oryginalna litografia barwna, 17,9 x 11,2 cm, frontyspis książki Loys`a Massona „L'Illustre Thomas Wilson. Divertissement”, wydawca Bordas, Paryż 1947, wydanie numerowane 500 sztuk, egzemplarz nr 20.
Francuski malarz, rzeźbiarz, twórca filmów, początkowo związany z kubizmem, z czasem stworzył bardzo indywidualny, figuracyjny styl. Kształcił się w biurze architektonicznym w Caen (1897-99), a następnie w Paryżu (1900-1902). Naukę uzupełniał w École des Arts Décoratifs oraz w Académie Julian. Od 1909 związany był z kubistami, w 1911 podpisał kontrakt z kolekcjonerem i marszandem D.-H. Kahnweilerem. Po zwolnieniu ze służby wojskowej w czasie I wojny (uległ poważnemu zatruciu gazem musztardowym pod Verdun), zaprzyjaźnił się z Le Courbusierem i Ozenfantem. Okres współpracy z Purystami zapoczątkował „estetykę maszyny” w malarstwie Légera – jego kompozycje stały się statyczne, formy wyraźnie zarysowane, o gładkiej, lśniącej powierzchni, przypominające części maszyny. W latach międzywojennych współpracował z teatrem projektując scenografie, oraz z filmem, w 1924 powstał jego „ Ballet Mécanique” – pierwszy film bez scenariusza. Lata II wojny spędził w USA, do Francji powrócił w 1945. Jego styl zasadniczo nie uległ zmianie, nadal tworzył monumentalne, cylindryczne formy, obwiedzione czarnym konturem, który wypełniał płasko kładziony kolor. Na obrazach pojawiały się postacie cyrkowców, robotników, sceny z codziennego życia. Poza malarstwem projektował mozaiki, murale, witraże i tapiserie. Muzeum Légera powstało w Biot w 1960. („The Oxford Companion to Twentieth Century Art”, red. Harold Osborne, Oxford University Press, 1990, ss. 321-322; Wikipedia).
LÉGER Fernand
Fernand Léger (ur. 1881 w Argentan, zm. 1955, Gif-sur-Yvette). Tworzył głównie w Paryżu, z wyjątkiem lat 1940 -1946, kiedy przebywał w Stanach Zjednoczonych. W latach 20. XX wieku był dominującą osobowością artystyczną epoki. Od 1910 r. w konfrontacji z dokonaniami paryskiej awangardy artystycznej, przede wszystkim w odpowiedzi na kubizm, malował prawie monochromatyczne kompozycje, złożone ze zgeometryzowanych, cylindrycznych, uproszczonych form, łatwo czytelnych w swym swoistym realizmie. Budował z nich wyraziste kompozycje, początkowo związane z kultem cywilizacji technicznej, maszyny i przemysłu, potem ogólniej z codziennym życiem przeciętnych ludzi. Znamienne dla jego dzieł jest współgranie mocnej, płynnej kreski konturu ściśle zamykającego przedstawiane formy, z plamami czystego koloru. Ok. 1924 r. artysta zainteresował się architekturą i malarstwem ściennym: tworzył dekoracyjne kompozycje, nierzadko monumentalnych rozmiarów. Współpracował z twórcami puryzmu: Pierrem Jeanneretem i architektem, Le Corbusierem. Projektował dekoracje teatralne (balet Sergiusza Prokofiewa Stalowy krok, 1948; opera Dariusa Milhauda Bolivar, 1949), tkaniny, witraże i mozaiki, poza tym uprawiał rzeźbę, grafikę użytkową, zajmował się filmem i ceramiką. Od 1950 r. miał pracownię ceramiczną w Biot. Był utalentowanym pedagogiem, teoretykiem i popularyzatorem sztuki. Wybór pism Légera „Funkcje malarstwa” ukazał się w Polsce w 1970 r. Wśród wielu uczniów Légera byli również Polacy, a jego twórczość silnie oddziaływała w Polsce, by wspomnieć choćby lwowską grupę Artes. Po II wojnie światowej żoną Legera była związana z polskim środowiskiem artystycznym malarka Nadia Khoddasevitch /Chodasiewicz (Wanda Chodasiewicz-Grabowska).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - doliczona będzie opłata droit de suite.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl