Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DWURNIK Edward | Legionowo, z cyklu Podróże autostopem, 1968 r.

Edward DWURNIK (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)

Legionowo, z cyklu Podróże autostopem, 1968 r.

olej/płótno, 144,5 x 107 cm
sygnowany, opisany i datowany śr.d.: `Legionowo | E. DWURNIK V 68.`
opisany na odwrociu: `E. DWURNIK | 1968`
na odwrociu papierowa nalepka autorska z opisem pracy, papierowe nalepki wystawowe z BWA Piastów, wystawy polskiej sztuki w Darmstadt oraz Galerii Sztuki MDM Warszawa

WYSTAWIANY:
- "Polnische Kunst Heute. 20 Jahresausstellung der Neuen Darmstädter Sezession", Ausstellungshallen Mathildenhöhe, Darmstadt 22.05-10.07.1977
- “Metafora", Galeria Sztuki MDM, Warszawa, maj 1973
- wystawa indywidualna, BWA Piastów, listopad 1972
LITERATURA:
- Dwurnik. Spis prac malarskich, [red.] Pola Dwurnik, Warszawa, Zachęta 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy "Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy", 8.09. - 7.10.2001, Cykl IX, poz. 12
- Polnische Kunst Heute. 20 Jahresausstellung der Neuen Darmstädter Sezession, katalog
wystawy zbiorowej, Darmstadt 1977

"Nad miastem unosi się oko wyobraźni i zerka w dół przez błękitną przestrzeń, `ofiarowuje widok, perspektywę i owo piękne, lecz złudne uczucie wolności, którego szukają ci wszyscy, co wspinają się na wieże, które z mieszkańców mansard czyni marzycieli` (G. Grass, Blaszany bębenek, przeł. S. Błaut, Gdańsk 1991, s. 80). Widok z góry jest ulubioną perspektywą marzycieli, kochających wolność, nadaje im bowiem szczególną rangę ludzi nieograniczanych przestrzenią. Mają oni możność stworzenia w swoich oczach wielkiej syntezy miasta, mogą więcej zrozumieć i w konsekwencji więcej wiedzieć o przestrzeni, która innym dana jest tylko w szczególe pozbawionym kontekstu. Mogą znać cele i przyczyny ludzkich wędrówek, mogą śledzić ich trasy, wiedzą skąd, dokąd i którędy. Nikt twardo stąpający po ziemi nie zrozumie miasta (choćby znał je doskonale, przemierzając od dzieciństwa jego ulice) w sposób będący udziałem obserwatora, chcącego kilka chwil poświęcić na wieży kontemplowaniu panoramy. Widok z lotu ptaka pozwala wreszcie świadomie zanurzyć się w powietrzu, w którym zanurzone jest całe miasto. Pozwala zatopić się w błękicie. W malarstwie Dwurnika powietrze jest równie ważne jak to, co nim oddycha. Powietrze, atmosfera z wieloznacznym rozumieniem tego słowa. Sam artysta powiedział, że nie interesowało go nigdy komentowanie aktualnych wydarzeń, lecz atmosfera społeczna, którą potrafił szybko dekodować. Na obrazach Dwurnika czuje się, co `wisi w powietrzu`" (Ewa Zamorska-Przyłuska, [w:] Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta , Warszawa 2001).
Przełomowym dla twórczości Edwarda Dwurnika jest rok 1965. W Kielcach ogląda wówczas wystawę prac Nikifora i pod jej wpływem radykalnie zmienia swój sposób rysowania i malowania. Sam artysta wspomina: "był moim najważniejszym mistrzem, właściwie jedynym", jak również - że wraz z kolegami z akademii padli wtedy na kolana, "a ja do tego stopnia, że mówili, że zwariowałem". Przyznaje, że próbował malować architekturę, ale dopiero w momencie, gdy zobaczył wystawę Nikifora, wiedział od razu, jak to trzeba robić. Fascynacja Nikiforem nie znajduje bynajmniej refleksu w twórczości Dwurnika jako bezpośrednie naśladownictwo, stanowi jednak dla niego podstawę, punkt wyjścia. Znakiem rozpoznawczym jego nowej estetyki stał się w szczególności cykl "Podróże autostopem", rozpoczęty w 1966 roku i kontynuowany do dzisiaj. "Podróże autostopem" to polskie miasta i miasteczka malowane z lotu ptaka, ulubionej przez artystę perspektywy ukazywania architektonicznego pejzażu. To prowincjonalny pejzaż z jego kolorytem i ludycznością, przepełniony szczegółowymi opisami architektury i drobiazgowo ukazanymi scenami rodzajowymi. Artysta modyfikuje topografię miast, ustawia na placach nieistniejące pomniki, wprowadza elementy surrealistyczne: zaludnia miasteczka skrzydlatymi postaciami, sadzi palmy na ulicach czy - jak w prezentowanej kompozycji - wypuszcza na ulicę żołnierzy patrolujących okolicę na zabawkowych koniach. Charakterystyczną cechą jest również "kondensacja" miejskich pejzaży - na obrazach z tego cyklu sąsiadować mogą ze sobą obiekty i budynki w rzeczywistości oddalone od siebie o wiele przecznic. W "Podróżach autostopem" artysta mnoży narracje, płótna przytłaczają nagromadzeniem detali i motywów. Łączą w sobie cechy dokumentu i malarstwa symbolicznego, oddając atmosferę polskiej rzeczywistości.

Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w São Paulo w 1987.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DWURNIK Edward

Urodził się w Radzyminie, studiował w warszawskiej ASP w latach 1963-70. W czasie studiów, począwszy od 1965 roku rozpoczął cykl Podróże autostopem (kontynuowany do dziś), w którym portretował miasta i miasteczka z perspektywy "ptasiego lotu", w polu zainteresowania artysty, poza architekturą, znalazło się życie i obyczaje mieszkańców. W latach 1972 - 78 powstaje cykl Sportowcy, w którym przedstawia ludzi marginesu, cwaniaków, palaczy najtańszych wówczas papierosów marki "Sport". Około roku 1980 nastąpiło połączenie cyklów Sportowcy i Robotnicy /realizowanego od ok. 1975 r/. Szyderstwo i krytyka z prowadzących "sportowe" życie współziomków / była to też reakcja na nachalne, instrumentalne gloryfikowanie hegemona - tj klasy robotniczej, przez ówczesną propagandę/ zostało zarzucone na rzecz poczucia solidarności z portretowanymi ludźmi. Obrazy z cyklu Warszawa (1981 r), proroczo antycypowały wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. W cyklu Droga na Wschód (1989 - 1991) upamiętnił ofiary stalinowskiego komunizmu, w cyklu Od Grudnia do Czerwca (1990 - 1994) oddał pamięć ofiarom stanu wojennego w Polsce. W cyklu Niech żyje wojna! powstałym pod wrażeniem wojen na Kaukazie i Bałkanach artysta śle przesłanie - ostrzeżenie.

Ostanie cykle artysty to: Wyliczanka, Diagonale, Kwiaty, powrót do Podróży autostopem i cyklu Błekitne. Autor ponad 3 tysięcy obrazów towarzyszących naszemu życiu od kilkudziesięciu lat, stanowiących swoistą, niepowtarzalną , artystycznie ujętą kronikę życia, obyczaju, materialnego i duchowego zapisu naszej kultury.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl