Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GROTTGER Artur | Portret kobiety w wieńcu bluszczowym

Artur GROTTGER (1837-1867)

Portret kobiety w wieńcu bluszczowym

ołówek/papier, 36 x 27 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'AG'

POCHODZENIE:
- dom aukcyjny Polswiss Art, październik 2016
- kolekcja prywatna, Polska

Rysunkowa twórczość Artura Grottgera, cykle "Warszawa I" i "Warszawa II", "Polonia", "Lithuania" i "Wojna" stały się ważną lekcją patriotyzmu dla kilku pokoleń Polaków. Nasycone romantycznym nastrojem prace artysty niosły pod alegoryczną powłoką treściowy ładunek związany z narodową tragedią 1863 roku. Grottger, przedwcześnie zmarły wybitny malarz i rysownik, należał do pokolenia ostatnich romantyków w sztuce polskiej. Choć często podejmował tematykę portretu, sceny rodzajowej i akademicko-historycznej, to jądro jego dzieła stanowiły alegoryczne wizerunki Polski i Polaków doby narodowych powstań. Jego twórczość została uformowana w atmosferze środowiska artystycznego Krakowa i Wiednia. Grottger w latach 1852-54 uczęszczał do krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, a w latach 1854-59 kształcił się na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. W 1858 roku odwiedził Monachium, a w 1864 Wenecję, wielokrotnie powracał do Galicji, gdzie przebywał w Lwowie, Krakowie i wielu arystokratycznych majątkach ziemskich. W 1866 wyjechał do Paryża z zamiarem ukończenia cyklu "Wojna" i wystawienia go na wystawie powszechnej w 1867. Wówczas stan zdrowia Grottgera znacząco się pogorszył - artysta przeniósł się na południe Francji i zmarł w Amélie-les-Bains pod Pirenejami. Elementem wyrazistej patriotycznej ikonografii Grottgera stał się alegoryczny wizerunek kobiety wyobrażanej najczęściej jako "matka Polka", "polska dziewica" czy "dziewica-bohaterka". W sztuce polskiej doby powstania styczniowego rzadko można obserwować realną kobietę "z krwi i kości", aktywną uczestniczkę wydarzeń kreującą historię. Jak trafnie obserwuje Aleksandra Krypczyk: "Obraz taki ustępował wobec przewagi konwencjonalnych przedstawień o charakterze alegorycznym, w których niewieścia postać przybierała ważne dla narodu abstrakcyjne idee: Polonii oraz Ojczyzny" (Aleksandra Krypczyk, Czarna sukienka. Wizerunek Polki w twórczości Artura Grottgera, "Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie. Seria Nowa", t. V, 2012, s. 120-121). Prezentowany rysunek stanowi tego rodzaju idealizowany alegoryczny wizerunek. Z dbałością o detal artysta przedstawił w popiersiu anonimową, widzianą z profilu dziewczynę, która swą twarz zwraca en trois quarts. Grottgerowskie Polki to najczęściej powstańcze wdowy odziane w czarną sukienkę. "Portret kobiety w wieńcu bluszczowym" opiewa kobietę witalną, w białej sukni, z odsłoniętym ramieniem i szyją. Grottger idealizował typ urody - malował i rysował kobiety monumentalne, często pełne patosu, niejednokrotnie opuszczone lub oczekujące. Przedstawioną postać należy wiązać z figurą Polonii, która przybrała wieniec bluszczowy, symbolizujący siłę, miłość czy życie wieczne. Polska w prezentowanej rysunkowej redakcji Grottgera jest więc mocna i wiecznotrwała.

Artur Grottger rozpoczął naukę malarstwa u swego ojca, potem - od 1849 roku - uczył się u Juliusza Kossaka i Juliana Maszkowskiego we Lwowie. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1852-54 u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza) oraz w Akademii w Wiedniu (1855-63 u K. Wurzingera, P. J. N. Geigera, K. Mayera, K. Blaasa i C. Rubena). W Wiedniu mieszkał do 1865 r., skąd wyjeżdżał do Polski, na Węgry, do Monachium i Wenecji. Do kraju powrócił na rok (był wówczas w Krakowie, Lwowie i okolicach) i wyjechał do Paryża. Ciężko chory na gruźlicę przeniósł się na południe Francji. Jest jednym z najważniejszych malarzy polskich doby romantyzmu. Stworzył kilka cykli rysunkowych: Warszawa I (1861 r.), Warszawa II (1862 r.), Polonia (1863 r.), Lituania (1864-66), Wojna (1866-67), które wydawane w formie litografii w Wiedniu przyniosły mu ogromną popularność. Malował przede wszystkim sceny związane z Powstaniem Styczniowym, portrety, sceny rodzajowe, kompozycje historyczne i alegoryczne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GROTTGER Artur
Rysownik i malarz; wybitny przedstawiciel romantyzmu w polskim malarstwie, powszechnie znany przede wszystkim z cykli czarno-białych rysunków poświęconych powstaniu styczniowemu 1863 r., w których, jak nikt inny, „dał wyraz poetycznym i pięknym uczuciom, krzywdom i zapałom tej chwili” (S.Tarnowski). Cykle te, zatytułowane Warszawa, Polonia, Lituania, Wojna, nie przedstawiały konkretnych wydarzeń historycznych, lecz symbolicznie ujmowały narodową tragedię. Ich patriotyczna wymowa sprawiła, że ten nurt sztuki Grottgera zyskał ogromną popularność, a reprodukcje jego kartonów znajdowały się niemal w każdym polskim domu. Mniej znana była pozostała twórczość artysty - obrazy rodzajowe, historyczne i batalistyczne oraz malowane i rysowane portrety. Całe zachowane oeuvre Grottgera przypomniała niedawno wielka wystawa zorganizowana w 1987 r. wspólnie przez Muzea Narodowe we Wrocławiu i w Krakowie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl