Olej, płótno dublowane; 95,5 x 79,5 cm Sygnowany l. d. ciemną farbą: JH Roos Fecit | 1673 (JH związane) W lewym górnym rogu dwa napisy żółtą farbą, nałożone jeden na drugi: 1. dużymi literami drukowanymi: JACOB MALAPERT 2. małymi literami, kursywą, częściowo nieczytelne:.......... alapert |... a. 24... |... over... lier officer|... 1673. aet. S 24.
Za opinią Marii Kluk Portret przedstawia reprezentanta znakomitego rodu Malapertów, który wywodził się z Valenciennes w Pikardii. (...) W XVI wieku, po przejściu na protestantyzm, rodzina przeniosła się via Brema do Antwerpii, a następnie, w wyniku prześladowań hiszpańskich, do Niderlandów Północnych. Z czasem osiedli w majątku Jutphaas koło Utrechtu. (...) Dzięki małżeństwom, Malapertowie weszli w związki z wybitnymi rodzinami tego kraju, na przykład z rodziną Pietera Cornelisz Hoofta (1581-1647), wybitnego holenderskiego poety i dramatopisarza doby renesansu (...). W Utrecht Archief znajduje się obfite archiwum rodziny Malapertów z Jutphaas. (...) Malapertowie utrzymywali również kontakty z Niemcami. (...) W XIX wieku niejaki Friedrich Wilhelm Philipp Freiherr von Malapert, gen. Neufville (1784-1852) był dwukrotnie, w 1827 i 1830 roku, burmistrzem Frankfurtu nad Menem. Imię Jacob pojawia się w dostępnych mi ¼ródłach po raz pierwszy w 1672 roku, w pracy Andreae Samuel, Malapert Jacob, Disputatio Politica. Fundamenta politicae Hobbesianae, Herborn 1672 ( ). Niezwykle kusząca wydaje się myśl, że przedstawiony w dumnej pozie mężczyzna może być współautorem rozprawy o zasadach polityki. Zamyślony, poważny wyraz twarzy sugeruje głębię myśli i powagę refleksji, które kierują poczynaniami tej osoby, niekoniecznie związanej z działalnością militarną, co sugeruje nie w pełni odczytany napis w lewym górnym rogu. ( ) Należy podkreślić, że skała na tle której został sportretowany ów mężczyzna, może być symbolem siły i stateczności charakteru. Autorstwo Johanna Heinricha Roosa nie budzi wątpliwości. Sygnatura jest bardzo zbliżona do tej w obrazie datowanym na rok 1672, znajdującej się w Szépmüvészeti Múzeum w Budapeszcie ( ). Johann Heinrich Roos był wybitnym portrecistą, malarzem zwierząt, pejzażystą i rytownikiem. (...). W 1634 roku, wraz z rodzicami przeniósł się do Wesel, a w 1640 roku do Amsterdamu, gdzie w 1647 roku był uczniem Guilliama Dujadina, zaś następnie Cornelisa de Bie i Barenta Graata. W latach 1650 do 1654 przebywał we Włoszech. Od 1657 roku mieszkał we Frankfurcie ( ). Od 1664 roku był malarzem nadwornym Carla Ludwiga von dem Pfalz ( ). Wraz ze swym bratem Theodorem, pracował dla dworów w Moguncji (Meinz) i Kassel. Wyżej niż portrety ceniono jego obrazy przedstawiające zwierzęta i sceny pasterskie z ruinami w tle. Malował również tematy religijne dla kościołów ( ). Jego obrazy znajdują się w ponad połowie największych muzeów europejskich (m.in. Budapeszt, Frankfurt/Städel, Kassel, Wiedeń, Petersburg, Gandawa, Praga, Stuttgart, Haga). Obraz powstał w okresie działalności Roosa we Frankfurcie. Nie ulega wątpliwości, że artysta ten, kierując się umiejętnościami nabytymi w czasie dość wszechstronnego procesu kształcenia, w obrazach o treściach pastoralnych i przedstawieniach zwierząt ulegał wpływowi barokowego malarstwa włoskiego i mistrzów flamandzkich działających we Włoszech. W przedstawieniach portretowych artysta wykorzystywał wiedzę zdobytą u mistrzów w Amsterdamie, co widać zwłaszcza w dbałości o delikatny modelunek twarzy i umiejętne oddanie różnorodności faktury jedwabiu, wełny, koronek czy włosów. Obraz jest dziełem niezwykle interesującym, i zasługującym na zainteresowanie ze strony muzeów - zarówno ze względu na jego autora, jak i osobę portretowaną. W ostatnim dziesięcioleciu pojawił się na rynku aukcyjnym tylko jeden portret pędzla tego artysty. Jest to Portret mężczyzny, półpostać w zbroi, 1660 (płótno, olej, 80,2 x 65,4, sygnowany JH Roos Fecit), wystawione na aukcji w Londynie, Sotheby`s, Olympia (lot 261), 16.04.2002 płótno sprzedano za 33 000 GBP. (...) Omawiany obraz ma zaś w stosunku do tamtego dzieła wielką, dodatkową zaletę - wysokie prawdopodobieństwo dokładnego ustalenia osoby sportretowanej po przeprowadzeniu stosownych badań w dostępnych archiwach.
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Dodatkowo Artinfo.pl relacjonuje przebieg aukcji w Internecie - na żywo. Pozwala to śledzić realizację zgłoszonych zleceń. Dzięki zleceniom telefonicznym i relacji w Internecie nie jest konieczna obecność na sali!
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl