Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BIEGAS Bolesław | Ziemia (La Terre), 1902 r.

Bolesław BIEGAS (Koziczyn 1877 - Paryż 1954)

Ziemia (La Terre), 1902 r.

brąz, 138 x 90 x 30 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'Bolesław Biegas | Ziemia | Paris 1902'
odlew z lat 90. XX w.
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Warszawa
WYSTAWIANY:
- Exposition Biegas, Salon de La Plume, Paryż, 1902, (gips)
- Exposition Biegas, Galerie des Artists Modernes, Paryż, 1908, (gips)
- Bolesław Biegas. Między inspiracją a symbolem, Villa la Fleur, Konstancin-
Jeziorna, 14.05.2011
- Bolesław Biegas w Warszawie. Rzeźba, Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny
"Skwer", Warszawa 18.05-26.05.2012

LITERATURA:
- Boleslas Biegas. Sculpteur, Paris 1902, s. 19 (gips)
- Boleslaw Biegas, Wędrówka Ducha Myśli Kraków 1904, s. 134 (gips)
- J. Howley, Frozen Nightmares. Work of Boleslas Biegas, Sculptor and Mystic,
w: "Cosmopolitan Magazine", New York 1906, s. 14 (gips)
- Boleslas Biegas. Sculpteur et Peintre. Album, Paris 1906, s. 36 (gips)
- Henryk Biegeleisen, Biegas, Lwow 1911, s.nlb. poz. 11 (gips)
- X. Deryng, Boleslas Biegas. Sculptures-Peintures, Paris 1992, s. 66, poz. 6 (il.)
- X. Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 156 (il.)
- Bolesław Biegas. Rzeźba, red. A. Czarnocka, Warszawa 2012, s. 46, (il.)

"Ziemia" jest jedną z pierwszych rzeźb, które artysta stworzył po przeniesieniu się do Paryża na początku 1902 roku. Znany polski rzeźbiarz, Wacław Szymanowski, widział jej gipsowy model w pracowni artysty już w marcu (por. X. Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 32). W tym samym mniej więcej czasie artysta pracował nad "Chopinem" i "Miłością śmierci". Wszystkie trzy prace utrzymane są w podobnej, typowej dla secesji stylistyce i wykorzystują charakterystyczną dla młodopolskiej przybyszewszczyzny ikonografię; przedstawiają umęczone postaci i wirujące wśród fal i obłoków widma.
Dzieła Biegasa krytyka osadzała często w kontekście jego życia i osobowości. Korespondent "Kraju", Mieczysław Golberg, pisał o życiu tego artysty w roku 1902 w tonie katastroficznym, spodziewając się rychłej śmierci artysty tworzącego tak dramatyczne dzieła: "Czy ma zabezpieczone utrzymanie? - pytał Golberg - Tak, na rok jeden, trzydzieści rubli miesięcznie. - A potem? - Potem będzie, co będzie. Zresztą nie długo mi żyć... Dlaczego? Czy chory jesteś? Nie, ale czuję to... I znowu smutek ściska mi serce. I patrzę niespokojnie w te dziwne oczy, pełne iskier i łez... i gorączki także! Geniusz i choroba. Dwadzieścia cztery lata i myśli o bliskim zgonie. Tysiące utworów w głowie i trzydzieści rubli miesięcznie na rok jeden". (Nemo, "W pracowni Biegasa", "Kraj", 1902, nr 28, s. 312). Wbrew wróżbom Goldberga w 1902 roku Biegas nie tylko nie żegnał się z życiem, ale dopiero zaczynał swoją międzynarodową karierę. W pierwszej dekadzie XX wieku z sukcesami wystawiał w Wiedniu, Paryżu, Kijowie, Petersburgu i w Warszawie.
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 r. został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903 r.), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 r. - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.


PODATKI I OPŁATY
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BIEGAS Bolesław
Na początku był samoukiem. W 1896r. zaczął studia w ASP w Krakowie u A. Dauna i K. Laszczki. Tworzył naturalistyczne i symboliczne kompozycje, rzeźby portretowe o tematyce religijnej i rodzajowej. W jego malarstwie można wyczuć wpływ symbolizmu oraz G. Moreau i A. Böcklina. Oprócz malarstwa i rzeźby zajmował się także twórczością literacką. Jego prace można oglądać m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl