Relief wypukły na papierze; 44,9 x 44,5 cm Sygnowany ołówkiem p. d.: Uecker 71; 153/250
Günter Uecker jest jednym z najwybitniejszych artystów niemieckich. Należał do grupy "Zero". Grupa "Zero" została założona w Düsseldorfie w 1957 i istniała do 1966 roku. Artyści związani z grupą uznawali stan zero za punkt wyjścia nowej sztuki czystych możliwości; interesowały ich nicość, nieskończoność, ale nie jej wymiar egzystencjalny, lecz bardziej artystyczny, eksperymentatorski, poszukujący i wyznaczający kres sztuki. Sztuka Ueckera pozornie bliska jest nurtowi pop- artu, ale swoje białe reliefy tworzył bardziej inspirowany buddyzmem dzen, niż koncepcją formy właściwą sztuce zachodniej. Od innych członków grupy "Zero" różni go bardzo konkretne, realne traktowanie przedmiotu- gwoździ, które są znakiem jego sztuki. Motto: "Pierwsza moja podróż do Warszawy, | bielejąca przestrzeń rozległego krajobrazu, | osiedla, wsie, miasteczka, | drogi niby żyłki, | nowe budowle, | półpłaszczyzny rozległe| cisza pokoju, | lecę nad Polską w poświacie księżyca, | wspominam Strzemińskiego, | rozwój historyczny, | duch współczesności| zawisam w przestworzach myślenia bez granic, | Warszawa, | przeszłości błyszczące łzy, | jadę przez nowopowstałe miasto, | przez teraz nowej epoki, | serdeczne spotkania| niech urosną w przyjaźń." Poz. 74 - 77 to grafiki wchodzące w skład teki dzieł artystów niemieckich. Na wkładce wydrukowane w języku polskim i niemieckim teksty-motta autorów prac. Na okładce teki napis: "Warszawa|5-25.5.1971."
Günther Uecker (1930, Wendorf w Meklemburgii) swoją edukację artystyczną rozpoczął w 1949 roku, podejmując studia w Wismarze. Swoją edukację kontynuował w Berlinie-Weißensee, a w 1955 rozpoczął studia w Kunstakademie w Düsseldorfie w pracowni Otto Pankoka.
W 1960 roku dołączył do grupy ZERO z Heinzem Mackiem i Otto Piene, artystami propagującymi nowy początek sztuki w opozycji do niemieckiego Informelu. Zajmował się medium światła, badał zjawiska optyczne, ciągi struktur i sfery oscylacji, które aktywnie wpływają na odbiorcę. Uecker, Mack i Piene rozpoczęli współpracę we wspólych poczukiwaniach w ramach grupy w Stedelijk Museum w Amsterdamie w 1962 roku co zaowocowało stworzeniem „Salon de Lumière” w Palais des Beaux-Arts w Paryżu. Kolejne „świetliste komnaty” pojawiły się w Krefeld i we Frankfurcie. Od 1966 roku, po rozwiązaniu grupy ZERO i po ostatniej wspólnej wystawie, Uecker coraz częściej używał paznokci jako artystycznego środka wyrazu – materiału, który do dziś stanowi centrum jego twórczości. Na początku lat 60. zaczął wbijać gwoździe w meble, instrumenty muzyczne i przedmioty gospodarstwa domowego, a następnie zaczął łączyć gwoździe z motywem światła. Światło i elektryczność były jednymi z głównych tematów, a naturalne materiały, takie jak piasek i woda, zostały włączone do jego instalacji, co zaowocowało interakcją różnych elementów (światła, przestrzeni, ruchu i czasu).
Twórczość Ueckera obejmuje malarstwo, grafikę, instalacje, a także scenografię i filmy. Ogromny wpływ na twórczośc Ueckera miała wschodnioeuropejska awangarda lat 20. i 30. XX wieku, którą zestawiał często z kulturą i ideami krajów ajatyckich. Twórczość artystyczna Ueckera osiąga apogeum w 2000 roku podczas realizacji sali modlitewnej, którą projektuje dla odbudowanego budynku Reichstagu w Berlinie. Uecker wykładał od 1974 do 1995 w Kunstakademie w Düsseldorfie i został mianowany na profesora w 1976. Halina Jaworski była jego pierwszą mistrzynią (Meisterschülerin). Wraz z Otto Piene, Heinzem Mackiem i Mattijsem Visserem założył w 2008 roku międzynarodową fundację ZERO.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl