Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
PILLATI Gustaw | Huculi przed cerkwią

Gustaw PILLATI (1874 Warszawa - 1931 Warszawa)

Huculi przed cerkwią

olej/płótno, 99 x 119 cm
sygnowany l.d.: `G. Pillati`

POCHODZENIE:
- kolekcja rodziny artysty

Artystyczna młodość Gustawa Pillatiego zbiega się w czasie z nasileniem turystyczno-artystycznych wypraw na Huculszczyznę. Jeszcze przed pierwszą wojną światową region górnego Prutu stał się dla kilku polskich artystów (m.in. Skoczylasa, Pautscha, Sichulskiego i Jarockiego) przedmiotem ogromnej fascynacji. W twórczości pochodzącego z warszawskiej artystycznej rodziny Pillatiego zainteresowanie światem Hucułów okazało się szczególnie ciekawe. Pillatiego ciągnęło na Huculszczyznę nie tylko przez barwny folklor regionu i typową dla Młodej Polski fascynację górami, ludowością i mitem słowiańskim. Podczas gdy wielu malarzy środowiska krakowskiego jeździło na wysoką połoninę w poszukiwaniu "pierwotności" (tak jak Francuzi jeździli po nią do celtyckiej Bretanii, tak Polacy szukali jej na prawosławnej Huculszczyźnie), podróże Pillatiego przyniosły plon przede wszystkim impresjonistyczny. Artysta został zresztą bardzo wcześnie rozpoznany przez krytykę właśnie dzięki wybitnym zdolnościom kolorysty i umiejętności interpretowania na płótnie efektów światła słonecznego. Te wartości jego warsztatu odnaleźć można na prezentowanym obrazie "Huculi przed cerkwią". Wykorzystany w kompozycji schemat, przeciwstawiający sobie plan bliski i daleki, pojawia się w kilku innych kompozycjach artysty o podobnej tematyce: "Hucule", "Hucułce" czy wreszcie w nagrodzonym w 1927 roku w Zachęcie "Góralu z kobzą" (obecnie w zbiorach MNW). Pillatiemu nie zależy na budowaniu iluzorycznej głębi obrazu - jego tafla traktowana jest w sposób dekoracyjny. Sposób myślenia o plamie barwnej do pewnego stopnia przypomina twórczość Józefa Mehoffera albo francuskich postimpresjonistów, których twórczość Pillati dobrze poznał w czasie swojego pobytu w Paryżu.

Pochodził z rodziny malarzy. Uczył się w Szkole Rysunkowej w klasie Wojciecha Gersona. W latach 1897-1900 kontynuował studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych - przez rok pod kierunkiem F. Cynka, później u T. Axentowicza, zdobywając liczne nagrody i medale. Od roku 1901 uczył się w Académie Julian w Paryżu, od 1908 r. w prywatnej szkole Simona Hollósy`ego w Monachium. Po powrocie do kraju na stałe osiadł w Warszawie. Zajmował się działalnością pedagogiczną: w latach 1920-22 uczył rysunku na kursach Muzeum Rzemiosł i Sztuki Stosowanej, w latach 1923-26 jako profesor wykładał w Szkole Sztuk Pięknych im. Wojciecha Gersona. Brał czynny udział w życiu twórczym Warszawy, wchodził w skład jury Salonu Dorocznego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Debiutował w Warszawie, wystawiał w Salonie Aleksandra Krywulta, później w Częstochowie, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Lwowie, Łowiczu, Łodzi, Poznaniu, Wilnie, Moskwie. Z licznego dorobku artysty zachowała się niewielka część. Posługiwał się techniką olejną, ale też wykonywał rysunki ołówkiem, węglem, kredkami i prace akwarelą, uzyskując ciekawe efekty kolorystyczne. Interesowały go portrety, wizerunki charakterystyczne, studia roślinne, widoki architektoniczne, obrazy rodzajowe, a zwłaszcza o tematyce ludowej, które stały się z czasem wraz z pejzażem pewnego rodzaju wizytówką malarza.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
PILLATI Gustaw
Wywodzący się z rodziny artystów, uczył się w Szkole Rysunkowej w klasie Wojciecha Gersona. W latach 1897-1900 kontynuował studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych przez rok pod kierunkiem Floriana Cynka, później u Teodora Axentowicza, zdobywając liczne nagrody i medale. Od roku 1901 uczył się w Académie Julian w Paryżu, od 1908 zaś w prywatnej szkole Simona Hollósy’ego w Monachium. Po powrocie z zagranicy na stałe osiadł w Warszawie. Przez kilka lat zajmował się działalnością pedagogiczną: w latach 1920-22 uczył rysunku na kursach Muzeum Rzemiosł i Sztuki Stosowanej, w latach 1923-26 jako profesor wykładał w Szkole Sztuk Pięknych im. Wojciecha Gersona. Brał czynny udział w życiu twórczym Warszawy, wchodził w skład jury Salonu Dorocznego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, sam brał udział w konkursach na najlepsze rozwiązanie problemu światła w obrazie. Uczestniczył w wielu wystawach ogólnych, tematycznych i w Salonach prezentując pojedyncze prace i większe kolekcje. Debiutował w Warszawie, wystawiał w Salonie Aleksandra Krywulta, później w Częstochowie, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Lwowie, Łowiczu, Łodzi, Poznaniu, Wilnie, Moskwie. Z licznego dorobku artysty zachowała się niewielka część. Posługiwał się techniką olejną, ale też wykonywał rysunki ołówkiem, węglem, kredkami i prace akwarelą, uzyskując ciekawe efekty kolorystyczne. Interesowały go portrety, wizerunki charakterystyczne, studia roślinne, widoki architektoniczne, obrazy rodzajowe, a zwłaszcza o tematyce ludowej, które stały się z czasem wraz z pejzażem pewnego rodzaju wizytówką malarza. Obrazy pokazywały bogactwo kultury i przyrody Podhala, Tatr, Beskidów i Śląska, Łowicza, Huculszczyzny a także Bretanii.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl