Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
JASIŃSKI Feliks | Kobieta z mufką wg Elisabeth Louise Vigée-Le Brun - odbitka luksusowa, 1885 r.

Feliks JASIŃSKI (1862 - 1901)

Kobieta z mufką wg Elisabeth Louise Vigée-Le Brun - odbitka luksusowa, 1885 r.

akwaforta, akwatinta/pergamin, 34,3 x 26,8 cm (zadruk)
sygnowana ołówkiem p.d.: 'F. Jasiński', u dołu po lewej remarka przedstawiająca portrecik brata rytownika Tomasza Jasińskiego
reprodukcja obrazu Elisabeth Louise Vigée-Le Brun 'La dame au manchon'
odcisk płyty: 40,6 x 30,5 cm
wielkość arkusza: 46,5 x 34,2 cm
wydawca Charles Deloriere; Paris, fl. 1878-1895
zakład graficzny w Paryżu Albert Clément; fl. 1860-1900
autorka pierwowzoru: Elisabeth Louise Vigée-LeBrun 1755-1842

Feliks Jasiński podniósł do rangi sztuki prostą pozornie i traktowaną z rezerwą działalność reprodukowania obrazów w grafice. Jego powtórzenia malarskich kompozycji w czerni i bieli można nazwać kongenialnymi. Oglądając jego prace trudno uwierzyć, jak bardzo łączą niezwykłą wprost szczegółowość z lekkością.
Artysta kształcił się w Brukseli i Paryżu gdzie zamieszkał w 1882 roku. Zmarł przedwcześnie we Francji w 1901 roku.
Temperament i niezwykłe techniczne umiejętności skłoniły go do zajęcia się grafiką interpretacyjną. Paradoks tego, co udało mu się osiągnąć polega na tym, że jest to dziedzina odtwórcza. Jak wskazuje badaczka twórczości Jasińskiego, Katarzyna Ubysz-Piasecka „Grafiki Jasińskiego reprezentują bardzo ciekawy moment w historii reprodukcji dzieł sztuki. Za jego życia techniczne środki powielania obrazów stały już na dobrym poziomie. Wysokiej klasy ryciny Jasińskiego pełniły odmienne funkcje aniżeli przekazywanie informacji o odtwarzanym dziele”. Dzięki brawurowej technice, jego „powtórzenia” stawały się twórczą interpretacją. Że artyście udało dokonać się takiego przekroczenia świadczy fakt, że został wybrany członkiem szacownej, francuskiej instytucji. Przyjęto go do Société des Beaux Arts, do której wstęp mieli tylko malarze i rzeźbiarze – twórcy, a nie odtwórcy. Jasiński współpracował z najlepszymi wydawcami swoich czasów: Charlesem Delorière, Léonem Gaucherel, Julesem Hautecoeur, Arthurem Toothem czy Frerickiem Keppelem. Zagranicą uznawano go za jednego z najwybitniejszych grafików swoich czasów. Starał się również o utrzymanie kontaktów z ojczyzną, między innymi szukając wydawców i wystawiając w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie i Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Twórczość Feliksa Jasińskiego, wpisuje się jednak w smutny topos polskiej historii sztuki: artysty niedocenionego w kraju, a uwieńczonego sukcesem zagranicą.
Prace Jasińskiego to przede wszystkim reprodukcje malarstwa, z rzadka tylko grafiki, rysunku czy rzeźby. Reprodukował dzieła takich artystów jak Ernest Meissonier, Jan Matejko, Józef Chełmoński i Edward Burne-Jones. Z dawnych mistrzów odtwarzał obrazy Jana van Eycka, Sandro Botticellego, Albrechta Dürera, Quinten Metsysa, Antona van Dycka czy Honoré Fragonard. Współpracował z dwoma ważnymi francuskimi czasopismami o sztuce „L’Art” i „Gazette des Beaux-Arts”. Jego prace towarzyszyły sprawozdaniom z wystaw, monograficznym tekstom czy opisom sławnych kolekcji. Jednak nie pełniły wyłącznie funkcji ilustracyjnej, o czym świadczy sposób ich prezentacji. Drukowano je jako wkładki nieraz na lepszym papierze, a jego nazwisko zawsze było wymieniane jako twórcy reprodukcji.
Grafiki Jasińskiego były również sprzedawane jako samodzielne prace. Przykładem takich właśnie przedmiotów są dwie prace prezentowane w katalogu. Sprzedawane grafiki drukowano na różnych podłożach, od zwykłego papieru przez lepszy papier, aż po luksusowy pergamin. Ceny znacznie różniły się w zależności od podłoża (szczególnie we Francji). Odbitki luksusowe (avant la lettre, z remarką i podpisem artysty) mogły być droższe nawet szesnastokrotnie w stosunku do wydanych na zwykłym podłożu.

W latach 1863-1871 przebywał w Belgii, a następnie od 1871 r. w Krakowie, gdzie uczył się rysunku u E. Lepszego. Od 1880 r. lub 1881 r. studiował malarstwo w Brukseli pod kierunkiem M. van Alphena. Po roku wyjechał do Paryża, gdzie wstąpił do Academie Julian. W 1889 r. został uhonorowany złotym medalem I klasy na wystawie Blanc et Noir w Paryżu. W 1900 r. otrzymał złoty medal na Wystawie Powszechnej w Paryżu. Według J. Jaworskiej, Jasiński należał do najwybitniejszych odtwórczych grafików w Europie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl