Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WITTIG Edward | Łucznik, 1914 r.

Edward WITTIG (1879-1941)

Łucznik, 1914 r.

brąz, 32 x 34 x 13 cm
sygnowany na podstawie `EWittig`

WYSTAWIANY:
- "Kolekcja Pakoska. Wokół krakowskiej `Sztuki`", Muzeum Okręgowe w Toruniu, 2000

LITERATURA:
- Kolekcja Pakoska. Wokół krakowskiej "Sztuki", katalog wystawy, Toruń 2000, s. 169
- Edward Wittig. Rzeźbiarz Polski odrodzonej, "Ziemia", nr 3, 1933, s. 47
- Szczęsny Rutkowski, Edward Wittig, Warszawa 1925, s. 19, 53
- "Południe", nr 2, 1925, s. 52-53 [reprodukowany]
- "Tygodnik ilustrowany", nr 1, 1925, s. 5 (il.)

"Łucznik" powstał w 1914 roku, kiedy artysta po kilkuletniej nieobecności powrócił do kraju. Wittig, któremu w Warszawie zaproponowano profesurę na Wydziale Rzeźby Szkoły Sztuk Pięknych, właściwie od razu wszczął w Polsce kampanię wymierzoną w naśladowców August`a Rodina i Konstantego Laszczki. Swoje zdecydowane poglądy na sztukę Wittig wyraził w wykładzie inauguracyjnym, który opublikowano drukiem rok później jako "Odczyt o rzeźbie". Artysta piętnował w nim naśladowanie miękkiej, francuskiej stylistyki i powrót do wzorców klasycznych. Jego zdaniem współczesna rzeźba powinna wrócić do zwartości, tektoniczności i "szczerości" materiału. Na "Łucznika", pochodzącego z tego samego okresu co spisane przez artystę credo, można patrzeć jako na przykład praktycznego zastosowania teorii.
Męski akt jest luźno wzorowany jest na sztuce antycznej. Chociaż artysta, solidnie wykształcony na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu oraz na École des Beaux-Arts w Paryżu musiał znać greckie rzeźby takie jak "Łucznik z Eginy", nie zdecydował się na bezpośredni cytat. W nastroju i wyraźnie "Łucznik" Wittiga bliski jest podejmującej ten sam temat rzeźbie Antoine`a Bourdelle`a z 1909 roku. Monumentalna kompozycja Bourdelle`a była wystawiana w Paryżu w 1910 roku i wzbudziła wtedy ogromne zainteresowanie publiczności i krytyki, a w następnych latach była często reprodukowana w prasie artystycznej. Prezentowana rzeźba Wittiga, choć bardziej wyważona i stateczna ukazuje wpływ jaki wywarł na polskiego artystę Bourdelle. Sama tematyka podjęta przez obu artystów wydaje się znacząca. W drugiej dekadzie XX wieku artyści coraz częściej pracujący nad męskim aktem decydowali się odchodzić od anatomicznej poprawności i akademickiego fini, na rzecz podkreślania elementów siły i tektoniki rzeźby. Rzeźby Wittiga z pierwszej i drugiej dekady XX wieku, takie jak "Łucznik", "Walka", "Nike", "Rycerze wolności", wpisują się w jedną z najciekawszych, klasycyzujących tendencji ówczesnej sztuki europejskiej.

Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu pod kierunkiem J. Tautenheima (1897-1900) oraz w Ecole des Beaux-Arts w Paryżu, w pracowni M. Jouvray, uczennicy Auguste`a Rodina i Lucien Schnegga. W okresie 1914-20 był profesorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Politechniki Warszawskiej. Należał m.in. do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i ugrupowania Rytm. Wystawiał w warszawskiej Zachęcie (od 1900), Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (od 1903), w latach 1920 i 1934 brał udział w Biennale w Wenecji. We wczesnym okresie tworzył rzeźby o tematyce symbolicznej i alegorycznej. Później jego styl stał się bardziej monumentalny. Tworzył popiersia portretowe oraz pomniki.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl