Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALARZ boloński, 2 poł. XVII w. | MADONNA Z DZIECIźTKIEM

boloński, 2 poł. XVII w. MALARZ

MADONNA Z DZIECIźTKIEM

KRźG CARLA CIGNANI (1628-1719)
Olej, płótno
38,5 x 25,3.

Za opinią Grażyny Bastek
Carlo Cigniani był uznanym bolońskim malarzem reprezentującym silny w tym mieście nurt klasycyzującego baroku. Był uczniem Francesca Albaniego, ale wzorował się również na twórczości innych słynnych bolończyków: Agostina Carracci, Guida Reniego, Guercina. Ostatnio podkreśla się również wpływ jaki wywrzeć mogła na oeuvre Cignaniego słynna bolońska malarka Elisabetta Sirani. Widoczny jest on głównie w niewielkich obrazach o charakterze dewocyjnym, przedstawiającym, podobnie jak omawiane tu dzieło, Madonnę z Dzieciątkiem. Bliski nastrojem, sposobem ukazania tematu, ale też kompozycyjnie omawianemu obrazowi jest dzieło Carla Cignani, Madonna z Dzieciątkiem z kolekcji Tossani w Bolonii (olej na płótnie; 65 x 85 cm). W dziełach Sirani, Cignaniego i innych bolońskich artystów II poł. XVII wieku przedstawienie Madonny z Dzieciątkiem ukazywane jest wedle podobnego schematu kompozycyjnego i w podobnym nastroju. Postaci szczelnie wypełniają kompozycję, ukazane są na płaskim ciemnobrązowym tle, rozjaśnionym delikatnym, rozproszonym światłem. Pomiędzy Matką a Dzieckiem wyra¼nie podkreślony jest silny emocjonalny związek, czułość, ciepło. Często też, w te wydawałoby się na pozór radosne przedstawienia, wkrada się element przypominający przyszłą mękę Chrystusa i jego rolę w historii Zbawienia. Tak też przedstawiona jest Madonna i mały Jezus w omawianym tu dziele. Pełna dostojeństwa Maria pogrążona jest w lekturze, a jednocześnie czule tuli Dzieciątko. Chrystus zaś ufnie spoczywający w ramionach Matki, bawi się, ale jednocześnie prezentuje krzyż. Konwencjonalny i typowy dla wspominanej wyżej grupy artystów jest sposób ukazania Marii; ubrana jest w czerwoną suknię i błękitny płaszcz, głowę okrytą ma welonem. Dzieciątko jest nagie, okryte zwiewną tkaniną. W sposobie malowania tego obrazu bardzo charakterystyczne jest prowadzenie pędzla, najwyższe światła, załamania szat zaznaczone są śmiałymi, długimi smugami jasnej farby, natomiast modelunek karnacji postaci jest bardzo miękki, podobnie jak delikatne, światłocieniowe opracowanie tła. Ten sposób malowania bliski jest manierze dewocyjnych obrazów Cignaniego, podobne są również fizjonomiczne typy postaci, ich rysy, sposób malowania rąk, czy włosów. Powiązanie tego obrazu Cignaniemu budzi jednak wątpliwości, ze względu na niedostatecznie szeroki materiał porównawczy. W podobnej manierze malować mogła duża grupa artystów pochodzących ze środkowych Włoch, a których twórczość nie jest jeszcze dostatecznie rozpoznana

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl