Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
ZBROŻYNA Barbara | Figury kroczące, 1963 r.

Barbara ZBROŻYNA (1923-1995)

Figury kroczące, 1963 r.

brąz patynowany, 35 x 24 x 8 cm

POCHODZENIE:
- spadkobiercy artystki

WYSTAWIANY:
- Barbara Zbrożyna, wystawa rzeźby i rysunku, Galeria DAP, Warszawa 1996
- Rzeźby i rysunki Barbary Zbrożyny, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, maj 1995
- Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom 1995
- Rzeźba polska lat sześćdziesiątych, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, październik 1993 - styczeń 1994
- Barbara Zbrożyna. Wystawa rzeźby, BWA Kraków 1993
- Salon Europeen 66, Grands Salons de L'Hotel de Ville, Nancy 1967
- Zbigniew Dłubak - malarstwo, Barbara Zbrożyna - rzeźba - rysunek, Galeria Współczesna, Warszawa 1966
- Porównania. XVIII Festiwal Sztuk Plastycznych, BWA, Sopot 1965
LITERATURA:
- Anna Maria Leśniewska, Barbara Zbrożyna. Rzeźba, Orońsko 2006, s. 65, poz. kat. 76 (il.)
- Rzeźby i rysunki Barbary Zbrożyny, katalog wystawy, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, 1995, poz. kat. 3
- Rzeźba polska lat sześćdziesiątych, katalog wystawy, Muzeum Rzeźby Współczesnej, [red.] Romuald K. Bochyński, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 1993, poz. kat. 67
- Barbara Zbrożyna. Wystawa rzeźby, BWA, Kraków 1993, poz. kat. 11
- Porównania. XVIII Festiwal Sztuk Plastycznych, BWA, Sopot 1965, poz. kat. 44

"Rzetelność, która zatrzymuje się tylko tyle, ile rzeczywiście zatrzymać można, ile zatrzymać się zdąży bez naruszania owej autentyczności aktualizującego się raz tylko jeden momentu. Z takiej postawy i takiej metody twórczej - bo mamy tu do czynienia z metodą realizowaną konsekwentnie i całkowicie chyba świadomie - rodzi się wizja…"
Mieczysław Porębski

Prezentowane dzieło autorstwa Barbary Zbrożyny to przykład jej oryginalnej twórczości z wczesnych lat 60. W tym okresie młodzi artyści w Polsce, wobec niemożliwości odniesienia się do jakichkolwiek rodzimych nowoczesnych tradycji rzeźbiarskich, sięgali do dokonań takich rzeźbiarzy jak Henry Moore. Było to powiewem nowości wobec opresyjnej doktryny poprzedniej dekady. W wielu przypadkach inspiracje z Zachodu skutkowały powstaniem stereotypowo "nowoczesnego" kształtu rzeźby, charakteryzującego się opływowością, asymetrią, uproszczeniami, nieraz nieregularnymi otworami. Barbara Zbrożyna wybrała inny kierunek, odnosząc się do intymności własnych emocji i ciała, będącego uniwersalnym znakiem przekazu tego, co bliskie i prywatne. Ażurowe formy przestrzenne stanowiły rodzaj szkiców, choć w pełni spełniały wymóg skończonych dzieł rzeźbiarskich. Postrzępione wygięte płaszczyzny wybijają się w przestrzeń i organizują.

Studiowała w ASP w Krakowie u prof. Xawerego Dunikowskiego w latach 1945-47, a następnie w ASP w Warszawie w pracowni prof. Franciszka Strynkiewicza w 1947-52. W latach 1951-54 brała udział w rekonstrukcji zabytkowych rzeźb w Warszawie. Współzałożycielka awangardowej Grupy 55. Autorka rzeźb figuralnych, licznych portretów, kompozycji przestrzennych, pomników. Styl jej ewoluował od realizmu (słynna rzeźba przekupki na warszawskim Mariensztacie z 1949), przez syntetyczne uproszczenia i ekspresyjno-metaforyczną deformację do abstrakcji. Nadrzędną zasadą pracy twórczej Zbrożyny było widzenie rzeczywistości poprzez istnienie człowieka. Wynikało to nie tylko z bogatych doświadczeń artystycznych i pedagogicznych rzeźbiarki, ale i z tolerancji wobec ludzkich ułomności. Rzeźba nie wypełniała całkowicie obszaru twórczych poszukiwań Zbrożyny. Równorzędnym sposobem artystycznego wyrazu stał się rysunek. Co jakiś czas porzucała rzeźbę, aby w pełni poświęcić się kreślonym na papierze, swobodnie deformowanym, w pełni organicznym kształtom. Do swych rysunkowych fantazji wplatała szereg niedopowiedzianych do końca form, mających wyrażać ludzki dramat, żal po tym, co nieuniknione. W 2008 warszawska Zachęta zaprezentowała monograficzną wystawę artystki.

PODATKI i OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
ZBROŻYNA Barbara
Urodziła się w 1923 r w Lublinie, zmarła w 1995 r w Warszawie.Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiegooraz w ASP w Warszawie w pracowni prof. Franciszka Strynkiewicza. Członek Grupy 55 / Marian Bogusz, Zbigniew Dłubak, Kajetan Sosnowski/. Sygnatariuszka "Memoriału 59-ciu", w stanie wojennym działała w ruchu kultury niezależnej. Uprawiała rzeźbę, malarstwo, rysunek,zajmowała się sztuką sakralną / kościół Jezuitów w Warszawie/. Laureatka wielu prestiżowych nagród artystycznych w kraju i za granicą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl