gips porcelanowy, ręcznie formowany, 105,5 x 81 x 21 cm replika "Koncentratora II niebieskiego", rzeźby znajdującej się przy ul. Krasińskiego 10 w Warszawie STAN ZACHOWANIA: pęknięcie w górnej części rzeźby
POCHODZENIE: - ze zbiorów rodziny artystki - kolekcja prywatna, Warszawa
WYSTAWIANY: - Barbara Zbrożyna, wystawa rzeźby i rysunku, Galeria DAP, Warszawa 1996 - Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom 1995 - Rysunki i rzeźby Barbary Zbrożyny, Muzeum Rzeźby Alonsa Karnego, Białystok 1993 - Barbara Zbrożyna. Rzeźba. Rysunek, BWA, Zamość 1990 - Barbara Zbrożyna, rzeźba, grafika, rysunek, Galeria w Wieży Trynitarskiej, Lublin 1990
LITERATURA: - Anna Maria Leśniewska, Barbarza Zbrożyna rzeźba, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 2006, s. 87, nr kat. 192 (il.) - Katalog wystawy, Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom 1995, poz. kat. 31 - Katalog wystawy, Barbara Zbrożyna. Rzeźba. Rysunek, BWA, Zamość 1990, poz. 4 - Katalog wystawy, Barbara Zbrożyna, rzeźba, grafika, rysunek, Galeria w Wieży Trynitarski
Koncentratory to szczególne w jej dorobku rzeźby-przedmioty, służące kontemplacji. Pojawiły się z potrzeby wyciszenia, refleksji nad życiem. W swojej formie diametralnie odbiegają od bogatych fakturowo i formalnie rzeźb z cykli "kommemoratywnych". Artystka powraca do form symetrycznych, skupionych, zgodnie z nazwą cyklu koncentrujących uwagę odbiorcy wewnątrz kompozycji. Podobnie jak w rzeźbach z połowy lat 50. inspirowanych twórczością Moore`a, ich powierzchnia staje się gładka, a organiczne formy obłe i subtelne. Jedna z kompozycji - wykonany z polichromowanego piaskowca "Koncentrator II (niebieski)" z 1976 roku zdobi obecnie okolicę placu Wilsona na warszawskim Żoliborzu. O niejednorodnej formalnie i jednocześnie tworzącej spójną, powiązaną ideowo całość twórczości Barbary Zbrożyny pisano: "(...) świadoma swoich celów, jasno i konkretnie je precyzująca, niestrudzenie poszukująca własnych form i znaków dla zapisania czasu nam danego - artystka autonomiczna, niezależna, odrzucająca modne konwencje". I to co najważniejsze - "podejmowała szereg problemów twórczych, wiążących postawy i tendencje sztuki aktualnej z wielką tradycją twórczości, realizującej środkami właściwymi rzeźbie pełną wizję dramatu człowieczeństwa". Studiowała w ASP w Krakowie u prof. Xawerego Dunikowskiego w latach 1945-47, a następnie w ASP w Warszawie w pracowni prof. Franciszka Strynkiewicza w 1947-52. W latach 1951-54 brała udział w rekonstrukcji zabytkowych rzeźb w Warszawie. Współzałożycielka awangardowej Grupy 55. Autorka rzeźb figuralnych, licznych portretów, kompozycji przestrzennych, pomników. Styl jej ewoluował od realizmu (słynna rzeźba przekupki na warszawskim Mariensztacie z 1949), przez syntetyczne uproszczenia i ekspresyjno-metaforyczną deformację do abstrakcji. Nadrzędną zasadą pracy twórczej Zbrożyny było widzenie rzeczywistości poprzez istnienie człowieka. Wynikało to nie tylko z bogatych doświadczeń artystycznych i pedagogicznych rzeźbiarki, ale i z tolerancji wobec ludzkich ułomności. Rzeźba nie wypełniała całkowicie obszaru twórczych poszukiwań Zbrożyny. Równorzędnym sposobem artystycznego wyrazu stał się rysunek. Co jakiś czas porzucała rzeźbę, aby w pełni poświęcić się kreślonym na papierze, swobodnie deformowanym, w pełni organicznym kształtom. Do swych rysunkowych fantazji wplatała szereg niedopowiedzianych do końca form, mających wyrażać ludzki dramat, żal po tym, co nieuniknione. W 2008 warszawska Zachęta zaprezentowała monograficzną wystawę artystki.
ZBROŻYNA Barbara
Urodziła się w 1923 r w Lublinie, zmarła w 1995 r w Warszawie.Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiegooraz w ASP w Warszawie w pracowni prof. Franciszka Strynkiewicza. Członek Grupy 55 / Marian Bogusz, Zbigniew Dłubak, Kajetan Sosnowski/. Sygnatariuszka "Memoriału 59-ciu", w stanie wojennym działała w ruchu kultury niezależnej. Uprawiała rzeźbę, malarstwo, rysunek,zajmowała się sztuką sakralną / kościół Jezuitów w Warszawie/. Laureatka wielu prestiżowych nagród artystycznych w kraju i za granicą.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl