Deska (parkietowana), olej, 55 x 72 cm Na otwartej księdze litera "P" (być może pozostałość po literze "R")
[Ekspertyza Hanny Benesz] Malował sceny rodzajowe we wnętrzu, alchemików w pracowni, rzadziej tematy sabatów czarownic i kuszenia św. Antoniego. Tworzył początkowo pod wpływem Adriaena Bouwera, później pod wpływem Teniersa. Obraz przedstawia popularny w malarstwie niderlandzkim i flamandzkim od czasów Hieronymusa Boscha temat Kuszenia św. Antoniego. W XVII w. spopularyzował go David Teniers II. Święty Antoni Opat, mnich żyjący w Egipcie w pierwszych wiekach chrześcijaństwa (zm. ok. 356 r.), był jednym z pierwszych pustelników. W odosobnieniu na pustyni egipskiej oddawał się modlitwie i postom. Wraz ze św. Pawłem z Teb uważany jest za współtwórcę typu monastycznej ascezy. Omawiany obraz ukazuje świętego pustelnika w skalnej grocie służącej mu za schronienie, z różańcem i przed otwartą księgą Pisma Świętego, zatopionego w kontemplacyjnej modlitwie, podczas gdy siły ciemności pod postaciami wszystkich grzechów głównych, usiłują przeszkodzić mu w spokojnym obcowaniu z Bogiem. Kobieca postać stojąca za św. Antonim z krzyżem w ręku i z głową wzniesioną ku niebu, z płomieniem u czoła, uosabiająca personifikację Wiary, wspiera pustelnika w oporze przeciw mocom zła. W otworze jaskini i w powietrzu widoczne są fantastyczne, diabelskie stwory. Personifikacje siedmiu grzechów głównych to: po lewej, ciemnej, stronie groty, Lenistwo (Desidia) i Nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu (Gula), oraz jasno oświetlone i stłoczone ciasno w grupie w prawej stronie kompozycji Pycha (Superbia) pod postacią pięknej kobiety i krocząca za nią Nieczystość (Luxuria), Gniew (Ira wykrzywiona grymasem złości stara kobieta, puszczająca bańki mydlane, symbol marności i przemijalności świata), Zazdrość (Invidia czołgająca się po ziemi wstrętna postać z wężami zamiast włosów, która wypluwa własne serce) oraz Chciwość (Avaritia nieufnie zerkająca w bok z łatami na ubraniu i z sakiewką u pasa). W stosunku do licznych przedstawień Kuszenia św. Antoniego Davida Teniersa II, prezentowany obraz ukazuje z jednej strony novum w postaci wspierającej świętego Wiary, z drugiej zaś skromniejszy repertuar demonów o zwierzęcych kształtach, które wywodzą się z tradycji Hieronymusa Boscha. Prezentuje bardzo ciekawy, pełen psychologicznej ekspresji, zamysł kompozycyjny. Uważam, że ten interesujący obraz przypisać należy Davidowi Rijckaertowi III, popularnemu malarzowi środowiska antwerpskiego w I połowie XVII wieku. Za autorstwem Rijckaerta przemawia styl obrazu i sposób malowania delikatnymi, laserunkowymi pociągnięciami pędzla oraz ważna rola kolorytu lokalnego. Charakterystyczny dla tego artysty jest też rodzaj oświetlenia scen we wnętrzach jasnym wręcz ostrym światłem od strony widza, które kształtuje i wydobywa postaci z tła. Rijckaert często powtarzał w swych obrazach pewne typy twarzy. Tak jest też i tutaj: twarz św. Antoniego powraca w obrazie tego artysty w Koninklijk Museum voor Schone Kunsten w Antwerpii, ukazującym napad żołnierzy maruderów na wieś i kościół (nr inw. 820), a twarz "Avaritii" jest dokładnym powtórzeniem twarzy starej kobiety z obrazu Alchemik w pracowni w Musée des Beaux-Arts de Belgique w Brukseli (nr inw. 156). Analogii kompozycyjnych w zaaranżowaniu postaci w przestrzeni, zwłaszcza w charakterystycznym stłoczeniu grupy osób z jednej strony, z przeciwstawionymi jej formami, albo niższych dziecięcych, albo jak w omawianym przypadku siedzących czy skulonych postaci, dostarczają obrazy w muzeach w Antwerpii (nr inw. 322) i w Brukseli (nr. 3029). Jest to bardzo ciekawy przykład siedemnastowiecznego malarstwa niderlandzkiego, rzadkość na rynku sztuki, również ze względu na tematykę. H. B.
RIJCKAERT David III
Malował sceny rodzajowe we wnętrzu, alchemików w pracowni, rzadziej tematy sabatów czarownic i kuszenia św. Antoniego. Tworzył początkowo pod wpływem Adriaena Bouwera, później pod wpływem Teniersa.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl