odbitka żelatynowo-srebrowa, unikat/papier barytowy, 100 x 70 cm, sygnowany na przodzie l.d. 'FOTOANDRZEJOZOFIA', p.d. 'ANDRZEJ RÓŻYCKI | Łódź 2010 r.',
WYSTAWIANY: - Andrzej Różycki, Fotoandrzejozofia, Galeria87, Łódź, 2010 LITERATURA: - Józef Robakowski / Andrzej Różycki, OD ZERA... / FROM ZERO..., Wydawnictwo Wypierdalaj, Łódź 2016
"Mnie nie będzie, ciebie nie będzie, ale twoje zdjęcie zostanie" - mówi Zofia Rydet na początku filmu "Nieskończoność dalekich dróg. Podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet A.D. 1989", reżyserowanego przez Andrzeja Różyckiego, przyjaciela Zofii Rydet, który po śmierci autorki dbał o prezentację jej twórczości. Jak dopowiada Rydet w filmie, nieco później fotografia stała się dla niej "jedyną bronią, która może coś zatrzymać z tego, co mija bezpowrotnie, tylko fotografia, nic więcej". Zofia Rydet fotografowała bardzo dużo. W jej archiwum pozostały negatywy, odbitki, a także niedokończone prace, wycinanki i ścinki, których nigdy nie wyrzuciła.
Właśnie z tego archiwum skorzystał Andrzej Różycki, który stworzył cykl dwunastu fotokolaży. Swoje prace zatytułował "Fotoandrzejozofia". Dwa z tych unikatowych dzieł odnajdą Państwo na naszej aukcji. To wydarzenie wyjątkowe, ponieważ nie były wcześniej oferowane w sprzedaży.
Krzysztof Jurecki tak opisuje te prace: "W 2010 roku stworzył jedyny w swoim rodzaju cykl 'współpracując' przy nim ze zmarłą w 1997 roku Rydet. Fragmenty należące do spuścizny Rydet są delikatnie podklejone i w każdej chwili mogą powrócić do stanu pierwotnego. Myślenie i praktyka artystyczna Różyckiego nie jest zatem dominujące i zawłaszczające w sposób modernistyczny czy pasożytujący w relacji postmodernistycznej. Jest próbą dialogu i poszukiwania kontaktu z duchowością gliwickiej artystki. W ten sposób Różycki działa w paradygmacie sztuki dawnej, która poszukiwała kontaktu z innymi zmarłymi, w tym artystami"(Krzysztof Jurecki, Wspólne dziedzictwo. Fotoandrzejozofia, https://rozyckiandrzej.blogspot.com/2016/12/fotoandrzejozofia-2010.html).
Oglądając "Fotoandrzejozofię" odnajdziemy fragmenty najbardziej znanych cykli Zofi Rydet, takich jak "Mały człowiek", "Świat uczuć i wyobraźni" czy "Suita Śląska". Jak zauważa Krzysztof Jurecki: "Wszystkie te zgoła rozczłonkowane i najczęściej chaotyczne fragmenty życia i sztuki zostały połączone w różnorodny sposób. Są prace o strukturze dadaistycznej, ale także nawiązujące do obrazowania klasycystycznego. Zasada jest następująca: może dominować wątek Rydet lub Różyckiego, ale może wystąpić też równowaga, która chyba jest najbardziej oczekiwanym stanem" (Krzysztof Jurecki, Wspólne dziedzictwo. Fotoandrzejozofia, https://rozyckiandrzej.blogspot.com/2016/12/fotoandrzejozofia-2010.html).
W swoim tekście Krzysztof Jurecki podkreśla także, iż działanie Różyckiego jest ze wszech miar wyjątkowe i nie ma precedensu w światowej historii fotografii: "Nikt wcześniej w ten sposób nie łączył w ramach jednego cyklu fragmentu twórczości innego twórcy. Na pierwszym planie zawsze znajduje się "część" Rydet. Ale ze względu na wielkość drugi plan z Różyckim w "tle" może tez dominować nad pierwszym" (Krzysztof Jurecki, Wspólne dziedzictwo. Fotoandrzejozofia, https://rozyckiandrzej.blogspot.com/2016/12/fotoandrzejozofia-2010.html).
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
RÓŻYCKI Andrzej
W latach 1961-1966 studiował konserwację zabytków i muzealnictwo na Wydziale Sztuk Pięknych na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 1963 roku należał do grupy fotograficznej „RYTM”. Od 1964 roku był członkiem Grupy „ZERO-61”, do której należeli m.in. Jerzy Wardak, Józef Robakowski, Antoni Mikołajczyk, Wojciech Bruszewski. W latach 1969-1975 studiował na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie następnie wykładał. Od 1970 do 1977 roku należał do Warsztatu Formy Filmowej. W latach 70. i 80. współpracował z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi tu zrealizował kilkadziesiąt filmów dokumentalnych m.in. nagradzane na wielu festiwalach filmów - „Era Wodnika”, „Nieskończoność Dalekich Dróg, podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet A.D. 1989”, „Fotograf Polesia”. Andrzej Różycki od przeszło 40 lat związany jest łódzkim środowiskiem progresywno-awangardowym.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl