Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
NORBLIN de la GOURDAINE Jan Piotr | Pieczenie kasztanów

de la GOURDAINE Jan Piotr NORBLIN (Misy-Faut-Yonne 1745 - Paryż 1830)

Pieczenie kasztanów

gwasz/papier, 12 x 17 cm (w świetle passe-partout)
na odwrociu ekspertyza oraz dwie nalepki eksperta wydane przez Rene Milleta

Utrzymane w nokturnowej stylistyce sceny rodzajowe pojawiają się w twórczości Norblina pod koniec XVIII wieku i w różnych wariancjach powracają jeszcze w pierwszych dwóch dekadach wieku XIX. Forma prezentowanej pracy sugeruje, że pochodzi ona z późnego okresu twórczości artysty i mogła powstać po 1804 roku, kiedy Norblin znów znalazł się w Paryżu. Po upadku Rzeczpospolitej i emigracji artystów związanych ze Stanisławem Augustem Norblin zdecydował się na powrót do ojczyzny. W Paryżu, w epoce napoleońskiej na podstawie przywiezionych z Polski szkiców, rysował sceny z życia francuskiej ulicy. Przykładem takiej pracy jest opisywana praca "Pieczenie kasztanów". W oeuvre artysty odnaleźć można kilka kompozycji utrzymanych w podobnej stylistyce. Wymienić należy tutaj przede wszystkim rysunki sporządzone tuszem i gwaszem, m.in.: "Sprzedawca owoców w Paryżu" (w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), czy "Przekupień owoców" (dawniej kolekcja Gołuchowska). Wszystkie trzy prace ukazują sceny dziejące się w nocy, na miejskiej ulicy. Kompozycje są zdominowane przez usytuowane centralnie, mocne źródło światła. Wokół niego skupiają się postaci. "Pieczenie kasztanów" na tle dwóch wspomnianych prac odróżniają się wzbogaconą kolorystyką. Norblin ożywił monochromatyczną kompozycję, dodając kilka barwnych akcentów. Nietypowy i rzadki jest również sam motyw pieczenia kasztanów. Ten zwyczaj, popularny we Francji, a w nowożytnej Polsce właściwie niespotykany, jest kolejnym argumentem świadczącym o paryskiej proweniencji omawianej pracy. Szczyt artystycznego ukształtowania się w duchu holenderskiego mistrza doszedł do głosu dopiero w Polsce, kiedy Norblin działał pod patronatem Czartoryskich i Radziwiłłów, jego pasja do rembrandtyzmu przyniosła plon, jakiego na próżno szukać u jego rodaków. Co ciekawe, rembrandtyzm (czy szerzej: holandyzm) sztuki Norblina realizował się najpełniej w malarstwie rodzajowym. Kameralny format prac, ich lekka, niezobowiązująca tematyka, szkicowy sposób malowania i zainteresowanie luminizmem łączą się właśnie z tradycjami sztuki Północnych Niderlandów. W 2 połowie XVIII wieku w dużych ośrodkach kolekcjonerskich, takich jak Londyn, Paryż czy Berlin, rosło zainteresowanie sztuką holenderską XVII wieku. Chociaż oficjalny dyskurs europejskich akademii nadal propagował "wielkie" włoskie malarstwo i heroiczne tematy, gust publiczności sprawił, że artyści epoki Norblina coraz częściej decydowali się szukać inspiracji nie w sztuce Rzymu, ale Republiki Zjednoczonych Prowincji.
Jan Piotr Norblin z pochodzenia Francuz, malarz, rysownik i grafik, którego działalność na terenie Polski przypada na lata 1774-1804. Od momentu przybycia do Warszawy związany był z mecenatem rodziny Czartoryskich. Sprowadzony do kraju przez księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego, początkowo jako nauczyciel rysunku dla jego dzieci, z czasem stał się nadwornym malarzem rodziny, realizując dla nich różnorodne zlecenia (dekoracje ścienne, obrazy sztalugowe). Związany z Pałacem Błękitnym w Warszawie, w późniejszym okresie majątkiem w Puławach. W jego twórczości dominują sceny mitologiczne i fetes galantes, inspirowane malarstwem Watteau i Fragonarda. Norblin był również rytownikiem. Znanych jest 94 płyt, przeważnie akwafort, przebija się w nich silnie wpływ Rembrandta. Przeważają sceny historyczne (Powołanie Przemysława na króla, Ofiarowanie korony Piastowi), portrety, typy polskie, studia głów i popiersi, krajobrazy wiejskie i kompozycje (Wynalezienie rysunku). Artysta wykształcił w Polsce grupę uczniów, tak jak on przede wszystkim wybitych autorów scen rodzajowych, spośród których najważniejsi to Aleksander Orłowski, Michał Płoński i Jan Rustem.
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
NORBLIN de la GOURDAINE Jan Piotr
Kształcił się w Paryżu u F.Casanovy oraz w Akademii Malarstwa i Rzeźby i École Royale des Eléves Protegés. Od 1772 pracował dla przebywającego wówczas za granicą księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego, w 1774 wraz z nim przyjechał do Polski i pozostał tu aż do 1804. Przebywał w rezydencjach Czartoryskich w Warszawie i Powązkach oraz w Wołczynie. Doradzał księżnej Izabeli Czartoryskiej, a później także Helenie Radziwiłłowej przy projektowaniu parków w Powązkach, Arkadii i Nieborowie. Przed 1790 przeniósł się do Warszawy, gdzie nauczał w swej pracowni; do grona jego uczniów należeli, m.in A.Orłowski i M.Płoński. Pracował też na zlecenia króla Stanisława Augusta. W czasie insurekcji kościuszkowskiej przebywał w obozie powstańczym, malował bitwy i potyczki. Później ponownie pracował dla księcia Czartoryskiego w Puławach. W 1804 wrócił do Francji, w 1807 osiadł w Paryżu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl