Kajetana. Przedtem bardzo rzadko malowałem obrazy, a kiedy już się pojawiały, miały bardziej charakter rysunkowy lub powstawały z innych powodów. Natomiast ta sytuacja nie widzenia spowodowała, że ja zacząłem widzieć 'do środka'. Wszyscy, którzy tracą wzrok po jakimś długim okresie widzenia, nie mówię tu o tych, którzy nie widzą od urodzenia, doświadczają tego szczególnego 'widzenia do środka'. To jest zupełnie inny rodzaj widzenia. Znikają realia, ale powstają jakieś inne wizje, bardziej z głowy niż z doświadczenia. Wcześniej byłem zaangażowany w sztukę abstrakcyjną, konceptualną, a przez to idee zawsze były dla mnie ważniejsze i teraz przejście do malowania tych idei nie jest takie trudne" - mówił artysta.


W latach 1958-60 studiował architekturę na Politechnice Wrocławskiej, w latach 1960-61 jako wolny słuchacz uczęszczał na Wydział Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1961 roku pracował w Telewizji Polskiej jako rekwizytor i inspicjent, a po opublikowaniu jego opowiadań we "Współczesności", także jako młodszy redaktor. W 1962 rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Mariana Wnuka i w Pracowni Projektowania Brył i Płaszczyzn Oskara Hansena, które ukończył w 1968 roku. Był jednym z najbadziej konsekwentnych artystów awangardowych, a swoje spójne tematycznie i stylistycznie prace realizował w różnych technikach, m.in. malarstwie, rysunku, fotografii, plakatu, interesował się również literaturą i lingwistyką. Jego twórczość często posiłkuje się słowem, przez co jego dzieła są zbliżone do konceptualizmu. Laureat nagrody im. Katarzyny Kobro (2003) oraz nagrody im. Jana Cybisa (2006).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DŁUŻNIEWSKI Andrzej
Urodził się w 1939 w Poznaniu; w latach 1962-68 był studentem rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem M. Wnuka i O. Hansena. Jest profesorem warszawskiej ASP. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, fotografią, plakatem, a także literaturą; interesował się również lingwistyką. Jego twórczość często posiłkuje się słowem, a niekonwencjonalne techniki, jakich używa sprawiły, że jego dzieła zbliżone są do konceptualizmu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl