olej, tektura 50 x 68 cm sygn. l.d.: F Sypniewski Na odwrocie napisy: - pośrodku ołówkiem: Piast N 14; - u dołu atramentem: F Sypniewski | 1833-1902. Brzegi tektury oklejone nierozpoznaną gazetą z 1904 r.
Temat zaczerpnięty z legendy spopularyzowanej szeroko przez Juliana Niemcewicza w Śpiewach historycznych, a opowiadającej o Aniołach, Bożych wysłannikach odwiedzających Piasta i przepowiadających mu objęcie tronu, przyszłą świetność rodu i kraju, ale także późniejsze klęski mające spaść na Polskę. Śpiewy historyczne z muzyką i rycinami, wydane po raz pierwszy w r. 1816, opatrzone były licznymi rycinami wykonanymi według rysunków autorstwa, m.in. kilku polskich arystokratek, „pań malujących“.
Feliks Sypniewski niejednokrotnie sięgał do Śpiewów... czerpiąc z nich - treściowe i plastyczne - pomysły do swoich obrazów. W wypadku Aniołów u Piasta, artysta inspirował się nie tylko tekstem Niemcewicza, ale także zamieszczoną przy nim ryciną - kompozycją autorstwa ks. Ewy Sułkowskiej (1786-1824), uzdolnionej rysowniczki-amatorki, która do Śpiewów historycznych przygotowała aż osiem ilustracji. [Porównaj: J. U. Niemcewicz, Śpiewy historyczne z muzyką i rycinami, Warszawa 1816, il. przy s. 30]
SYPNIEWSKI Feliks
Studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1850-1852, później w Paryżu. Stale mieszkał w Warszawie. Malował głównie sceny historyczne, m.in. epizody z bitew z Krzyżakami. W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie jest np. obraz Bitwa pod Grunwaldem oparty również na tekście Długosza i sygnowany identycznym monogramem F.S.
Feliks Sypniewski studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1850-52). Potem przebywał około 1857 r. w Paryżu, gdzie należał do środowiska polskiej kolonii artystycznej. Na stałe osiadł w Warszawie. Był autorem scen historycznych i rodzajowych, często o charakterze anegdotycznym, świadczących o wiedzy i erudycji autora, odznaczających się starannością w szczegółach oraz zgodą z prawdą historyczną. Wystawiał w TZSP, i tamże urządzono pokaz jego obrazów w TZSP w 1904 roku. Oba prezentowane rysunki należą do wczesnego okresu twórczości Sypniewskiego. Znajdujące się w Muzeum Narodowym w Warszawie jego prace na papierze, a zwłaszcza Lisowczyk (akwarela, papier, sygnowany: F.S. 1850), Wjazd zwycięzcy do zdobytego grodu (ołówek, akwarela, papier, sygnowany akwarelą: F.S.), Jan III Sobieski po bitwie (ołówek, akwarela, papier, sygnowany akwarelą: F.S.) - charakteryzuje identyczny sposób rysowania oraz krój sygnatury.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl