olej/płótno, 70,5 x 105 cm sygnowany i datowany p.d.: `F Kostrzewski 1869 `
POCHODZENIE: - kolekcja Zofii Lipińskiej w 1936 r. - kolekcja prywatna, Polska WYSTAWIANY: - TPSP w Krakowie, 1869 - TZSP w Warszawie, 1878 - TZSP w Warszawie, 1936
LITERATURA: - M.B., Obraz Sobótka w związku z wystawą Sztuk Pięknych w Krakowie, [w:] "Kłosy", 1869, nr 202, s. 263 - Przegląd artystyczny. Malarstwo [w:] "Tygodnik Ilustrowany", 1869, nr 90, s. 148 - I. Katalog dzieł sztuki umieszczonych na wystawie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych [w:] "Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1878", Warszawa 1879, s. 47 - Przewodnik 117. Franciszek Kostrzewski 1826-1911, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa, XI 1936, s. 19, nr kat. 28 (wł. p. Zofia Lipińska) - Franciszek Kostrzewski. Katalog prac, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, Warszawa 1963, s. 165 - J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Wrocław-Warszawa-Kraków 1969, s. 163
Prezentowany obraz pochodzi z dojrzałej, najciekawszej zarówno stylistycznie, jak i treściowo fazy twórczości artysty. W 1869 roku, kiedy Kostrzewski pracował nad "Sobótką", miał już za sobą studia w warszawskiej SSP oraz kilkumiesięczną podróż artystyczną przez Niemcy do Paryża. W Warszawie był głośny nie tylko jako malarz realista, ale również jako wybitny ilustrator-karykaturzysta, współpracujący m.in. z "Tygodnikiem Ilustrowanym", "Kłosami" i "Wędrowcem". W "Sobótce" daje o sobie znać jednak inny, mniej znany aspekt jego biografii. Jako młody człowiek Kostrzewski, podobnie jak jego koledzy z kręgu warszawskiej cyganerii, odbył serię pieszych wędrówek po kraju. Poznał dzięki nim prawdziwe, nieidealizowane przez poetów i malarzy życie polskiej wsi, zarówno jej folklor, jak i problemy społeczne. "Sobótka" jest wspaniałym przykładem na to, jak artysta swoje etnograficzne obserwacje potrafił przełożyć na sztukę nawiązującą do najlepszych tradycji malarstwa europejskiego. W obrazie zwracają uwagę mistrzowskie efekty luministyczne. Noc kupały, święto letniego przesilenia, posłużyło artyście za pretekst do rozegrania rzadkich w polskim malarstwie gier światła. Na kompozycji Kostrzewskiego blade światło księżyca miesza się z różową zorzą wschodzącego słońca. W dolnej, zacienionej przez drzewa partii obrazu artysta buduje efekt nokturnu, rozświetlając go intensywnym blaskiem płonącego ogniska.
Uczył się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a jego nauczycielami byli M. Zaleski, C. Breslauer i F. Piwarski. Przez okres dwóch lat (od roku 1849) przebywał i pracował w Kielcach, zaproszony przez T. Zielińskiego mecenasa i kolekcjonera sztuki. W roku 1856 podróżował po Europie, na dłużej zatrzymując się w Paryżu. Na stałe mieszkał i pracował w Warszawie - tworzył dla warszawskich czasopism: `Tygodnika Ilustrowanego` i `Kłosów`. Autor ogromnej ilości ilustracji, rysunków satyrycznych i karykatur. Głównym tematem jego prac były sceny rodzajowe.
KOSTRZEWSKI Franciszek
Uczył się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a jego nauczycielami byli M.Zaleski, C.Breslauer i F.Piwarski.Od roku 1849 przez dwa lata przebywał i pracował w Kielcach zaproszony przez T.Zielińskiego mecenasa i kolekcjonera sztuki. W roku 1856 podróżował po Europie na dłużej zatrzymując się w Paryżu. Stale mieszkał w Warszawie, z miastem tym związana jest jego twórczość, pracował w warszawskich czasopismach: "Tygodniku Ilustrowanym"i "Kłosach". Autor ogromnej ilości ilustracji, rysunków satyrycznych i karykatur.Głównym tematem jego prac były sceny rodzajowe z życia codziennego.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl