litografia/papier, 41 x 51 cm sygnowany i datowany p.d.: `F. L. 52` oraz ołówkiem p.d. nr `91/300`
Estymacja: 5 000 - 8 000 zł
W latach 20 - tych XX wieku był dominującą osobowością artystyczną epoki. Od 1910 r. w odpowiedzi na kubizm, malował prawie monochromatyczne kompozycje, złożone ze zgeometryzowanych, cylindrycznych, uproszczonych form, łatwo czytelnych w swym swoistym realizmie. Budował z nich wyraziste kompozycje, początkowo związane z kultem cywilizacji technicznej, maszyny i przemysłu, potem ogólniej z codziennym życiem przeciętnych ludzi. Znamienne dla jego dzieł jest współgranie mocnej, płynnej kreski konturu ściśle zamykającego przedstawiane formy, z plamami czystego koloru. Ok. 1924 r. artysta zainteresował się architekturą i malarstwem ściennym: tworzył dekoracyjne kompozycje, nierzadko monumentalnych rozmiarów. Współpracował z twórcami puryzmu: Pierrem Jeanneretem i architektem Le Corbusierem. Projektował dekoracje teatralne, tkaniny, witraże i mozaiki, uprawiał rze¼bę, grafikę użytkową, zajmował się filmem i ceramiką. Był utalentowanym pedagogiem, teoretykiem i popularyzatorem sztuki.
LÉGER Fernand
Fernand Léger (ur. 1881 w Argentan, zm. 1955, Gif-sur-Yvette). Tworzył głównie w Paryżu, z wyjątkiem lat 1940 -1946, kiedy przebywał w Stanach Zjednoczonych. W latach 20. XX wieku był dominującą osobowością artystyczną epoki. Od 1910 r. w konfrontacji z dokonaniami paryskiej awangardy artystycznej, przede wszystkim w odpowiedzi na kubizm, malował prawie monochromatyczne kompozycje, złożone ze zgeometryzowanych, cylindrycznych, uproszczonych form, łatwo czytelnych w swym swoistym realizmie. Budował z nich wyraziste kompozycje, początkowo związane z kultem cywilizacji technicznej, maszyny i przemysłu, potem ogólniej z codziennym życiem przeciętnych ludzi. Znamienne dla jego dzieł jest współgranie mocnej, płynnej kreski konturu ściśle zamykającego przedstawiane formy, z plamami czystego koloru. Ok. 1924 r. artysta zainteresował się architekturą i malarstwem ściennym: tworzył dekoracyjne kompozycje, nierzadko monumentalnych rozmiarów. Współpracował z twórcami puryzmu: Pierrem Jeanneretem i architektem, Le Corbusierem. Projektował dekoracje teatralne (balet Sergiusza Prokofiewa Stalowy krok, 1948; opera Dariusa Milhauda Bolivar, 1949), tkaniny, witraże i mozaiki, poza tym uprawiał rzeźbę, grafikę użytkową, zajmował się filmem i ceramiką. Od 1950 r. miał pracownię ceramiczną w Biot. Był utalentowanym pedagogiem, teoretykiem i popularyzatorem sztuki. Wybór pism Légera „Funkcje malarstwa” ukazał się w Polsce w 1970 r. Wśród wielu uczniów Légera byli również Polacy, a jego twórczość silnie oddziaływała w Polsce, by wspomnieć choćby lwowską grupę Artes. Po II wojnie światowej żoną Legera była związana z polskim środowiskiem artystycznym malarka Nadia Khoddasevitch /Chodasiewicz (Wanda Chodasiewicz-Grabowska).
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl