Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WYGRZYWALSKI Feliks Michał | Autoportret na tle morza

Feliks Michał WYGRZYWALSKI (1875 - 1944)

Autoportret na tle morza

olej/płótno, 50 x 69 cm
sygnowany p.d.: `F.M. Wygrzywalski`

Istotną rolę w autoportretach Wygrzywalskiego często odgrywa kostium. Malarz portretował się nie tylko z tradycyjnymi atrybutami swojej profesji, ale także w - niekiedy żartobliwych - przebraniach. W jego oeuvre znajdziemy autoportrety, na których artysta podszywa się pod otoczonego zastępem młodych kobiet władcę haremu czy sternika, który walczy z rozszalałym żywiołem morskim. Innym razem artysta portretował siebie jako handlarza dywanów czy arabskiego wojownika. Prezentowany "Autoportret na tle morza" również wykorzystuje typowe dla Wygrzywalskiego orientalne przebranie. Artysta zaczął je wprowadzać do swoich obrazów w latach 1906-08, kiedy z krótkimi przerwami przebywał w Egipcie. "Autoportret na tle morza" wydaje się być w porównaniu z innymi orientalnymi pracami artysty dziełem osobnym. Wygrzywalski nie operuje w nim bowiem ani żartem, ani anegdotą. Kostium nie jest tylko artystycznym trikiem, przeciwnie, wydaje się, że w przypadku prezentowanego obrazu ma on charakter stricte symboliczny. Zniszczona, szara koszula rybaka, poważna twarz i zgarbione plecy każą widzieć w postaci wyraz zmęczenia. Łączy to prezentowany obraz z wczesnymi pracami artysty.Temat ludzi pracy podejmował Wygrzywalski już pod koniec XIX wieku w bardzo entuzjastycznie przyjmowanych przez krytykę kompozycjach (np. "Burłacy", "Strajk"). Symboliczną treść obrazu intensyfikuje zgodność charakteru portretowanej postaci ze scenografią, w której została osadzona. Pejzaż utrzymany w kolorach zachodu słońca buduje w widzu wrażenie zmierzchu i w pewien sposób wyraża pojęcie schyłku. W "Autoportrecie" Wygrzywalski zręcznie gra z konwencją gatunku. Z jednej strony unika malarskich klisz i portretowania siebie na podstawie lustrzanego odbicia. Profilowe ujęcie rybaka wskazuje, że artysta, pracując nad obrazem, posłużył się fotografią. W obrazie można się ponadto dopatrzeć subtelnych aluzji do tradycji europejskiego malarstwa. W czerwonym, pomarszczonym chaperon portretował się m.in. Jan van Eyck. Wygrzywalski, dobrze znający sztukę europejską (około 1900 roku pracował w Rzymie jako kopista dzieł dawnych mistrzów), umiejętnie potrafił cytować ją i przekształcać w swoich pracach.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WYGRZYWALSKI Feliks Michał
Studiował w monachijskiej ASP w latach 1893 - 1898 oraz w Academie Julian w Paryżu. W 1908 roku osiadł we Lwowie. Naturalizm i silna ekspresja jego początkowych dzieł, w których przedstawiał pracę ludzką bądź wydarzenia o dużym ładunku dramatycznym, ustąpiły w późniejszym okresie realistycznym pejzażom włoskim i ukraińskim. Wygrzywalski był twórcą dekoracji lwowskiej Izby Przemysłowo - Hadlowej. Projektował również witraże, tworzył scenografię i kostiumy teatralne.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl