Tusz, ołówek, papier; 17 x 22,5 cm (w świetle passe-partout 16,5 x 21,8) Sygnowany p. d.: BrunoSchulc | 1926 Na odwrocie rysunek ołówkiem Pocałunek w rękę i napis w języku niemieckim
Praca posiada opinię Pana M. W. Chmurzyńskiego Bruno Schulz w liście-wywiadzie, udzielonym Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi, tak pisał o motywie dorożki, która stale powracała w jego twórczości: "Jeszcze nie umiałem mówić, gdy pokrywałem już wszystkie papiery i brzegi gazet gryzmołami, które wzbudzały uwagę otoczenia. Były to z początku same powozy z końmi. (...) Widok konia dorożkarskiego nie stracił po dziś dzień dla mnie na fascynacji i wzburzającej mocy." (J. Ficowski, Regiony wielkiej herezji i okolice. Bruno Schulz i jego mitologia, Sejny 2002, s. 460.
Bruno Schulz - znany przede wszystkim jako pisarz, autor Sklepów cynamonowych (1934) i Sanatorium pod klepsydrą (1937), był jednocześnie malarzem, grafikiem i rysownikiem. Zaraz po maturze, w roku 1910, podjął studia na Wydziale Architektury Politechniki we Lwowie, nie ukończył ich jednak, m.in. ze względu na kłopoty zdrowotne i wydarzenia wojenne. Od 1924 pracował jako nauczyciel rysunków w gimnazjum w Drohobyczu. Twórczość plastyczna Schulza - tematyką i szczególnym, onirycznym nastrojem - wiąże się z jego twórczością pisarską; niektóre rysunki są ilustracjami do własnych utworów. Artysta ilustrował też pierwsze wydanie Ferdydurke W. Gombrowicza. W latach 1920-1922 - w technice cliché-verre - wykonał cykl ponad dwudziestu rycin o specyficznym, erotycznym charakterze zebranych w Xsiędze Bałwochwalczej. Tworzył także obrazy olejne, ale te prace, dziś zaginione, znane są przeważnie tylko z dawnych fotografii. Jedynym zachowanym płótnem jest Spotkanie (1920), obraz, który stosunkowo niedawno pokazał się na rynku antykwarycznym, a następnie trafił do zbiorów warszawskiego Muzeum Literatury. W latach dwudziestych i trzydziestych artysta kilkakrotnie pokazywał swoje grafiki i obrazy, m.in. na wystawach w warszawskiej Zachęcie (1922), w TPSP we Lwowie (1922), w Wilnie (1923), we Lwowie i Truskawcu (1930), w TPSP w Krakowie (1931).
SCHULZ Bruno
Urodził się w 1892 r w Drohobyczu, zamordowany przez gestapowca w 1942 r w rodzinnym mieście. Pisarz, autor arcydzieł polskiej literatury, grafik, rysownik i malarz. Nie miał formalnego wykształcenia plastycznego. W rodzinnym Drohobyczu pracował jako nauczyciel rysunków. Według relacji zaprzyjaźnionych z nim osób malował także oleje. Do dziś znany jest tylko jeden jego obraz Spotkanie. Żydowski młodzieniec i dwie kobiety w zaułku . Autor cyklu rycin o tematyce sado-masochostycznej Xięga Bałwochwalcza. Pozostawił kilkaset prac rysunkowych , duża ich część to szkice i studia do rycin. Tematyka prac artysty przedstawiała antagonistyczny świat władczych kobiet dominujących nad mężczyznami, oraz świat małomiasteczkowych, żydowskich sztetl. Twórczość plastyczna mistrza słowa polskiego jest mniej rozpoznana niż jego twórczość literacka.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl