technika własna, ołów/drewno, 22 x 14 x 5 cm sygnowany i datowany na odwrociu: `Andrzej Szewczyk | 1983` oraz dedykacja z datą 10 grudnia 1984
WYSTAWIANY : Galeria Foksal, Warszawa
Estymacja: 7 000 - 9 000
Artysta zajmował się malarstwem, rzeźbą, rysunkiem oraz tworzył environments. W latach 1974-1978 studiował wychowanie plastyczne na Uniwersytecie Śląskim, filia w Cieszynie. Po studiach uczył historii sztuki. Od końca lat 60. wykonywał swe pierwsze assemblages, realizował akcje artystyczne w pracowniach i na ulicach. W latach 70. interesował go problem neutralizacji malowania, redukcji ekspresji, przezwyciężenia tradycyjnej formy i struktury obrazu malarskiego, dla którego używał pojęcia "malowidła". W pierwszych pracach - serii malowanych polinitem na lustrze równoległych pasów, stosował nietypowe podłoże, starając się uwolnić samo malowanie od obrazu, zerwać z jego "formalną nadbudową". Od końca lat 70.współpracował z Galerią Foksal w Warszawie. W późniejszych pracach głównym motywem są odniesienia do pisma, ukazujące literackie fascynacje i odniesienia. Ołów zatapiany w dębowych deskach, ścinki kredek, ołówki, łupiny pistacji tworzyły symboliczne księgi oraz przestrzenne układy przypominające nekropolie, m.in. BIBLIOTEKA -BAZYLIKA , 1987. Symboliczne, sensualne (artysta mówił o "erotyce" w miejsce "hermeneutyki sztuki") znaczenie miało użycie konkretnych gatunków drewna, papieru, ołowiu czy soli. Nawiązania do wzorców kulturowych ("erudycja wrażliwości") pozwoliły uzyskać Szewczykowi, przy pomocy uniwersalnego alfabetu i słownika, jemu właściwy sposób wypowiedzi.
SZEWCZYK Andrzej
Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. W latach 1974-1978 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oddział w Cieszynie. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku powstają kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-ksiegi, pokryte ołowianym pismem. Artysta był związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl