Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KIERZKOWSKI Bronisław | Kompozycja Fakturowa Numer 91, 1959 r.

Bronisław KIERZKOWSKI (1924-1993)

Kompozycja Fakturowa Numer 91, 1959 r.

żelazo, plastik, barwiony cement/deska, 46 x 44 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BRONISŁAW | KIERZKOWSKI | WARSZAWA | KRZYWE KOŁO 8/10 m 16 | "KMPOZYCJA FAKTUROWA NR. 91" '
na odwrociu nalepka wystawowa z opisem pracy z Galerie Chalette w Nowym Jorku, nalepka kolekcji Johna D. Rockefellera III i jego żony wraz z opisem pracy (z błędną datą powstania), nalepka z CBWA w Warszawie, nalepka z Museum of Modern Art w Nowym Jorku wraz z numerem wypożyczenia z Galerie Chalette oraz naklejka z Christie's w Nowym Jorku

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- Galerie Chalette, Nowy Jork
- kolekcja Johna D. Rockefellera III w Nowym Jorku
- Christie's Nowy Jork, 1994
- kolekcja prywatna, USA
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY:
- The Art of Assemblage, Museum of Modern Art, Nowy Jork, 2.10-19.11.1961, Dallas Museum for Contemporary Arts, 9.01.-11.02.1962, San Francisco Museum of Art 5.03.-15.04.1962
- 6 Contemporary Polish Painters, Galerie Chalette, Nowy Jork, kwiecień 1961

"Kompozycja teksturowa nr 91" Bronisława Kierzkowskiego powstała w 1959 roku. Do Stanów Zjednoczonych trafiła rok później, w 1960 roku, zakupiona przez Galerie Chalette przy okazji organizacji wystawy "15 Polish Painters" w MoMA. Bardzo szybko znalazła się na pokazie polskiej sztuki w Chalette, a następnie na wielkiej, prestiżowej wystawie w Museum of Modern Art "The Art of Assemblage", która odbyła się w 1961. Po zakończeniu wystawy, pracę kupił John D. Rockefeller III. W kolekcji Rockefellerów praca pozostała do początku lat 90., kiedy została ponownie sprzedana w Christie’s w Nowym Jorku.
Według zachowanej dokumentacji w archiwum Smithsonian Institution w Waszyngtonie, w maju 1961 Artur Lejwa, właściciel Galerie Chalette, wypożyczył "Kompozycję teksturową nr 91", funkcjonująca pod angielskim tytułem "Textural Composition #91", na wystawę "The Art of Assemblage", która odbyła się jesienią 1961 w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Oprócz Kierzkowskiego, na wystawie znalazły się słynne prace Pabla Picassa, Edouarda Maneta, Filippa Tommasa Marinettiego, Georgesa Braque’a, Alexandra Caldera, Jeana Arpa, Guillaume Apollinaire’a, Salvadora Dali, Marcela Duchampa, Man Ray’a, Kurta Schwittersa, Roberta Rauschenberga i wielu innych. Po zamknięciu ekspozycji w Nowym Jorku, wystawa została zaprezentowana w Dallas Museum for Contemporary Arts i San Francisco Museum of Art.
Dzięki obecności na "The Art of Assemblage", Kierzkowski dołączył do światowej czołówki artystów awangardowych. Grupowy pokaz miał na celu wielką retrospektywę techniki kolażu i asamblażu, wywodzących się z europejskiej awangardy początków wieku. W komunikacie prasowym wystawy, dyrektorka Margaret Miller napisała, że definicja kolażu nie może być ograniczona do techniki wycinania i przyklejania. Powodem jest znaczenie tego środka ekspresji, który czerpie nie tylko z własnej technicznej ekscentryczności, ale przede wszystkim ze związku z dwoma podstawowymi pytaniami dotyczącymi sztuki w XX wieku - o naturę rzeczywistości i naturę malarstwa jako takiego. Kolaż stał się środkiem, za sprawą którego artysta mógł czerpać z natury bez imitowania jej. Metalowo-cementowe reliefy Kierzkowskiego również są obrazami natury, rozumianej jako natura przedmiotu i materiału. Artysta eksponuje naturalne właściwości materii będącej jego środkiem wyrazu, przekształcając ją, ale i poddając się jej. Choć mogą kojarzyć się z organicznymi formami, reliefy te nie przedstawiają nic poza tym, czym są - abstrakcyjną kompozycją, która składa się z wielu poza-artystycznych materiałów.
Okoliczności sprowadzenia "Kompozycji teksturowej nr 91" z Polski do Stanów Zjednoczonych ukazują realia międzynarodowego rynku sztuki przełomu 50. i 60 lat. Współpraca Museum of Modern Art z prywatnymi marszandami była podyktowana brakiem możliwości porozumienia pomiędzy stroną amerykańską i polskim ministerstwem kultury, próbującym wpłynąć na kształt planowanej przez MoMA wystawy "15 Polish Painters". By uniknąć oficjalnego charakteru wydarzenia, sprowadzenie dzieł artystów, których wyselekcjonował kurator Peter Selz, zostało powierzone kilku galeriom prywatnym, zadaniem których było zorganizowanie transportu, a następnie wypożyczenie prac na wystawę. Dla galerii, które wzięły udział, była to niebywale intratna transakcja - kupowane za kilkaset dolarów obrazy na fali zainteresowania polską sztuką sprzedawane były za kwoty 5 lub nawet 10-krotnie wyższe. Jak wspominał Selz: "(…) Z jednej strony, żadna galeria nie mogła zdobyć niczego z Polski, a Polacy byli zachwyceni mogąc wysłać cokolwiek, co tylko amerykańskie galerie chciały dla siebie. Mieli nadzieję dostać za obrazy mocną walutę, dewizy. Znalazłem więc dwie galerie w Nowym Jorku i jedną w Waszyngtonie, żeby sprowadziły wszystkie te obrazy. Zrobiły wspaniały interes, ponieważ dostały obrazy, które błyskawicznie wypożyczyły na wystawę muzealną, dzięki czemu zyskały one na wartości. Najpierw zapłaciły za nie właściwie nic, ale potem pokazano je w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Galerzyści byli zadowoleni, artyści byli zadowoleni, polski rząd uwolniony od podejrzeń też był zadowolony, bo wystawa miała wybitnie dobrą prasę wśród amerykańskich krytyków (…)" (Peter Selz w wywiadzie z Sharone Zane z 14 lutego 1994, MoMA, Oral History Program).

Studiował w latach 1946 - 47 w PWSSP w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego. Kontynuował studia w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa (1951 - 55). Dyplom uzyskał w 1956 roku. Uczył w niej w latach 1962 - 63, a następnie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na UMCS w Lublinie (1963 - 78). Od 1978 roku ponownie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1987 roku otrzymał tytuł profesora. Po okresie informel i eksperymentach z malarstwem materii, od ok. 1957 roku tworzył najbardziej dla niego charakterystyczne reliefy gipsowe. Prace artysty znajdują się w kolekcjach państwowych i prywatnych, polskich i światowych.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KIERZKOWSKI Bronisław
Urodził się w Łodzi, zmarł w Warszawie. Był uczniem W. Strzemińskiego w łódzkiej PWSSP (1946-1947), następnie kształcił się w gdańskiej PWSSP (1948-1950) oraz warszawskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Był wykładowcą uczelni artystycznych w Warszawie, Toruniu i Lublinie. Uczestniczył w istotnych dla polskiej plastyki wydarzeniach: I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach (1966), Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze (1967). Typowe dla stylu artysty są kompozycje strukturalne, asamblaże, gdzie do obrazów włączał gotowe, metalowe przedmioty.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl