Ołówek, papier, 13,5 x 13,5 Sygn. p. d.: BrunoSchulz / 1939; współoprawny ze znajdującym się na rewersie własnoręcznie napisanym przez artystę brudnopisem podania zawierającym fragment życiorysu twórcy.
Autoportret uznany przez badaczy-schulzologów za ostatni wizerunek własny Schulza. Dzieło zostało zreprodukowane (z ilustracji w NaGłos, 1992, nr 7, s. 31) w katalogu wystawy "Bruno Schulz 1892-1942. Katalog - Pamiętnik Wystawy ?Bruno Schulz. Ad Memoriam" (Muzeum Literatury w Warszawie 1995, il. 115, kat. 540). Odpowiadającą stężonej ekspresji rysunku charakterystykę stanu psychicznego Schulza zawiera kalendarium życia i twórczości artysty opracowane przez J. Ficowskiego: "Depresja psychiczna, której Schulz podlegał z różnym natężeniem i rozmaitą częstotliwością, w 1938 r. nasiliła się znacznie pod wpływem osobistych kłopotów, niepowodzeń, zawodów życiowych, wyjaławiającej pracy w szkole i coraz groźniejszej sytuacji politycznej. Na progu 1939 r. depresja zaczęła przybierać rozmiary niemal obezwładniające. W listach do przyjaciółki pisze: "jestem w wielkiej depresji, tym razem nawet nie tylko moralnej, ale w jakimś upadku całej mej istoty. ... Jestem absolutnie chory - jakiś rozstrój, jakiś początek melancholii, rozpacz, smutek, uczucie nieuniknionej klęski, niepowetowanej straty ..." (j.w., s. 43). Przeczucie śmierci Schulza uzyskało plastyczny kształt w dynamice kreski jego rysunku. Omawiane dzieło zamyka długi ciąg autoportretów twórcy, w których "bogactwo wyrazu, owa zabawa z własną twarzą, teatralizacja gestu, czy też świadome odkształcanie i odrealnianie autowizerunku - to nic innego jak dociekanie prawdy o sobie. Prawdy o własnym wnętrzu, własnym Ja. Autoportrety Schulza są spojrzeniem nie tyle na Siebie, co w Siebie - w głąb własnej jaźni." (W. Chmurzyński, "Bruno Schulz 1892-1942" Muzeum Literatury w Warszawie 1992, s.9).
SCHULZ Bruno
Urodził się w 1892 r w Drohobyczu, zamordowany przez gestapowca w 1942 r w rodzinnym mieście. Pisarz, autor arcydzieł polskiej literatury, grafik, rysownik i malarz. Nie miał formalnego wykształcenia plastycznego. W rodzinnym Drohobyczu pracował jako nauczyciel rysunków. Według relacji zaprzyjaźnionych z nim osób malował także oleje. Do dziś znany jest tylko jeden jego obraz Spotkanie. Żydowski młodzieniec i dwie kobiety w zaułku . Autor cyklu rycin o tematyce sado-masochostycznej Xięga Bałwochwalcza. Pozostawił kilkaset prac rysunkowych , duża ich część to szkice i studia do rycin. Tematyka prac artysty przedstawiała antagonistyczny świat władczych kobiet dominujących nad mężczyznami, oraz świat małomiasteczkowych, żydowskich sztetl. Twórczość plastyczna mistrza słowa polskiego jest mniej rozpoznana niż jego twórczość literacka.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl