olej, płótno, 73,3 x 91,8 sygn. p. d.: Eugeniusz Geppert 953; na rewersie nalepka wystawowa CBWA we Wrocławiu z 1957 r.
Studia artystyczne odbył w l. 1912-1914 i 1918-1920 w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i S. Dębickiego. W okresie 1925-1927 przebywał jako stypendysta ZPAP w Paryżu, który później wielokrotnie odwiedzał. Prezentował swe prace na Salonie Jesiennym (1925, 1927, 1928); miał indywidualne pokazy w galeriach Au Sacre du Printemps i Carmine. W 1928 r. powrócił do Krakowa. Wystawiał w krakowskim TPSP (1946), warszawskim Salonie Garlińskiego (1929, 1930), TZSP (1957, 1964, 1978) i IPS (1935, 1938) oraz we Lwowie (1932). Należał do ugrupowań Nowa Generacja i Zwornik. W 1938 r. uczestniczyl w Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Pittsburghu. W l. 1932-1939 współpracował z "Czasem" i "Głosem Plastyków", zaś po wojnie z "Przeglądem Artystycznym". W 1946 r. przeniósł się do Wrocławia, gdzie wykładał w PWSSP. W 1962 r. został członkiem-założycielem Grupy Wrocławskiej. Na postawę artystyczną Gepperta w znaczący sposób oddziałała narodowo-wyzwoleńcza ikonografia Malczewskiego. Częstym motywem w jego wczesnych pracach były sylwetki jeźdźców w pejzażu, zmonumentalizowane, ujęte w śmiałych skrótach perspektywicznych i szybkim ruchu. Artysta nawiązywał też do konwencji malarstwa batalistycznego, kontynuował tradycję sztuki P. Norblina i Kossaków; czerpał inspiracje z malarstwa P. Michałowskiego. W sposobie komponowania obrazów bliski był tendencjom nowego klasycyzmu. W Paryżu zafascynowała Gepperta sztuka renesansu, impresjonistów i fowistów. Rozszerzył się wówczas zakres jego palety o tony czyste i jasne, kontrastowo zestawiane. W latach 30. w sposobie traktowania motywów martwych natur znalazły przejaw inspiracje folklorem. Prymitywizująca stylizacja cechuje też oferowaną martwą naturę o starannie zaaranżowanym układzie przedmiotów obwiedzionych czarnym konturem. W kompozycji tej z oddziaływaniem sztuki Cézanne`a łączy się tradycja koloryzmu. O wyostrzonej wrażliwości kolorystycznej twórcy świadczy harmonia barwnych tonów, wzajemne dopełnianie się gorących żółcieni, oranżów i czerwieni z chłodnymi różami, fioletami i zielenią. Dekoracyjne walory obrazu podnoszą wzorzyste tkaniny - ludowy pasiak i serweta - oraz ornamentyka dzbanka.
GEPPERT Eugeniusz
Urodził się w 1890 r we Lwowie, zmarł w 1979 r we Wrocławiu. Studia w krakowskiej ASP. W latach 20-tych dwuletnie stypendium w Paryżu. Prezentował swe prace na Salonie Jesiennym (w latach 1925, 1927, 1928) w Paryżu. Po wojnie zamieszkał we Wrocławiu, gdzie wykładał w PWSSP. W 1962 r założył Grupę Wrocławską. Uprawiał malarstwo inspirowane tematyką polskiej batalistyki, nawiązywał w licznych pracach przedstawiających portrety konne, wyścigi, polowania i podobne tematy - do malarstwa Piotra Michałowskiego i Kossaków. Po wojnie dużą część prac poświęcił pejzażom Wrocławia. Od końca lat 50-tych malarstwo artysty zbliża się do odrealnionych obrazów świata wizji artysty.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl