Szkło żaroodporne, wolnokształtowane na gorąco; wys. 46 cm
W hucie na Targówku ( ) po kilkuletniej przerwie podjął próby w szkle wolno formowanym Tomaszewski. Podobnie jak niegdyś, kiedy to poznawał zasady pracy kuglera, taki i tym razem stopniowo przechodził wszystkie etapy wtajemniczenia. ( ) Wykorzystywał niskogatunkowe nieefektowne z pozoru szkło ze śladami zniszczeń, bezbarwne, zielone lub jasnobrązowe. W masie jego szkieł pojawiły się bezkształtne smugi i olbrzymie pęcherze powietrza, które na powierzchniach naczyń piętrzyły zacieki i bruzdy. Podświetlone szkło nieustannie zmieniało swój kształt, wydawało się pulsować wewnętrznym, utajonym życiem. Opracował też Tomaszewski bezbłędnie technikę wystrzygania i wywijania krawędzi wylewów projektując serię kulistych, niekiedy mrożonych wazonów o szerokich kołnierzach, które sam określał mianem Kapeluszy. Z biegiem czasu dzieła Tomaszewskiego zatracały częstokroć charakter form naczyniowych, stając się przestrzenną abstrakcyjną rze¼bą. Wyżyny jego umiejętności w tym zakresie wyznaczały owe szczególnie efektowne obeliski zwieńczone skomplikowanymi, ażurowymi pętlami. Tomaszewski wykorzystując charakterystyczne właściwości tworzywa ( ) zbliżał się, zapewne sam tego nieświadom, do dokonań rodzącej się podówczas światowej awangardy szkła. Był niewątpliwie jednym z pierwszych, którzy tak dalece zawierzyli samo kreacyjnym właściwościom tworzywa, że zaakceptowali przypadek jako konstruktywny element procesu twórczego. Przedkładając metodę improwizacji, spontanicznego działania ponad chłodną kalkulację, uporczywie zaprzeczając utartym regułom, artysta był przez wiele lat postacią kontrowersyjną i nie w pełni docenianą". (Paweł Banaś, Współczesne , s. 18)
Urodzony w Siedlcach najsłynniejszy polski rzeźbiarz specjalizujący się w szkle artystycznym. Po ukończeniu warszawskiej Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Malarstwa (1930) studiował w tamtejszej Akademii u Tadeusza Breyera i Tadeusza Pruszkowskiego (1930-1936). Dyplom uzyskał w roku 1954. W latach 1946-1950 był związany z hutą "Józefina" w Szklarskiej Porębie. W późniejszym okresie wykonywał szkła unikatowe w hucie na Targówku, w Wołominie oraz innych podwarszawskich zakładach. Zajmował się również medalierstwem, malarstwem i rysunkiem. Miał wiele wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Długotrwały kontakt z hutą pozwolił mu nie tylko na zgłębianie tajników obróbki na zimno. Zainteresował się również wytopem masy szkła, jego plastycznością, konsystencją, grą świateł, migotliwością uwięzionych w tworzywie pęcherzyków powietrza i wieloma innymi zjawiskami i efektami, których sposoby uzyskiwania i swoiste piękno objawiają się dopiero po długotrwałym obcowaniu z tworzywem.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl