olej, płótno, 100 x 165 cm; sygn. p. d.: A. PIOTROWSKI / 1910 / KRAKÓW
Na odwrocie stempel składu materiałów malarskim Juliana Burofa w Warszawie. Antoni Piotrowski we wczesnych latach związany był ze środowiskiem warszawskim, uczył się u W. Gersona, przyja¼nił z J. Chełmońskim, z którym wraz z St. Witkiewiczem wynajmowali wspólną pracownię w Hotelu Europejskim. W latach 1875 - 1877 studiował w Monachium, a po powrocie do Kraju zamieszkał w Krakowie, a tu podjął na krótko studia u J. Matejki w Szkole Sztuk Pięknych (pó¼niejszej Akademii). Podczas pobytu w Paryżu (1878 - 1882), gdzie przez pewien czas mieszkał u J. Chełmońskiego zaczął malować m.in. obrazy o tematyce z powstania styczniowego. W 1885 jako korespondent wojenny czasopism francuskich i angielskich wyjechał po raz pierwszy do Bułgarii, by relacjonować powstanie Bułgarów przeciwko Turcji. Je¼dził tam jeszcze kilka razy. Od 1905 osiadł ponownie w Warszawie. Był artystą bardzo płodnym: oprócz rozmaitych podejmowanych przez niego tematów - portrety, pejzaże, sceny rodzajowe, idylle fantastyczne, ilustracje - znaczące miejsce miało malarstwo historyczne. Monumentalna, niezwykle dynamiczna scena batalistyczna, ukazująca miażdżący atak polskiej husarii na tureckich janczarów, choć utrzymana w realistycznej konwencji przedstawienia nosi znamiona apoteozy polskiego oręża. To ono jest tu głównym bohaterem, a jego przeciwnicy podejmują bój w trwodze i obracani są w perzynę. Masywne, pochylone przed zadaniem ostatecznego ciosu sylwety konnych nacierają z furią, a wrażenie ich impetu wzmacniają zmierzwione końskie grzywy, pióropusze husarskich skrzydeł oraz skierowane ukośnie w dół kopie polskiej jazdy. W tak ukazanej kompozycji bitwy Piotrowski antycypuje znane, powstałe w latach dwudziestych realizacje malarskie Wojciecha Kossaka Kirholm, czy Stanisława Kaczor-Batowskiego Atak husarii. Intrygujące są okoliczności powstania prezentowanego obrazu. Widniejąca na nim data 1910 odnosi się już do warszawskiego okresu twórczości Piotrowskiego. Także płótno, na którym namalowano kompozycję nabył artysta w znanym, warszawskim składzie materiałów malarskich Juliana Burofa. Warszawskiemu powstaniu obrazu przeczy natomiast widniejący pod sygnaturą napis Kraków. Czy aby namalować patriotyczny obraz, który jest hołdem złożonym polskiej husarii, musiał artysta udać się do Krakowa, gdzie reżim zaborcy był mniej rygorystyczny niż w Kraju Priwisliańskim?, czy użył nazwy Krakowa jedynie dla zmylenia rosyjskiej cenzury?
PIOTROWSKI Antoni
Od 1869 r. uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona, w latach 1875-1877 studiował w Akademii Monachijskiej, a w latach 1877 - 1879 był uczniem Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W latach 1885 - 1887 wyjeżdżał do Bułgarii jako korespondent - ilustrator pism angielskich i francuskich dokumentujący wojnę bułgarsko-serbską. Będąc w Bułgarii namalował cykl obrazów dla Galerii Narodowej w Sofii i zrobił karierę jako portrecista arystokracji. W roku 1897 i 1903 wyjeżdżał na Bliski Wschód, skąd nadsyłał korespondencję i rysunki z wojny grecko-tureckiej. Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, często z życia mazowieckiej wsi. Malował także obrazy historyczne, epizody z powstania styczniowego oraz portrety. Brał udział w malowaniu panoramy Berezyna.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl