Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DWURNIK Edward | Wypadek, z cyklu Chwila, 1972 r.

Edward DWURNIK (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)

Wypadek, z cyklu Chwila, 1972 r.

akryl, olej/płótno, 114 x 146 cm
opisany p.d.: `WYPADEK`, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `E. DWURNIK | 1972 78-18 | Nr z 1972 r.` oraz `Nr. Końcowy 192`
na odwrociu nalepki galeryjne: Galeria Studio, BWA Legnica, BWA Zamość, BWA Olsztyn, Galeria Nowa Brama w Słupsku, Galeria 72 w Chełmie, BWA Opole, Galeria Sztuki BWA Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie oraz nalepka z opisem obrazu

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Poznań
WYSTAWIANY:
- BWA, Legnica, 8.09.1974
- BWA, Lublin - Delegatura w Zamościu, 2-30.05.1974
- Galeria Teatru Studio, Warszawa 16.12.1974-15.01.1975
- BWA, Białystok, 1979
- BWA, Olsztyn, 12.1981-01.1982
- BWA, Szczecin 1982
- Galeria 72, Muzeum Sztuki Współczesnej Chełm, 1984
- Galeria Nowa Brama, Słupsk, 1985
- BWA, Opole, 12.1985-01.1986
- BWA, Białystok, 1979
LITERATURA:
- Dwurnik. Spis prac malarskich, [red.] Pola Dwurnik, Warszawa, Zachęta 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy "Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy", 8.09.-7.10.2001, Cykl V, poz. 18, nr 192

Obraz "Wypadek" przedstawia scenę rodzajową rozgrywającą się w miejskich, robotniczych dekoracjach. Tytułowe wydarzenie ma miejsce w środku dnia na ruchliwej ulicy, w otoczeniu przechodniów, zobojętniałych na dramatyczne konsekwencje incydentu. W centrum kompozycji znajduje się ciągnik z przyczepą, namalowany w migawkowym ujęciu uderzenia w jadącego po drodze motocyklistę. Z lewej strony obrazu Dwurnik namalował grupę anonimowych przechodniów, zbitych w jednolitą bryłę. Tło obrazu stanowią fabryczne zabudowania bezimiennego miasta, z trakcjami elektrycznymi, wysokim kominem, kłębami dymu i jasną płaszczyzną ściany szachulcowej. Artysta wykorzystał wyraziste, ostre kolory, które zestawił ze sobą na zasadzie kontrastu. Wszystkie elementy kompozycji obwiódł mocnym, najczęściej czarnym konturem, a przestrzeń pomiędzy liniami delikatnie wypełnił jednolitym kolorem - czerwienią, błękitem, purpurą, różem i ugrem. W efekcie podzielił płótno na kilka płaszczyzn, a każdą z nich zróżnicował tematycznie i kolorystycznie. Edward Dwurnik od lat podkreśla, że jego najważniejszym malarskim autorytetem jest najsłynniejszy polski prymitywista - Nikifor Krynicki. Prosta kreska, schematyczność, brak perspektywy, stylizowane formy i swoiście pojmowana emocjonalność są obecne w pracach obydwu artystów.

Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DWURNIK Edward

Urodził się w Radzyminie, studiował w warszawskiej ASP w latach 1963-70. W czasie studiów, począwszy od 1965 roku rozpoczął cykl Podróże autostopem (kontynuowany do dziś), w którym portretował miasta i miasteczka z perspektywy "ptasiego lotu", w polu zainteresowania artysty, poza architekturą, znalazło się życie i obyczaje mieszkańców. W latach 1972 - 78 powstaje cykl Sportowcy, w którym przedstawia ludzi marginesu, cwaniaków, palaczy najtańszych wówczas papierosów marki "Sport". Około roku 1980 nastąpiło połączenie cyklów Sportowcy i Robotnicy /realizowanego od ok. 1975 r/. Szyderstwo i krytyka z prowadzących "sportowe" życie współziomków / była to też reakcja na nachalne, instrumentalne gloryfikowanie hegemona - tj klasy robotniczej, przez ówczesną propagandę/ zostało zarzucone na rzecz poczucia solidarności z portretowanymi ludźmi. Obrazy z cyklu Warszawa (1981 r), proroczo antycypowały wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. W cyklu Droga na Wschód (1989 - 1991) upamiętnił ofiary stalinowskiego komunizmu, w cyklu Od Grudnia do Czerwca (1990 - 1994) oddał pamięć ofiarom stanu wojennego w Polsce. W cyklu Niech żyje wojna! powstałym pod wrażeniem wojen na Kaukazie i Bałkanach artysta śle przesłanie - ostrzeżenie.

Ostanie cykle artysty to: Wyliczanka, Diagonale, Kwiaty, powrót do Podróży autostopem i cyklu Błekitne. Autor ponad 3 tysięcy obrazów towarzyszących naszemu życiu od kilkudziesięciu lat, stanowiących swoistą, niepowtarzalną , artystycznie ujętą kronikę życia, obyczaju, materialnego i duchowego zapisu naszej kultury.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl