Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KĘDZIERSKI Apoloniusz | Na stawie, 1916 r.

Apoloniusz KĘDZIERSKI (1861-1939)

Na stawie, 1916 r.

akwarela/papier, 90 x 63 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'A. Kędzierski 1916'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Gdańsk

LITERATURA:
- Apoloniusz Kędzierski 1861-1939, Wystawa monograficzna, red. Stanisław Duszak, Maryla Kowalska, Lublin 1861-1939, nr. kat. 182, s. 73,poz.54 (il.)
- Franciszek Klein, Album „Sztuka” 1879-1922, Zeszyt II-III, Lwów – Warszawa 1922, s. 27
- Edward Niewiadomski, Malarstwo polskie XIX i XX wieku, Warszawa 1926, s. 221 (il.)
- Świat 1927, nr 20, s. 3 (il.)
- Światowid 1927, nr 19, s. 7 (il.)

Zapomnianym mistrzem akwareli okresu Młodej Polski był Apoloniusz Kędzierski, który biegłością tej trudnej techniki dorównywał Leonowi Wyczółkowskiemu, Julianowi Fałatowi czy Stanisławowi Masłowskiemu. Być może wynika to z faktu, że większość dorobku artysty bezpowrotnie pochłonęła wojna, kiedy podczas Powstania Warszawskiego spłonęła pracownia malarza mieszcząca się przy ulicy Senatorskiej 36. Każdy z wymienionych artystów operował akwarelą w zupełnie inny sposób. Kędzierski wypracował na gruncie sztuki polskiej zupełnie odmienny, a zarazem fenomenalny sposób budowania kompozycji. Cechą wspólną akwarelowych dzieł artysty jest „bliski kadr” często rzutowany od dołu, na wzór żabiej perspektywy. Spośród innych mistrzów farb wodnych Kędzierski wyróżniał się ciekawym zabiegiem nakładania białego konturu rozdzielającego plamy barwne. Doskonałym przykładem wyjątkowego obrysowania składników kompozycji jest zafalowana tafla rzeki opisywanej pracy, gdzie ruch wody został wydobyty za pomocą kontrastu kremowej bieli z wyrafinowanymi zieleniami oraz żółcieniami w sylwetce odbicia kobiety. W swoich akwarelach Kędzierski największą uwagę przywiązywał do efektu barwnego, stosując zwężoną lecz wyrafinowaną tonację szmaragdowych zieleni, chłodnych błękitów, perłowych szarości oraz stonowanych oranżów czy rudości. Wyciszoną kolorystykę Kędzierski ożywiał przejętymi ze stylu secesji, podpatrzonymi podczas europejskich podróży, dekoracyjnymi akcentami. W opisywanej akwareli arabeska traw w prawym dolnym rogu dynamizuje kadr kompozycji. Podobnie jak inni mistrzowie akwareli Kędzierski sięgnął po ten sposób malarskiej wypowiedzi już w dojrzałym okresie swojej drogi twórczej. Wybór techniki farb wodnych córka artysty upatruje w zamiłowaniu do tworzenia w plenerze, wspominając: „Ojciec zaczął swoje dorosłe malarstwo od olejów, bo ta technika dominowała i dominuje. Niejako nobilitowała początkującego malarza, pozwalała na poprawianie i przerabianie, na całkowite przemalowywanie nieudanego malowidła. Dla młodego malarza chyba byłoby zbyt ryzykowne rzucić się na akwarelowe eksperymenty. A dlaczego przerzucił się na akwarelę? To zapewne było następstwo jego upodobania do malowania w plenerze. (…) Prawie całe życie plener, oprócz zim. Przyrodę, sceny rodzajowe, zwierzęta rysował i malował z zachłannością. Technika olejna działała hamująco (choćby tylko to maczanie pędzla: olej, terpentyna, sykatywa, farba i przenoszenie jej na płótno). Oczywiście biegłość ręki miała niebagatelne znaczenie. (…) Malował jak w transie, bardzo szybko. Postacie ludzkie, niezawodni modele, zwierzęta, nie pozwalały, to dyktował pośpiech”. Zainteresowania Kędzierskiego scenami rodzajowymi o tematyce wiejskiej wynikały ze szczerego zamiłowania artysty do „pejzażu żywego” i pracujących w nim ludzi. Podczas swoich pobytów w okolicach Łowicza, Jabłonny czy na Pomorzu malarz z łatwością nawiązywał kontakty z podpatrywanymi przy pracy modelami – rybakami, chłopkami, pastuszkami czy drwalami. Do motywu kobiety niosącej bądź przelewającej wodę Kędzierski powracał wiele razy, uczyniwszy ten temat, obok rybaków, najbardziej charakterystycznym dla całej twórczości.
W 1877 roku został przedstawiony Józefowi Brandtowi i jako jego uczeń wszystkie wakacje spędzał w posiadłości tego malarza w Orońsku. Na studia artystyczne został skierowany do warszawskiej Klasy Rysunkowej, gdzie do 1885 roku studiował malarstwo u Aleksandra Kamińskiego i Wojciecha Gersona. Dzięki pomocy finansowej Brandta wyjechał na dalsze studia do Monachium. W akademii monachijskiej studiował w latach 1886-87 i być może w 1888 roku w pracowni Nikolausa Gysisa. Powrócił na stałe do Warszawy około roku 1889. W 1902 roku wyjechał w podróż po Europie; zwiedził m.in. Belgię, Francję, Włochy, odwiedził Wiedeń i Budapeszt. Czynnie uczestniczył w życiu artystycznym – należał do towarzystw artystycznych: T. A. P. Sztuka, Odłam, Pro Arte i Klubu Akwarelistów Polskich. W latach 1894-96 i 1903-15 był członkiem komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, a także Rady Instytutu Propagandy Sztuki. Malował sceny wiejskie, rodzajowe, krajobrazy, portrety i kwiaty. Wiele uwagi i czasu poświęcał studiom plenerowym. Na przełomie wieków wykonał także polichromie do kościołów w Sobocie, Głuchowie, Mydłowie Opatowskim oraz w katedrze we Włocławku, a także dekoracje wnętrz kilku warszawskich kawiarni.

Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KĘDZIERSKI Apoloniusz
Malarz, akwarelista, rysownik, ilustrator, dekorator, jeden z najpopularniejszych artystów warszawskich przed II wojną światową. Uzdolniony wychowanek Józefa Brandta z Orońska, adept warszawskiej Klasy Rysunkowej Wojciecha Gersona oraz uczeń Akademii monachijskiej, pozostał przez całe długie życie artystycznie wierny malarstwu pejzażowemu i rodzajowemu. Podlegało ono przemianom stylistycznym i warsztatowym - od realizmu przez pleneryzm po secesję. Tę niezwykle bogatą twórczość dopełniały martwe natury oraz stylizowane główki dziewczęce. Ważną domeną twórczości Kędzierskiego było ilustratorstwo w czasopismach i w książkach (m.in. luksusowa edycja Gebethnera i Wolfa Chłopów Reymonta w 1928 r.). Dzieła Kędzierskiego gromadzone przez żonę i córkę artysty, zwłaszcza w latach wojny kosztem wielu wyrzeczeń, spłonęły wraz z jego pracownią przy ul. Senatorskiej 36 w Warszawie w pierwszych dniach powstania - 4 sierpnia 1944 r.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl