Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALARZ FRANCUSKI XVIII w. | Para pejzaży, IV ćwierć XVIII w.

FRANCUSKI XVIII w. MALARZ

Para pejzaży, IV ćwierć XVIII w.

olej/płótno dublowane, 63 x 85 cm

Prezentowana para obrazów jest przykładem marin typowych dla sztuki zachodnioeuropejskiej (szczególnie francuskiej i holenderskiej) końca XVIII wieku i pierwszej dekady XIX stulecia. Dla tworzących w tym czasie marynistów najważniejszym punktem odniesienia była holenderska tradycja malarstwa pejzażowego, wzbogacana o rozwiązania formalne typowe dla regionalnych szkół malarskich i specyficzną - sentymentalną lub protoromantyczną - wrażliwość na siłę natury. Fakt emanowania XVIIwiecznej sztuki holenderskiej na inne kraje w XVIII wieku - kojarzonego z epoką rokoka i klasycyzmu - choć na pierwszy rzut oka może dziwić, jest w istocie szerokim i powszechnym zjawiskiem. Transfer sztuki holenderskiej umożliwiły zarówno eksport dzieł sztuki, jak i tworzenie ich graficznych reprodukcji. Na przełomie XVIII i XIX wieku rozwój pejzażu związany był ze zmianami społeczno-politycznymi, odrodzeniem regionalnych patriotyzmów oraz narodzinami myśli romantycznej. Poezja i literatura otwierały artystów na nowe obszary przeżyć. Większe znaczenie przyznano uczuciom, a sztuka miała stanowić dla widza doświadczenie emocjonalne, duchowe, niekiedy wręcz religijne. Stąd zainteresowanie wzniosłością i groźnym obliczem natury. Podstawą stała się obserwacja natury i przesycenie krajobrazu wartościami nastrojowymi. Sama natura zaczęła być rozumiana jako przepełnione boskim pierwiastkiem miejsce ucieczki od cywilizacji. Sentymentalny pejzaż skupiał się na atmosferze i uczuciach. Wyrafinowane kompozycje oraz konwencjonalne symbole i alegorie typowe dla sztuki dojrzałego baroku ustąpiły miejsca surowości, skupieniu na nastroju i ekspresji. Dlatego wśród pejzaży przełomu XVIII i XIX wieku znajdziemy nie tylko malownicze sceny wśród włoskich ruin i obrazki pasterskie, ale także obrazy "groźne": burze, wybuchy wulkanów, obrazy trzęsień ziemi i wszelkiej maści katastrof. Pejzaż marynistyczny, jako odrębny gatunek, narodził się w Europie w XVI wieku na terenie Niderlandów. Wyodrębnienie się gatunku pejzażowego związane było z przemianami ideologicznymi, rozwojem myśli protestanckiej oraz naukowego zainteresowania światem przyrody. Sakralne sceny historyczne zastąpione zostały w Holandii przez przedstawienia świeckie, w wyniku czego pejzaże morskie zaczęto komponować w typie malarstwa historycznego - jako wielkoformatowe,a przez to wzniosłe, kompozycje. Rozkwit fascynacji malarstwem marynistycznym nierozerwalnie wiąże się ze złotym wiekiem Republiki Holenderskiej. Ukazywane z perspektywy lotu ptaka widoki wybrzeży, zapisy krajobrazu o kartograficznym charakterze, widoki statków malowane przez Vrooma czy italianizujące pejzaże morskie Cuypa stanowiły afirmację kultury ciekawości, krajobrazu narodowego oraz podkreślenie potęgi morskiej Holandii. Do tradycji tej odwoływał się w swojej twórczości - wybitny francuski malarz- - Joseph Vernet, który rozwinął, istniejący już wcześniej w sztuce francuskiej, typ wielkiej sceny portowej. Jego malarstwo wywodzi się z koncepcji Claude’a Lorraina: pejzażu idealnego i studiów nad zmieniającymi się efektami świetlnymi. Mimo odwołania do konwencji symbolicznej, dzieła Verneta to sentymentalne pejzaże o melancholijnym zabarwieniu, mające ukazać przede wszystkim piękno i potęgę natury. Dramatyczne niebo, atmosfery burzy i kontrastowe barwy łączą się z harmonijnym zestawieniem poszczególnych elementów pejzażu. Twórczość Verneta zamyka okres klasycznego pejzażu morskiego, wywodzącego się ze sztuki holenderskiej i dziedzictwa Lorraina. W przypadku prezentowanych obrazów siła oddziaływania Verneta jest o tyle istotna, że - jeszcze za życia - był on artystyczną gwiazdą niespotykanego dotąd formatu. Verneta kolekcjonowali najważniejsi monarchowie epoki, pojawienie się jego dzieł na paryskich salonach było za każdym razem wielkim wydarzeniem. Wreszcie: za obrazy Francuza trzeba było w XVIII wieku zapłacić niemałesumy. Wszystko to doprowadziło do rozpowszechnienia się formuły jego malarstwa i powstania całego nurtu malarstwa pejzażowego w stylu Verneta. Mimo zmniejszenia zainteresowania ilustrowaniem scen batalistycznych, dziejących się na morzu, z jakim mamy do czynienia po zakończeniu epoki napoleońskiej w 1815 roku, europejska fascynacja marinami nie gasła. Pejzaże morskie przestały byćtylko odwzorowaniem scen historycznych. Stały się pretekstem do ukazania nastrojowości, emocji oraz swobodnego wykorzystywania środków wyrazu, których efektem są dzieła o charakterze bliskim poezji wczesnoromantycznej, np. Byrona czy Mickiewicza (słynny cykl "Sonety krymskie")


Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl