Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
KOSTRZEWSKI Franciszek | ARTYSTA NA POLOWANIU - OBRAZ Z ŻYCIA WŁASNEGO (NAGANKA), przed 1895

Franciszek KOSTRZEWSKI (1826 - 1911)

ARTYSTA NA POLOWANIU - OBRAZ Z ŻYCIA WŁASNEGO (NAGANKA), przed 1895

Akwarela, gwasz, tempera (?) na bardzo cienko gruntowanym, grubym, jedwabnym (?) rypsie naciągniętym na blejtram (tzw. "efekt gobelinowy");
44,2 x 110,2 cm
Sygnowany po prawej u dołu pędzlem i czarnym tuszem monogramem: F K;
na odwrocie w lewym polu płótna oraz na środkowej, pionowej listwie dwudzielnego blejtramu dwukrotnie przez szablon (względnie odcisk stempla) czarną farbą: ZE SKŁADU | PAPIERNICZEGO | JULIANA BUROF | w Warszawie Nowy Świat 47 | … [jeden wiersz nieczytelny, na listwie nieodbity].
Przy pomocy nakładki na lico i listew wokół blejtramu dopasowany do obcej ramy z epoki.

Warszawski malarz, rysownik - ilustrator i pedagog. Wykształcenie akademickie odebrał w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w jej najlepszym okresie (1844-1850) i pod kierunkiem wybitnych profesorów: Chrystiana Breslauera, Aleksandra Kokulara, Rafała Hadziewicza a przede wszystkim Jana Feliksa Piwarskiego, którego wpływ (zwłaszcza na olejne pejzaże i sceny rodzajowe) okaże się najsilniejszy i najtrwalszy; tamże zawiązał przyjaźnie z artystami, którzy wkrótce potem mieli stanowić o tyleż artystycznym, co obyczajowym i towarzyskim fenomenie "warszawskiej cyganerii malarskiej" (alias: "grupy Marcina Olszyńskiego"), m.in.: Józefem Brodowskim, Wojciechem Gersonem, Henrykiem Pillatim, Józefem Szermentowskim i Juliuszem Kossakiem. Zanim w połowie lat pięćdziesiątych XIX wieku nawiązał współpracę z prasą ilustrowaną (by po roku 1870 poświęcić się rysunkowi prawie bez reszty), namalował wiele udanych kompozycji rodzajowo-pejzażowych i zrealizował kilka tyleż prestiżowych, co intratnych zleceń (m.in. cykl obrazów na blasze, zdobiących pływające po Wiśle statki należące do Towarzystwa Żeglugi Parowej, 1852 -1853). Sympatię i ogromną popularność u czytającej publiczności zyskał jednak właśnie za sprawą swego opus minor: idących w tysiące humorystycznych czy satyrycznych scenek, niejednokrotnie z elementami karykatury, składających się na niezastąpioną kronikę typów i obyczaju dawnej Warszawy, zamieszczanych regularnie na łamach m, in. "Biesiady Literackiej", "Brzasku", "Kłosów", "Kolców", "Muchy", "Tygodnika Powszechnego" i "Wędrowca". Sam Kostrzewski, charakteryzując niejako swój warsztat i poniekąd temperament twórczy, utrzymywał, nie bez ironicznego poczucia humoru, iż aby żyć ze sztuki "trzeba tworzyć rzeczy zabawne, małe, tanie i na dobie [czasie].
Oferowany obraz, zaskakujących, jak na późne dzieło Kostrzewskiego, wymiarów i jakości artystycznej, a niemal unikalny pod względem zastosowanego podobrazia i osiągniętego dzięki temu efektu, był dobrze znany współczesnym i co najmniej dwukrotnie reprodukowany został w warszawskim `Tygodniku Ilustrowanym`: po raz pierwszy w roku 1895 (nr 1 (1889), s. 15) jako Naganka (był wówczas wystawiany w renomowanym Salonie Sztuk Pięknych Aleksandra Krywulta) i w r. 1911 (nr 40 (2708), s. 794; por.: L. Grajewski, Bibliografia ilustracji w czasopismach polskich XIX i pocz. XX w. (do 1918 r.), Warszawa 1972, s. 132, odpowiednio poz. 7432, 7372), przy wspomnieniu pośmiertnym pióra Wiktora Gomulickiego. Ten ostatni, zaprzyjaźniony z artystą, przywrócił mu zresztą zapoznany najwyraźniej ironiczno-autobiograficzny tytuł: Artysta na polowaniu. Obraz z życia własnego; nie wykluczone nawet, że obraz był wówczas jego własnością.
Co do zaskakującego wyrazu obrazu fakturą naśladującego gobelin nie od rzeczy będzie przypomnieć, że w ostatniej ćwierci XIX w. moda i zapotrzebowanie na takowe w Warszawie istniała, czego dowodem choćby niektóre panneaux Gersona, niegdyś dekorujące pałac Szlenkierów (obecna rezydencja ambasady włoskiej); sam Kostrzewski w r. 1892 wystawił w `Zachęcie` dwa, jak to ujmują ówczesne spisy `gobeliny ręcznie malowane` (W parku oraz Za parkiem; niewątpliwie pendant), które natychmiast znalazły chętną nabywczynię w osobie pani Heleny Gutowskiej (zob.: J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 165).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
KOSTRZEWSKI Franciszek
Uczył się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a jego nauczycielami byli M.Zaleski, C.Breslauer i F.Piwarski.Od roku 1849 przez dwa lata przebywał i pracował w Kielcach zaproszony przez T.Zielińskiego mecenasa i kolekcjonera sztuki. W roku 1856 podróżował po Europie na dłużej zatrzymując się w Paryżu. Stale mieszkał w Warszawie, z miastem tym związana jest jego twórczość, pracował w warszawskich czasopismach: "Tygodniku Ilustrowanym"i "Kłosach". Autor ogromnej ilości ilustracji, rysunków satyrycznych i karykatur.Głównym tematem jego prac były sceny rodzajowe z życia codziennego.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl