Pani z filiżanką (Portret pani Garszyńskiej z filiżanką), 1940 r.
olej/płótno, 80 x 76 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Antoni Michalak | 1940'
POCHODZENIE:
Kolekcja rodziny artysty
LITERATURA:
- Antoni Michalak 1899-1975 (katalog wystawy) oprac K. Szurowski Kazimierz Dolny 1973, poz 18
- Mistyczny świat Antoniego Michalaka, (katalog wystawy) oprac. W. Odorowski, Kazimierz Dolny 2005, s. 32, 135, poz. kat 66
- K. Szurowski, Antoni Michalak jako portrecista, Roczniki Humanistyczne KUL, t. XXII, 1974, il. 6
- A. Ściepuro, Antoni Michalak (katalog wystawy), Toruń 1972, poz. 26
"Kochany Jarosławie, Żyjąc na straży swojego domu nad Wisłą, zdaje mi się często, że należę do innego kraju i innego świata niż Ty Jarosławie. Nasze rozstanie w Lublinie wyraźnie mi mówiło, że nie dotrzymam Ci kroku na tym tu świecie. Zbolałą i okaleczoną miałem duszę - nosząc jakieś medale rodzinne mojej żony, aby przez sprzedaż ich przedłużyć egzystencję czworga osób na dwa tygodnie. Tak głód. Niejednokrotnie zaglądał mi w oczy - daleki jestem od lęku - od wszelkiego lęku. Jednak noszę w sobie nieubłagany niepokój - czy o własne życie? czy o ojczyznę, czy też o własne sumienie lub własną pracę. Mój drogi, jak wiesz to strasznie ciężko żyć człowiekowi pełnemu uczuć i wzruszeń (…). Żyjemy w epoce przerażającej. W sztuce tworzymy harmonię i piękno."
List Antoniego Michalaka do Jarosława Iwaszkiewicza z 1945 roku w: Mistyczny świat Antoniego Michalaka, Kazimierz Dolny 2005, s. 82
Okres okupacji był dla Antoniego Michalaka szczególnie trudny. W 1939 roku artysta został zmuszony do opuszczenia Warszawy i porzucenia rozpoczętych już prac nad witrażami do katedry św. Jana. Schronienie znalazł na Lubelszczyźnie, w Dratowie i Kazimierzu nad Wisłą, do którego jeździł już jako student i w którym inicjował zawiązanie się grupy łukaszowców. W czasie okupacji Michalak zajmował się głównie twórczością portretową. Nie wszystkim obrazom realizowanych w tym okresie udało się przetrwać wojnę. Część spłonęła w Powstaniu Warszawskim, część zaginęła po tym jak naziści w listopadzie 1942 zajęli dom artysty, część przepadła we Lwowie. Portret Heleny Garszyńskiej szczęśliwe uniknął jednak zniszczenia. Utrzymany w chłodnych błękitach i czerwieni obraz jest formalnie powiązany z pracami Michalaka z lat trzydziestych. Portret Pani Garszyńskiej jest wyrazem zamiłowania artysty do finezyjnego rysunku, walorowego modelunku form i gładkiej faktury. O jakości obrazu świadczy jednak nie tylko techniczna strona wykonania, ale także psychologiczna szczerość przedstawienia. Intymny portret Heleny Gaszyńskiej jest doskonałym przykładem nieprzeciętnej zdolności artysty do wyczucia modela.
Antoni Michalak (ur. w 1902 r. w Kozłowie Szlacheckim, zm. w 1975 r. w Kazimierzu Dolnym), uczeń Miłosza Kotarbińskiego, Konrada Krzyżanowskiego i Tadeusza Pruszkowskiego, członek i jeden z założycieli Bractwa Św. Łukasza, utworzonego w 1925 roku przez uczestników pierwszego malarskiego pleneru w Kazimierzu Dolnym. Ugrupowanie było wzorowane na średniowiecznych cechach malarskich. Jego celem było nie tylko zrzeszenie artystów wyznających podobny ideał artystyczny, ale przede wszystkim samopomoc materialna i organizacyjna. Po zawiązaniu bractwa Michalak otrzymał stypendium rządu francuskiego na roczny pobyt w Paryżu. W 1926 roku zwiedził Włochy i Austrię. Trzy lata później, w czasie powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu, artysta został uhonorowany srebrnym medalem za całokształt twórczości. W 1933 roku zamieszkał we Lwowie. W tym czasie tworzył projekty witraży dla papieskiej rezydencji w Castel Gandolfo. Michalak uznawany za jednego z czołowych reprezentantów nurtu sztuki sakralnej w polskim malarstwie lat dwudziestych. i trzydziestych, znany jako autor wielkoformatowych przedstawień o tematyce religijnej i moralizatorskiej oraz portretów. Jego prace znajdują się w największych polskich zbiorach muzealnych (m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Bydgoszczy, Toruniu) i w kolekcjach prywatnych.
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl