Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MALARZ FRANCUSKI XVIII w. | SCENA NARODZENIA PANA JEZUSA

FRANCUSKI XVIII w. MALARZ

SCENA NARODZENIA PANA JEZUSA

Olej, płótno, 72 x 56,5 cm

Kompozycja została symetrycznie umieszczona po środku obrazu i rozbudowana o liczne postacie; oprócz Matki Boskiej i Świętego Józefa są tu starzec i kobieta, pasterze oraz grono aniołków. Sceneria rozgrywa się nie tylko na ziemi, ale też w partii nieba, które wypełniają anioły, radujące się z narodzin Zbawiciela. Dzieciątko leżące w żłóbku promieniuje nieziemskim blaskiem, oświetlając wszystkie zgromadzone wokół niego postacie. Po lewej stronie obrazu widać Św. Józefa, ubranego w białą szatę i żółty płaszcz, z kijem pielgrzymim w ręku, za nim fragment kolumny i murowanej stajenki. Przy stajence dwie postacie, starzec i kobieta w zawoju na głowie, to prawdopodobnie starzec Symeon i prorokini Anna, co rozbudowuje scenę Narodzin, o Ofiarowanie w świątyni, ten moment z życia Pana Jezusa, w którym po raz pierwszy objawiona została jego boskość. Malarz nawiązał do Ewangelii Św. Łukasza, gdy starzec Symeon wziąwszy Dzieciątko na ręce rzekł: "światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela"(Łukasz, 2.32). Z prawej strony, przy drugiej kolumnie, stoją dwaj pasterze, jeden z dudami. Madonna i klęczący przy żłóbku anioł, rozwijają pieluszki i prezentują Dzieciątko. Scenie tej towarzyszy też gołębica, znak Ducha Świętego. Rozpięcie kompozycji pomiędzy dwoma, uszkodzonymi kolumnami stanowi symboliczne nawiązanie do upadku starego porządku i narodzin nowego ładu.
Niniejszy obraz został wykonany przez malarza francuskiego po połowie XVIII stulecia. Widać wyraźnie echo inspiracji długą i bardzo rozbudowaną tradycją ukazywania sceny Narodzin i Adoracji Pasterzy, jaka ukształtowała się we Francji jeszcze w XVII wieku (Sebastian Bourdon, Jacques Stella), po czym była rozwijania przez w następnym stuleciu (Hyacinthe Rigaud, Jean Honoré Fragonard i Francois Boucher). Za francuską szkoła przemawia też kolorystyka obrazu z intensywnymi błękitami i cynobrem oraz świetlistą żółcią, jak również szerokie, szkicowe pociągnięcia pędzla.
Autor tego dzieła, w warstwie ikonograficznej i kompozycji, wzorował się na sławnym obrazie Francois Bouchera La lumiere du monde (Światłość świata) z 1750 roku, wykonanym na zamówienie pani de Pompadour, do jej prywatnej kaplicy w zamku Bellevue (dziś w zb. Musée des Beaux-Arts, Lyon). Dzieło Bouchera, dzięki znakomitej rycinie Etienne`a Fessarda z 1761 roku, zyskało wielką popularność i stało się źródłem bardzo wielu powtórzeń, naśladownictw i inspiracji. Właśnie w kategorii inspiracji Światłością świata Bouchera należy szukać pierwowzoru niniejszej kompozycji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl