Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CRUZ-DIEZ Carlos | Physichromie No. 2523, 2005 r.

Carlos CRUZ-DIEZ (ur. 1923, Caracas, Wenezuela)

Physichromie No. 2523, 2005 r.

akryl, relief w metalowej ramie, 50,8 x 50,7 x 4,1 cm
sygnowany, datowany i opisany na metalowej płytce na odwrociu: `PHYSICHRO MIE No. 2523, CRUZ-DIEZ, CARACAS 2005, C.D`

POCHODZENIE:
- Sala Trasnoche Arte Contacto, Caracas
- kolekcja prywatna, Caracas
- dom aukcyjny Christie`s


WYSTAWIANY:
- “50 x 50 Carlos Cruz-Diez", Sala Trasnoche Arte Contacto, Caracas, listopad 2006 - styczeń 2007
LITERATURA:
- 50 x 50 Carlos Cruz-Diez, katalog wystawy indywidualnej w Sala Trasnoche Arte Contacto, Caracas 2006, s. 33 (il.)

Carlos Cruz-Diez to kolejny w naszym katalogu artysta reprezentujący niezwykle płodne artystyczne środowisko Ameryki Łacińskiej. Francusko-wenezuelski artysta od 1960 roku żyje i mieszka w Paryżu. Jest jedną z najbardziej znanych figur sztuki optycznej i uznanym twórcą współczesnej teorii koloru, do której wniósł nowe rozumienie fenomenu barwy i poszerzył percepcyjny wszechświat. Podstawę jego indywidualnej drogi twórczej stanowiły dzieła Georges`a Seurata i Josefa Albersa, artystów badających barwne korelacje i eksperymentujących z percepcją. W 1997 roku powołał do życia fundację Museo de la Estampa y del Diseño Carlos Cruz-Diez w Caracas, rok później został honorowym członkiem prestiżowej Academia de Ciencias w Wenezueli. Jego indywidualne wystawy odbyły się w najważniejszych światowych ośrodkach sztuki, włączając w to Museo de Bellas Artes w Caracas (1955), Museum am Ostwall w Dortmundzie (1966), XXXV Biennale w Wenecji (1970) i Museo de Arte Moderno w Meksyku (1976). Był również gościem specjalnym na Weneckim Biennale w 1986 roku. Jego prace na amerykańskich aukcjach osiągają ceny ponad 50 tysięcy dolarów. Dzięki swoim międzynarodowym sukcesom, pozycji pioniera sztuki optycznej i kinetycznej, działalności graficznej i projektowej, i stworzeniu współczesnej teorii koloru stał się ikoną współczesnej sztuki wenezuelskiej, reprezentując ją na całym świecie. W styczniu 2014 miało miejsce nietuzinkowe wydarzenie - Carlos Cruz-Diez i wenezuelski projektant mody Oscar Carvallo zaprezentowali w ramach Paris Fashion Week stworzoną wspólnie kolekcję ubrań inspirowanych pracami malarza. To zresztą niejedyny hołd jaki złożył świat sztuki twórczości Cruz-Dieza - jedna z najbardziej znanych na świecie marek zdecydowała się na niezwykły gest. Fasady butików Prady od Anglii po Singapur zaprojektowane zostały na wzór barwnych reliefów artysty z serii "Physichromie" - złożone z barwnych, pionowych pasów ustawionych prostopadle względem fasady, oglądane pod wieloma kątami i w różnym oświetleniu ukazują szerokie spectrum barw i optycznych złudzeń ruchu. W każdej z fasad zamontowano plakiety honorujące artystę, a odwiedzający sklep otrzymują broszurki z informacjami na temat malarza i jego twórczości.
W swojej książce na temat Juliana Stańczaka Marta Smolińska opisuje ewidentne związki, jakie łączą prace Cruz-Dieza, Stańczaka i Andrzeja Nowackiego: "Wenezuelski twórca podkreśla, że niestabilność koloru i jego rozedrganie oddaje ducha naszej epoki, kiedy - w przeciwieństwie do ludzi poprzednich stuleci, a zwłaszcza średniowiecza - nie oczekujemy wieczności, lecz czegoś efemerycznego i ulotnego. Ową niestabilność adekwatnie oddaje technika reliefu, którą Cruz-Diez od lat uprawia między innymi w swoich pracach nazwanych `Physichromie`. Nazwa ta łączy zarówno aspekt fizjologii widzenia i fizyki koloru, jak i odnosi się do działania barw chromatycznych. Na drewnianych płytach, podobnie jak u Stańczaka, pojawia się sekwencja kolorowych paneli, wykonanych - odmiennie niż u autora `Additional` - z PCV. Andrzej Nowacki od 1989 roku wypracował natomiast jeszcze inny wariant tej techniki, a mianowicie najpierw konstruuje on kompozycję z drewnianych listewek i dopiero potem pieczołowicie pokrywa ją farbami. Integralną częścią składową tak pomyślanego reliefu, analogicznie zresztą jak u Stańczaka i Cruz-Dieza, stają się także przestrzenne interwały pomiędzy poszczególnymi listewkami, `zasysające` otoczenie i wchodzące z nim w dialog. Iluzja głębi generuje się w tak określonych warunkach nie tylko jako efekt tradycyjnych środków malarskich i gry barw, ale również dzięki zastosowaniu struktury trójwymiarowej. Oko napotyka rytm pionowych rzędów, tworzonych przez krawędzie deseczek, i traci pewność, gdzie przebiega granica między iluzją optyczną a realną obecnością przestrzeni pomiędzy trójwymiarowymi elementami. (...) Wszyscy ci trzej twórcy, Stańczak, Cruz-Diez i Nowacki, stosujący pokrewną technikę reliefu, aplikują kolor nie tylko na górne krawędzie listewek, lecz również na ich powierzchnie boczne, a także w strefach pomiędzy listewkami, które to strefy stanowią w tych kompozycjach rodzaj tła. Barwa anektuje więc dla siebie zakamarki, powstające za sprawą zastosowania trójwymiarowych elementów, co w znacznym stopniu przyczynia się do powstawania bardziej wyrazistej iluzji głębi i rozwibrowania całości, niż ma to miejsce w obrazie na płaszczyźnie. Obserwowany układ zdaje się pozostawać w stanie nieustannych drgań, poruszeń, pulsacji, prowadzić własne optyczne życie, jakby niezależne od fizycznego związku farby z konkretną przecież powierzchnią, na którą ją nałożono. W końcowym efekcie realność tego powiązania jest podana w wątpliwość, zdestabilizowana, rozedrgana. Układy formalno-barwne tworzone przez każdego z tych trzech artystów stanowią rozległe pole dla gry efektów optycznych, które nadbudowują się nad rzeczywiście obecnymi elementami. Wirtualny ruch jest płynny i łagodny, ale jednocześnie nie-do-zatrzymania, zniewalający, wręcz hipnotyzujący.
Jak podkreślał Arnheim, postrzeganie dostarcza widzialnego dowodu na to, iż wszystkie przedmioty znajdują się w stanie ciągłej przemiany - chciałoby się dodać, że reliefy autorstwa Stańczaka, Nowackiego i Cruz-Dieza dostarczają na to dowodu szczególnie przekonującego. Oko widzi wszak coś innego, niż wie umysł: nieruchoma konstrukcja `porusza się`" (Marta Smolińska, Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji, Warszawa 2014, s. 93-95).


Artysta wenezuelskiego pochodzenia pracujący w Paryżu oraz Caracas. Tworzy w nurcie Op-artu oraz sztuki kinetycznej. Po powrocie w 1957 roku do Wenezueli, artysta założył własne studio Estudio de Artes Visuales, gdzie próbował badać rolę koloru w doświadczeniu sztuki kinetycznej. W latach 1958-60 wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Caracas równocześnie będąc wykładowcą grafiki na Centralnym Uniwersyteckie Wenezuelskim. Wykładał również w Paryżu na École nationale supérieure des Beaux-Arts. W swojej sztuce koncertuje się głównie na problemie koloru, linii i ich percepcji. W swoich kompozycjach artysta często wykorzystuje efekt "prożków moiré", które wywołują wrażenie pulsacji obrazu. Ważnym czynnikiem w pracach Cruz-Diez`a jest ruch oglądającego, który w zależności od swojego położenia, dostrzega inne kolory i formy abstrakcyjnych kompozycji. W światowej historii sztuki, ze względu na wielką wrażliwość na barwę, Cruz-Diez stawiany jest obok takich nazwisk jak Seurat, Cézanne, Albers oraz Frank Stella.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CRUZ-DIEZ Carlos

Artysta wenezuelskiego pochodzenia pracujący w Paryżu oraz Caracas. Tworzy w nurcie Op-artu oraz sztuki kinetycznej. Po powrocie w 1957 roku do Wenezueli, artysta założył własne studio Estudio de Artes Visuales, gdzie próbował badać rolę koloru w doświadczeniu sztuki kinetycznej. W latach 1958-60 wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Caracas równocześnie będąc wykładowcą grafiki na Centralnym Uniwersyteckie Wenezuelskim. Wykładał również w Paryżu na École nationale supérieure des Beaux-Arts. W swojej sztuce koncertuje się głównie na problemie koloru, linii i ich percepcji. W swoich kompozycjach artysta często wykorzystuje efekt "prożków moiré", które wywołują wrażenie pulsacji obrazu. Ważnym czynnikiem w pracach Cruz-Diez`a jest ruch oglądającego, który w zależności od swojego położenia, dostrzega inne kolory i formy abstrakcyjnych kompozycji. W światowej historii sztuki, ze względu na wielką wrażliwość na barwę, Cruz-Diez stawiany jest obok takich nazwisk jak Seurat, Cézanne, Albers oraz Frank Stella.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl