Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NORBLIN de la GOURDAINE Jan Piotr | Kazanie Św. Jana Chrzciciela według Rembrandta, 1808 r.

de la GOURDAINE Jan Piotr NORBLIN (Misy-Faut-Yonne 1745 - Paryż 1830)

Kazanie Św. Jana Chrzciciela według Rembrandta, 1808 r.

akwaforta/papier, 51 x 64 cm
opisany na płycie śr.d.: 'Rembrandt Sc, 1656'
na odwrociu pieczęć
stan zachowania: praca po konserwacji

LITERATURA:
- Frédéric Hillemacher, Catalogue raisonné de l`oeuvre gravé de Jean-Pierre Norblin de la Gourdaine, Paris 1848, poz. 5
- Edward Rastawiecki, Słownik rytowników polskich, Poznań 1886, s. 213
- Smolik Przescław, Jana Piotra Norblina prace rytownicze, Łódź 1934, poz. 64, s. 47

Początek rembrandtowskiej pasji Norblina datuje się na okres jego kształtowania artystycznego w Paryżu w latach 60. XVIII wieku. Kiedy w 1774 roku artysta trafił do Polski, jego holenderski gust był już w pełni uformowany. Norblin przywiózł ze sobą kilka rozpoczętych już płyt graficznych w stylu Rembrandta i gotowe graficzne kopie jego dzieł. Posiadał też w swojej kolekcji odbitki, które wyszły z pracowni mistrza oraz oryginalną płytę do "Kazania Chrystusa" (którą to zresztą Norblin odważył się poprawić własnym rylcem, czego później szczerze żałował). Niewątpliwie znał również monumentalny katalog grafik Rembrandta opublikowany w 1751 roku w Paryżu przez Edme'a Gersainta. Dopiero jednak w Polsce, kiedy Norblin działał pod patronatem Czartoryskich i Radziwiłłów, jego pasja do rembrandtyzmu przyniosła plon, jakiego na próżno szukać u innych rodaków. Szczególnym przykładem jest prezentowana akwaforta "Kazanie św. Jana Chrzciciela", powtarzająca kompozycję olejnego obrazu, który na początku XIX wieku znajdował się w prywatnej paryskiej kolekcji, a dziś wystawiany jest w Gemäldegalerie w Berlinie. Opisywana praca pochodzi z cyklu prac o tematyce biblijnej, w których szczególnie widoczna jest inspiracja rembrandtowską techniką operowania niezwykłym efektem kontrastu światła i cienia. Podziwiając warsztat graficzny artysty, trudno uwierzyć, że był on, podobnie jak Rembrandt, samoukiem w tej dziedzinie. Z podstawami akwaforty nadworny malarz Czartoryskich zapoznał się w warsztacie Caresme'a, gdzie kształcił się jedynie w przygotowaniu płyty oraz procesie trawienia. Całe bogactwo światłocieniowych środków Norblin wypracował sam, wzorując się na grafikach Rembrandta, czy podglądając prace paryskich rytowników. Wyjątkowość grafik Norblina polega również na rezygnacji z miedziorytu, która to technika uznawana była wówczas za najszlachetniejszą. Artysta swój mistrzowski warsztatach stworzył, wykorzystując mocny rysunek wytrawianych kilkakrotnie akwafort, przełamanych niekiedy aksamitną miękkością suchej igły. Na uwagę zasługuje również rozmiar prezentowanej pracy, która jest największa z rycin poświęconych tematyce zaczerpniętej z Nowego i Starego Testamentu. Wyjątkowość cyklu biblijnego poświadcza fakt, że przełom XVIII i XIX wieku jest rozkwitem rokokowej stylistyki, gdzie tematy religijne były zupełnymi anachronizmami. W ówczesnej świeckiej Francji prace Norblina często były traktowane jako oryginalne odbitki Rembrandta. Poświadcza to fakt sygnatury brzmiącej: "Rembrandt Sc, 1656", która została wtórnie naniesiona po śmierci artysty. Podpisane fałszywym nazwiskiem odbitki funkcjonowały wówczas jako ryciny Rembrandta, a oryginalny podpis Norblina: "N. f. 1808 d’apres Rembrandt" został bezpowrotnie zniszczony.


Jan Piotr Norblin z pochodzenia Francuz, malarz, rysownik i grafik, którego działalność na terenie Polski przypada na lata 1774-1804. Od momentu przybycia do Warszawy związany był z mecenatem rodziny Czartoryskich. Sprowadzony do kraju przez księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego, początkowo jako nauczyciel rysunku dla jego dzieci, z czasem stał się nadwornym malarzem rodziny, realizując dla nich różnorodne zlecenia (dekoracje ścienne, obrazy sztalugowe). Związany z Pałacem Błękitnym w Warszawie, w późniejszym okresie majątkiem w Puławach. W jego twórczości dominują sceny mitologiczne i fetes galantes, inspirowane malarstwem Watteau i Fragonarda. Norblin był również rytownikiem. Znanych jest 94 płyt, przeważnie akwafort, przebija się w nich silnie wpływ Rembrandta. Przeważają sceny historyczne (Powołanie Przemysława na króla, Ofiarowanie korony Piastowi), portrety, typy polskie, studia głów i popiersi, krajobrazy wiejskie i kompozycje (Wynalezienie rysunku). Artysta wykształcił w Polsce grupę uczniów, tak jak on przede wszystkim wybitych autorów scen rodzajowych, spośród których najważniejsi to Aleksander Orłowski, Michał Płoński i Jan Rustem.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NORBLIN de la GOURDAINE Jan Piotr
Kształcił się w Paryżu u F.Casanovy oraz w Akademii Malarstwa i Rzeźby i École Royale des Eléves Protegés. Od 1772 pracował dla przebywającego wówczas za granicą księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego, w 1774 wraz z nim przyjechał do Polski i pozostał tu aż do 1804. Przebywał w rezydencjach Czartoryskich w Warszawie i Powązkach oraz w Wołczynie. Doradzał księżnej Izabeli Czartoryskiej, a później także Helenie Radziwiłłowej przy projektowaniu parków w Powązkach, Arkadii i Nieborowie. Przed 1790 przeniósł się do Warszawy, gdzie nauczał w swej pracowni; do grona jego uczniów należeli, m.in A.Orłowski i M.Płoński. Pracował też na zlecenia króla Stanisława Augusta. W czasie insurekcji kościuszkowskiej przebywał w obozie powstańczym, malował bitwy i potyczki. Później ponownie pracował dla księcia Czartoryskiego w Puławach. W 1804 wrócił do Francji, w 1807 osiadł w Paryżu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl