Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALARZ flamandzki | CHRYSTUS W DOMU MARII I MARTY, ok. 1700

flamandzki MALARZ

CHRYSTUS W DOMU MARII I MARTY, ok. 1700

Olej, płótno; 88,5 x 52,5
Na odwrocie pieczęcie lakowe, nieczytelne; pieczęć tuszem z napisem cyrylicą: ВАРША(ВА) 25; napisy odręczne tuszem, cyrylicą: Дoкументы (…)

Za opinią Marii Kluk:
W nieokreślonych wnętrzu, przed ogromnym kominkiem z bogatą oprawą rzeźbioną w kamieniu, z lewej strony na drewnianym zydlu siedzi Jezus, a z prawej, na poduszce położonej wprost na ziemi, siedzi Maria zatopiona w lekturze księgi, którą trzyma w obu rękach. Chrystus, zwrócony wyraźnie w stronę Marii, wskazuje ją palcem. Ubrany jest w jasnobrązową szatę, i owinięty w jasnokarminową opończę. Ma długie, brązowe włosy opadające miękkimi puklami na ramiona. Wokół głowy, złocista poświata tworzy aureolę. Maria ubrana jest w jasnozieloną suknię o rękawach z nacięciami; wokół dekoltu ma upiętą białą, lekką tkaninę. Włosy jej są jasne, splecione w warkocz i upięte do góry. W głębi kominka widać dwie mosiężne podpórki do rożna; w kominku płonie żywo ogień. Pomiędzy postacią Jezusa i paleniskiem kominka rozsiadł się kot. Z prawej strony, u góry, widać upiętą ciężką kotarę.
Scena stanowi ilustrację do Ewangeli Św. Łukasza:
W dalszej ich podróży przyszedł do jednej wsi. Tam pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go do swego domu. Miała ona siostrę, imieniem Maria, która siadła u nóg Pana i przysłuchiwała się Jego mowie. Natomiast Marta uwijała się koło rozmaitych posług. Przystąpiła więc do Niego i rzekła: «Panie, czy Ci to obojętne, że moja siostra zostawiła mnie samą przy usługiwaniu? Powiedz jej, żeby mi pomogła». A Pan jej odpowiedział: «Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba tylko jednego. Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona».
Gest Jezusa potwierdza wyraźnie właściwość wyboru Marii.
Obraz został zapewne obcięty. W tradycji ikonograficznej tego tematu najczęściej pojawia się również druga z sióstr, Marta. Czasem zaangażowana w prace domowe w głębi kompozycji, czasem kierująca swe narzekania bezpośrednio do Dostojnego Gościa. Stylistycznie obraz wykazuje cechy typowe dla malarstwa flamandzkiego XVII wieku (motywy dekoracji kominka, kolorystyka, sposób malowania). Próba określenia autorstwa wymaga jednak pogłębionych studiów i czasu.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.

Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl