Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DWURNIK Edward | Ściana, z cyklu: Podróże autostopem, 1983

Edward DWURNIK (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)

Ściana, z cyklu: Podróże autostopem, 1983

olej, płótno; 97 x 130 cm;
sygn. i dat. p. d.: IX-269-886 E.DWURNIK.83;
opisany l. d.: Podróże autostopem ŚCIANA, na odwrocie na płótnie opis: E.DWURNIK / 1983 / NR: IX-269-886-kolekcja prywatna.

Prezentowany obraz powstał w okresie naznaczonym stanem wojennym, a także w roku wizyty w Polsce papieża Jana Pawła II, kiedy to wokół twórczości Dwurnika doszło do wielu kontrowersji. Na początku lat 80. nie dopuszczono do kilku jego wystaw, a otrzymanie nagrody Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność” za cykl malarski o Warszawie podczas stanu wojennego, wywołało szeroką falę krytyki części środowiska artystycznego. W tym samym czasie został zaproszony do udziału w 7. Documentach w Kassel.
"Przyjrzyjmy się teraz, z konieczności tylko z oddali, zakrojonemu na szeroką skalę cyklowi Podróże autostopem. Są one owocem wakacyjnych, jeszcze studenckich wędrówek. Kontynuowane przez lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte, ukazywały wciąż ponadczasowe polskie miasteczka, małomiasteczkowe dramaty i tragifarsy. A wszystko to pokazane z lotu ptaka i nieco z ukosa, bez horyzontu. Architektura przybiera formę scenografii, na tle, której bardzo dynamiczne postaci, nieproporcjonalnie duże (może dlatego, że na tle pomniejszonej scenografii?), kłębią się na placach i w kanałach ulic w niesamowitym stłoczeniu. Z czasem odnajdujemy w miastach znaki historii; scenografia w zasadzie się nie zmienia, zmieniają się tylko rekwizyty. Miasta odwiedzane podczas podróży autostopem są malowane na różne sposoby. Albo stanowią zupełnie ogólny widok, wzbogacony czasem "tablicami informacyjnymi" z wypisaną historią miasta, albo ukazują wycinek przestrzeni (zawsze do takiego wyboru predestynowany, np. rynek) - fragment miasta widziany w zbliżeniu, w mniej lub bardziej otwartym kadrze. Bardzo często pojawiają się wszelkie miasteczkowe dominanty: pomniki, obeliski, statuy Madonn. Powstają też sztuczne, narzucone miastu twory (kule, ostrosłupy - np. piramida umiejscowiona na skrzyżowaniu w sposób zupełnie, wedle kanonów urbanistycznych, absurdalny), które organizują przestrzeń i nadają jej określony sens, budzą uczucie wielkiego niepokoju."
Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 2001, s. 32.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DWURNIK Edward

Urodził się w Radzyminie, studiował w warszawskiej ASP w latach 1963-70. W czasie studiów, począwszy od 1965 roku rozpoczął cykl Podróże autostopem (kontynuowany do dziś), w którym portretował miasta i miasteczka z perspektywy "ptasiego lotu", w polu zainteresowania artysty, poza architekturą, znalazło się życie i obyczaje mieszkańców. W latach 1972 - 78 powstaje cykl Sportowcy, w którym przedstawia ludzi marginesu, cwaniaków, palaczy najtańszych wówczas papierosów marki "Sport". Około roku 1980 nastąpiło połączenie cyklów Sportowcy i Robotnicy /realizowanego od ok. 1975 r/. Szyderstwo i krytyka z prowadzących "sportowe" życie współziomków / była to też reakcja na nachalne, instrumentalne gloryfikowanie hegemona - tj klasy robotniczej, przez ówczesną propagandę/ zostało zarzucone na rzecz poczucia solidarności z portretowanymi ludźmi. Obrazy z cyklu Warszawa (1981 r), proroczo antycypowały wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. W cyklu Droga na Wschód (1989 - 1991) upamiętnił ofiary stalinowskiego komunizmu, w cyklu Od Grudnia do Czerwca (1990 - 1994) oddał pamięć ofiarom stanu wojennego w Polsce. W cyklu Niech żyje wojna! powstałym pod wrażeniem wojen na Kaukazie i Bałkanach artysta śle przesłanie - ostrzeżenie.

Ostanie cykle artysty to: Wyliczanka, Diagonale, Kwiaty, powrót do Podróży autostopem i cyklu Błekitne. Autor ponad 3 tysięcy obrazów towarzyszących naszemu życiu od kilkudziesięciu lat, stanowiących swoistą, niepowtarzalną , artystycznie ujętą kronikę życia, obyczaju, materialnego i duchowego zapisu naszej kultury.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.

Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl