gelatin silver print, vintage print on Baryta paper, 23 x 29.5 cm
Edward Hartwig was interested in photography since his early years. His father had a photographic studio in Moscow and then in Lublin. Hartwig's individual exhibition was organized as early as 1929. Being interested in painting, Hartwig studied in the Graphisches Institut in Vienna, in 1932-34. He was the main representative of the Lublin Photography Association, founded in 1936. His photographic work was influenced by Jan Bulhak and other artists from the Vilnius Photography Club circle. Hartwig worked with the use of the so-called 'noble' techniques, for example, gold-bromide in the photographs of Kazimierz nad Wisla. He specialized in impressionistic landscapes of the vicinity of Lublin and in painting-inspired genre scenes. In 1944, he was imprisoned in a USSR lager. He returned in 1946 and lived in Warsaw. His post-war works are characterized by a synthesis of abstraction and surrealism, and minimized narration. Hartwig was one of the main representatives o social realism. At the end of his life, he experimented with colour photography. His art had a significant influence on, among other artists, the photographers of the Kielce School of Landscape and of the Zero 61 group from Torun.
ADDITIONAL CHARGE DETAILS: In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price. - To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Urodzony w Moskwie - jeden z najwybitniejszych polskich fotografów. Jego ojciec prowadził atelier fotograficzne w Moskwie, a następnie w Lublinie, dokąd rodzina Hartwigów przeniosła się z powodu rewolucji. Hartwig rozpoczął fotografowanie w połowie lat 20. W 1929 roku w Lublinie odbyła się jego pierwsza wystawa indywidualna. W latach 1932-34 studiował w Graphisches Institut w Wiedniu w pracowni Rudolfa Kapitza i Hamsa Daimlera. W latach 1944-46 przebywał w łagrze - po wojnie zamieszkał w Warszawie. Zajmował się przede wszystkim fotografią pejzażową, w której realizował liczne eksperymenty formalne, polegające przede wszystkim na stosowaniu grafizacji obrazu, dochodząc do przedstawień abstrakcyjnych. Opublikował wiele albumów fotograficznych m.in.: Ziemia rodzinna", (1955), Fotografika (1958), Kulisy teatru (1969), Wariacje fotograficzne (1978), Wierzby (1989), Polska Edwarda Hartwiga (1995). Ponadto wykonywał portrety i fotografię teatralną. W latach 1969-74 redagował Almanach fotografii polskiej. Był członkiem - założycielem ZPAP oraz członkiem honorowym FIAP oraz wielu innych organizacji i towarzystw fotograficznych np. ZPAF.
Po śmierci prace artysty były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych.
W 2004 roku w Lublinie jeden z zaułków nazwano zaułkiem Hartwigów. Dwie prace Edwarda Hartwiga znajdują się w londyńskim Victoria and Albert Museum.
Informacje dla kupujących:
Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 506 122 445, +48 22 818 94 68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl