Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KURZAWA Antoni | Barbarka, lata 90. XIX w.

Antoni KURZAWA (1842 Turza k. Gorlic - 1898 Kraków)

Barbarka, lata 90. XIX w.

brąz, 24 x 12 cm
sygnowany i opisany na podstawie: 'SCULP.A.KURZAWA'
opisany z tyłu u podstawy: 'A.Rudier Fondeur. | Paris.'

Antoni Kurzawa, pochodzący z ubogiej wiejskiej rodziny, odznaczał się wybitnym talentem kompozycyjnym. Kształcił się przed 1863 u Parysa Filippiego, potem - u Henryka Kossakowskiego (rzeźba) i Władysława Łuszczkiewicza (rysunek) w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1863-69). Następnie podjął studia na wiedeńskiej akademii w szkole rzeźby Franza Bauera. Niedługo potem przeniósł się do Lwowa, by wraz z Julianem Markowskim wykonywać nagrobki na cmentarzu Łyczakowskim. Artysta powrócił do nauki w latach 1876-77, tym razem w Paryżu, w pracowni Henriego Chapu. Zasłynął jako twórca wielu dzieł oryginalnych, pełnych siły wyrazu, dynamiki, umiejętnie komponowanych, o tematyce sepulkralnej, portretowej, historycznej, alegoryczno-symbolicznej, inspirowanej folklorem i światem baśni.

Historia przedstawionego popiersia odnosi się do wydarzenia z 1889, gdy Kurzawa wystawił w konkursie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie kompozycję pt. "Mickiewicz budzący geniusza poezji". Pewny zwycięstwa, załamał się, gdy jury
przyznało mu dopiero III miejsce. W styczniu 1890 wtargnął na wystawę i roztrzaskał własne dzieło, co odbiło się głośnym echem i było szeroko komentowane. Wydarzenie to stało się symbolem tragicznych losów niedocenionych artystów. Autor zaczął od tamtego czasu podupadać na zdrowiu i zdradzać znamiona choroby psychicznej. Kilku warszawskich twórców zorganizowało wiosną 1897 w Zachęcie wystawę swoich prac połączoną ze sprzedażą w celu pomocy rzeźbiarzowi. W akcji wzięli udział m.in. Chełmoński, Boznańska, Czachórski, Gierymski, Pankiewicz. Ten ostatni namalował jeden z odlewów prezentowanego popiersia kobiety wykonanego przez Kurzawę. Dzieło nosiło tytuł "Barbarka i kwiaty". Ponadto pojawiło się ono na innym płótnie Pankiewicza o podobnym tytule, a także na kilku grafikach przygotowawczych do obrazu. Jedną z nich jest "Barbarka, główka kobieca" z 1897, która znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Na podstawie prezentowanej rzeźby wybito napis "A. Rudier Fondeur. Paris.". Zakład Rudiera to jedna ze sławniejszych paryskich odlewni, współpracująca z takimi, artystami jak: Auguste Rodin, Antoine Bourdelle, Gustave Miklos i Aristide Maillol.

W latach 1863-1869 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Parysa Filippi oraz u Franza Bauera w Wiedniu. W początkach lat siedemdziesiątych przebywał we Lwowie, gdzie wspólnie z Julianem Markowskim wykonywał nagrobki na Cmentarzu Łyczakowskim, m.in. zachowane pomniki nagrobne Marii Pietraszewskiej, Stanisława i Pauliny Paparów oraz Stanisława Juliusza Zborowskiego. W latach 1876 - 77 kształcił się w Paryżu pod kierunkiem Henri Chapu. Po powrocie z Francji mieszkał i tworzył w Krakowie, a od około 1880 roku w Warszawie, wykonując przy tym wiele zamówień na prowincji. Najbardziej znanym dziełem Kurzawy jest grupa rzeźbiarska "Mickiewicz budzący geniusza poezji", której pierwowzór postał w 1889 roku. W tymże roku artysta nadesłał tę pracę na doroczny konkurs Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Pewny zwycięstwa, załamał się po ogłoszeniu werdyktu jury przyznającego mu dopiero III nagrodę i w styczniu 1890 dokonał desperackiego czynu - wtargnął na wystawę i roztrzaskał własne dzieło. Fakt ten odbił się głośnym echem i komentowany był szeroko w ówczesnej prasie. Z czasem stał się symbolem tragicznych losów niedocenionych artystów. Na dramacie życia Kurzawy, (który zmarł w przytułku dla ubogich) osnutych jest wiele wątków literatury Młodej Polski, m.in. nowela Henryka Sienkiewicza Lux in tenebris lucet. W swej twórczości artysta podejmował także tematy inspirowane folklorem (m.in. statuetki przedstawiające tańce polskie (Krakowiak, Mazur, Oberek i Polonez) oraz światem baśni. W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie zachowały się dzieła artysty o tematyce historycznej - cztery płaskorzeźby przedstawiające sceny z wojen napoleońskich.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl