olej na płótnie (na pasach), 81,5 x 61 cm, sygnowany p.d. "ANTONI MICHALAK / 1933", na odwrocie nalepki (na ramie): 1) "XIX. Esposiz. Biennale Internaz. d`Arte di Venezia - 1934-XII", nr 393; 2) "Dogana Italiana Merci Visitate", nr 6881
Wystawiany, opisany i reprodukowany: - XIXa Esposizione Biennale Internazionale d`Arte, Venezia 1934, kat. poz. 42. - Przewodnik nr 130. Bractwo św. Łukasza, TZSP Warszawa 1938, poz. 148. - Wystawa zbiorowa. Antoni Michalak, Jan Wydra - wystawa pośmiertna, TPSP Kraków 1938, poz. 36. - Antoni Michalak, Katalog wystawy, oprac. A. Ściepuro, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 1972, poz. 12. - Antoni Michalak 1899-1975. Katalog wystawy, oprac. K. Szurowski, Kazimierz Dolny 1975, poz. 9 oraz reprodukcja. - Malarze z kręgu T. Pruszkowskiego. Bractwo św. Łukasza, Szkoła Warszawska..., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1978, poz. 130. - Eröffnung der Ausstellung der Wojewodschaft Lublin Malerei und Exlibris, Wien 1978, s. 14. - Mistyczny świat Antoniego Michalaka. Katalog wystawy twórczości Antoniego Michalaka 1902-1975, oprac. W. Odorowski, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny 2005, nr kat. 58 (s. 130 i 191) oraz reprodukcja. Studiował w Warszawie w Prywatnej Szkole Malarstwa K. Krzyżanowskiego oraz w Szkole Sztuk Pięknych (1919-25) u M. Kotarbińskiego, W. Skoczylasa i T. Pruszkowskiego, którego był ulubionym uczniem. Współzakładał wraz z innymi uczniami Pruszkowskiego "Bractwo św. Łukasza". Był też członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Od 1939 r. mieszkał w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą. Malował kompozycje religijne, historyczne, metaforyczne i portrety. Często były to obrazy o wielkich formatach. Projektował również witraże i freski. Obraz charakteryzuje się niezwykłą maestrią wykonania. Jest jakby lekko zamglony, a zarazem bardzo świetlisty, delikatny w rysunku i pastelowej kolorystyce. "Z końcem lat dwudziestych, już po pierwszej oficjalnej wystawie Bractwa św. Łukasza w TZSP w 1928 roku, Antoni Michalak poświęcił coraz więcej uwagi malowaniu portretów, które stały się drugim - obok obrazów religijnych - równie ważnym aspektem jego twórczości. [...] [W jasnej palecie barw] dominują [...] barwy soczyste i ciepłe [...] kładzione miękko i z rozmachem, w pełnej harmonii i symbiozie z dopełniającymi je barwami wyciszonymi, złamanymi, pozostającymi nieco na uboczu. [...] Świetne wyczucie modela, łatwość w uchwyceniu jego fizycznego podobieństwa, a zarazem mistrzostwo w wydobyciu psychiki osoby portretowanej, interesujący detal (filiżanka w dłoni, książka, taca ze śniadaniem, róża, a nawet piesek), dopełniający dramaturgicznie całość kompozycji, mówią dostatecznie dużo o zaletach warsztatu artysty na tym polu. Artysty, który potrafił namalować - niemal równocześnie - zarówno pełen życia wielobarwny Portret Heleny Klichowej (ol., pł., 1932, wł. rodziny artysty), przyjaciółki i wielkiej admiratorki jego talentu, jak i oddać ulotną woalkę na jej twarzy - Portret Heleny Klichowej, ol., pł., 1933, wł. rodziny artysty - schowanej tym razem w półmroku, nieco zatroskanej, uciekającej od światła i słońca w cień, szukającej chwili samotności w domowym zaciszu. Tym razem kolorystyka obrazu zdominowana została przez szeroką gamę brązów - pojawiających się tak często w licznych obrazach religijnych - obecnych zarówno w ubiorze postaci bliskiej przyjaciółki jak i w tle jej portretu" (Lechosław Lameński, Z mroków nocy ku światłu życia [w:] Mistyczny świat , jw., s. 52-53).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl