olej/płótno, 46 x 51 cm sygnowany i datowany p.g.: 'H.BERLEWI 50' opisany na krosnach: 'H. BERLEWI 'ARTICHAUX' 1950', na odwrociu papierowa nalepka firmy ramiarskiej z Nicei
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Francja - kolekcja prywatna, Polska
Na przełomie lat 40. i 50. mieszkający w Paryżu Henryk Berlewi pracował nad niezwykłym cyklem martwych natur. Należą do niego prezentowane przez nas "Karczochy", trzy obrazy z 1948 roku: "Osty", "Gruszki" i "Wiśnie" oraz dwie kompozycje z początku lat 50.: "Wariant martwej natury" i "Mandolina". Kilka prac z tego zespołu artysta wystawił na Salonie Niezależnych w 1954 roku. "Karczochy" odznaczają się wywiedzioną ze sztuki awangardowej intensywnością koloru. Plama kładziona jest płasko, a modelunek walorowy ograniczony do minimum. Sprawia to, że obraz jest niemal popartowski w wyrazie. W nastroju kompozycja wydaje się bliska surrealistycznemu nurtowi pittura metafisica i pracom Giorgia de Chirico z dojrzałego okresu jego twórczości. Berlewi, czołowa postać polskiej awangardy międzywojennej i członek Bloku, przez wiele lat tworzył kompozycje w duchu suprematyzmu i konstruktywizmu. Do sztuki figuratywnej powrócił po 1928 roku, kiedy to zamieszkał na stałe w Paryżu. Okres figuratywny zamknął rok 1957, gdy artysta zdecydował się kontynuować porzucony wcześniej cykl mechanonofaktur.
Studiował w warszawskiej SSP, a następnie kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Uznany za prekursora op-artu. Przedstawiciel najbardziej awangardowego nurtu polskiej polskiej sztuki nowoczesnej. Był członkiem ugrupowania "Blok", a także związany był z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. W latach dwudziestych wystawiał i przebywał w Berlinie. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 r. w galerii Der Sturm. W 1924 r. ogłosił manifest "Mechano-Faktura", w którym odrzucił malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ograniczał skalę barw do białej, czarnej i czerwonej oraz posługiwał się szablonami. W 1928 r. zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego - malowałgłównie portrety. Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku ("ARTof the 20th Century" TASCHEN 2000)
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w 1894 r w Warszawie, zmarł w 1967 r w Paryżu. Studia w warszawskiej SSP. Kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts.Uznany za prekursora op-artu. Przedstawiciel najbardziej awangardowego nurtu polskiej polskiej sztuki nowoczesnej. Członek ugrupowania "Blok" Związany z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. Wystawiał i przebywał w Berlinie lat 20-tych. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 r w galerii Der Sturm. W 1924 r ogłosił manifest "Mechano-Faktura" , w którym odrzuca malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ogranicza skalę barw do białej, czarnej i czerwonej. Posługuje się szablonami. Zakłada firmę relamową, w której realizuje swoje pomysły druku funkcjonalnego. W 1928 r zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego, malował portrety.
Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku/ "ARTof the 20th Century" TASCHEN 2000./
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl